بررسی تأثیر دین‏داری بر کیفیت افشای اختیاری اطلاعات حسابداری با تأکید بر نقش میانجی خودشیفتگی مدیران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، مؤسسه آموزش عالی پیام، گلپایگان، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22059/acctgrev.2024.367669.1008872

چکیده

هدف: دین‌داری نوعی اصلی از هنجار اجتماعی است که بر رفتار اخلاقی مدیران تأثیر چشمگیری دارد. مدیران مذهبی کمتر دچار قضاوت‌ها و تصمیم‌های غیراخلاقی می‌شوند. از یک مدیر اخلاقی انتظار می‌رود که افشای داوطلبانه با کیفیت بالا را برای کاهش‌عدم تقارن اطلاعات ارائه دهد. دین منبع رفتار اخلاقی تلقی می‌شود و بر رفتار مدیران، از جمله رفتار افشای مدیران تأثیر شایان توجهی می‌گذارد. از طرفی مدیران خودشیفته باعدم افشای اطلاعات مهم به دست‌کاری گزارش‌های مالی می‌پردازند، آنان با کاهش افشای اطلاعات اختیاری به ذی‌نفعان، سعی می‌کنند به اهداف خود دست یابند. از سویی دین‌داری با تقویت بُعد اخلاقی عملکرد مدیران، بر کیفیت گزارشگری مالی تأثیرگذار خواهد بود بنابراین انتظار می‌رود دین‌داری بر پدیده خودشیفتگی تأثیرگذار باشد و از این رهگذر، تأثیر مثبتی بر افشای داوطلبانه اطلاعات داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دین‌داری بر کیفیت افشای اختیاری اطلاعات با تأکید بر نقش میانجی خودشیفتگی مدیران، به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بسیار مهم بر افشای اطلاعات است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ شیوۀ اجرا کمّی است. داده‌های جمع‌آوری شده با روش معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. ارزیابی متغیرهای پژوهش، به‌کمک پرسش‌نامه‌های استاندارد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، در قلمرو زمانی سال ۱۴۰۲، شامل مدیران مالی شرکت‌های بورسی بوده است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۳۸۴ نمونه برای پژوهش محاسبه و انتخاب شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری، نشان داد که برای فرضیۀ اول، دین‌داری بر کیفیت افشا در سطح معناداری تأثیرگذار است. همچنین ضریب مسیر استاندارد به‌دست‌آمده گویای تأثیر مثبت دین‌داری بر کیفیت افشای اختیاری است؛ بنابراین فرضیۀ اول پژوهش با رابطۀ مستقیم و مثبت تأیید می‌شود. در فرضیۀ دوم، تأثیر دین‌داری بر خودشیفتگی بررسی و معناداری آن تأیید شد. ضریب مسیر استاندارد حاصل نیز نشان می‌دهد که دین‌داری بر خودشیفتگی تأثیر مثبتی دارد و فرضیۀ دوم پژوهش با رابطۀ مستقیم و مثبت رد نمی‌شود. در فرضیۀ سوم تأثیر مستقیم خودشیفتگی بر کیفیت افشای اختیاری بررسی و مشخص شد که مسیر معنادار است. ضریب مسیر استاندارد به‌دست‌آمده، تأثیر منفی خودشیفتگی بر کیفیت افشای اختیاری را نشان می‌دهد؛ از این رو فرضیۀ سوم با رابطۀ مستقیم و منفی تأیید می‌شود. در فرضیۀ چهارم، نقش میانجی خودشیفتگی بر رابطۀ بین دین‌داری و کیفیت افشای اختیاری بررسی شد. بر اساس یافته‌ها، خودشیفتگی مدیران با تأثیرپذیری مثبت از دین‌داری، بر کیفیت افشای اختیاری تأثیر معناداری دارد. همچنین ضریب مسیر استاندارد، از تأثیر مثبت دین‌داری بر کیفیت افشای اختیاری، از رهگذر خودشیفتگی مدیران حکایت دارد. بدین ترتیب، فرضیۀ چهارم پژوهش با رابطۀ غیرمستقیم و مثبت رد نمی‌شود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دین‌داری محرک رفتاریِ قوی و عاملی مؤثر بر کیفیت افشای اختیاری اطلاعات است؛ ضمن اینکه خودشیفتگی مانع مؤثری برای کیفیت افشای اختیاری اطلاعات است و در سایه دین‌داری، نه‌تنها تأثیر آن خنثی می‌شود، بلکه کیفیت افشای اختیاری اطلاعات بهبود خواهد یافت. یافته‌های پژوهش ضمن توسعۀ ادبیات مربوط به دین‌داری و ارزش‌های اخلاقی در نظام‌های اقتصادی و تجاری، به‌واسطه تأکید بر اصول غیررسمی مانند دین‌داری بهبود کیفیت گزارشگری مالی را به‌دنبال خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Religiosity on the Quality of Voluntary Accounting Disclosure: The Mediating Role of Managerial Narcissism

نویسندگان [English]

  • Najmeh Daneshmandi 1
  • Iman Zare 2
1 MSc., Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Payam Institute of Higher Education, Golpayegan, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Religiosity is a key social norm that has a significant effect on the moral behavior of managers. Religious managers are less likely to make unethical judgments and decisions. An ethical manager is expected to provide high-quality voluntary disclosure to reduce information asymmetry. Religion is considered a source of moral behavior and will have a significant effect on the behavior of managers, including their disclosure behavior. Moreover, narcissistic managers manipulate financial reports by not disclosing important information. They try to achieve their goals by reducing discretionary information disclosure to stakeholders. In addition, religiosity influences the quality of financial reporting by enhancing the moral dimension of managers' performance. Therefore, it is expected that religiosity impacts the phenomenon of narcissism and, in turn, positively affects the voluntary disclosure of information. Therefore, the purpose of the current research is to investigate the effect of religiosity on the quality of voluntary disclosure of information, emphasizing the mediating role of managers' narcissism as one of the most important factors influencing information disclosure.
Methods
The current research is quantitative in terms of the implementation method. The collected data was analyzed by structural equations. The research tool was a standard questionnaire and research variables were evaluated by it. The statistical population of the research includes financial managers who were selected as the research sample by using Cochran's formula.
Results
The results of the structural equation model analysis showed that for the first hypothesis, religiosity has a significant effect on the quality of disclosure. Also, the resulting standard path coefficient proved the positive effect of religiosity on the quality of voluntary disclosure. Therefore, the first hypothesis of the research was confirmed with a direct and positive relationship. In the second hypothesis, the effect of religiosity on narcissism was investigated, and its significance was confirmed. The resulting standard path coefficient also showed the positive effect of religiosity on narcissism. Therefore, the second hypothesis of the research was not rejected with a direct and positive relationship. In the third hypothesis, the direct effect of narcissism on the quality of voluntary disclosure was investigated, and the findings asserted the significance of the path. Also, the resulting standard path coefficient showed the negative effect of narcissism on the quality of voluntary disclosure. Therefore, the second hypothesis was confirmed with a direct and negative relationship. In the fourth hypothesis, the mediating role of narcissism on the relationship between religiosity and the quality of voluntary disclosure was investigated and the findings showed that the narcissism of managers with a positive influence of religiosity has a significant effect on the quality of voluntary disclosure. Also, the standard path coefficient showed the positive effect of religiosity on the quality of voluntary disclosure through managers' narcissism. Therefore, the fourth research hypothesis was not rejected with an indirect and positive relationship.
Conclusion
The results showed that religiosity is a strong and effective behavioral stimulus influencing the quality of voluntary disclosure of information, while narcissism is an effective obstacle to the quality of voluntary disclosure of information. Religiosity will not only neutralize its effect but also improve the quality of voluntary disclosure of information. The findings of the research contribute to the literature on religiosity and moral values within economic and commercial systems and enhance the quality of financial reporting by emphasizing informal principles such as religiosity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religiosity
  • Voluntary disclosure quality
  • Narcissism
  • Moral
احمدپور، احمد؛ حاجیها، زهره و چناری بوکت، حسن (1396). کیفیت افشا و پاداش مدیریت. پژوهش‏های تجربی حسابداری، 7(1)، 43- 61.
اعتمادی، حسین و خلیل‌پور، مهدی (1391). ارزیابی کیفیت افشای اطلاعاتی شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده از رویکرد فازی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(2)، 115-122.
افلاطونی، عباس؛ خطیری، محمد و بیرالوند، یاسر (1400). تأثیر کیفیت افشای اطلاعاتی مالی بر عملکرد واقعی شرکت. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 4(40)، 97-110.
ایزی، رویا؛ گرکز، منصور؛ سعیدی، پرویز و معطوفی، علیرضا (1397). ارائه مدل کیفیت افشای اطلاعات حسابداری مبتنی برتحلیل رفتار مالی مدیران (دیدگاه روان‏شناسی شناختی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(27)، 63-82.
بذرافشان، وجیهه؛ بذرافشان، آمنه و صالحی، مهدی (1397). بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 25(4)، 457-478.
پورحیدری، امید و فروغی، عارف (1398). بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 16(61)، 27-53.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1385). غررالحکم، ترجمه سید حسن شیخ‌الاسلامی، قم، انتشارات انصاریان.
حسینی الاصل، محسن و جهانشاد، آزیتا (1398). ضرورت گسترش سطح افشا و توسعه گزارش‏های مالی در بستر حسابداری اسلامی. پژوهش‏های حسابداری مالی و حسابرسی (پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی)، 11(44)، 217-249.
خانی، عبدالله و میرباقری رودباری، سیده آمنه (1391). تأثیر آستانه اهمیت و انگیزه‌های اختیاری مدیران بر افشای اطلاعات شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 19(67)، 55-72.
خواجوی، شکرالله؛ دهقانی سعدی، علی اصغر و گرامی شیرازی، فرزاد (1395). تأثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی. مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، 8(2)، 123- 149.
خوشبخت، اسماعیل؛ تائبی نقندری، امیرحسین و زینلی، حدیث (1401). دین‏داری، اخلاق حرفه‌ای حسابداران و تقلب‌های گزارشگری مالی. پژوهش‏های حسابداری مالی و حسابرسی، 14(53)، 223-254.
دارابی، رویا؛ چناری بوکت، حسن و محمودی خاتمی، مرجان (1395). کیفیت افشا و پیامد اقتصادی اطلاعات حسابداری. حسابداری مدیریت، 9(31)، 51-63.
دیانتی دیلمی، زهرا؛ منطقی، خسرو و مشهدی، سیده پریسا (۱۳۹۵). بررسی ضرورت حسابداری اسلامی: از دید خبرگان دانشگاهی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(۱)، ۲۴-۱.
ربیعی، خدیجه؛ مهرانی، کاوه و تحریری، آرش (1399). تدوین مدل ارزیابی کیفیت افشای اختیاری. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(35)، 187-206.
رحمانی، علی و بشیری منش، نازنین (1396). محرک‌های افشای اختیاری در بازار سرمایه ایران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 14(56)، 1-32.
رسولی، نسرین و ترابی، محمد امین (1397). گام به گام با پی ال اس. تهران: پویندگان دانش.
زارع، ایمان و ترخونی، بهارک (1401). بررسی تأثیر معادباوری بر کیفیت پاسخ‏گویی در نظام حسابداری. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۷ (۱۴)، 435- 467.
زارع، ایمان؛ ترک زاده ماهانی، علی و مؤمنی، فاطمه (1402). تبیین کیفیت افشا با محوریت تئوری ساخت یابی از منظر اسلام. پژوهش‏های تجربی حسابداری، 13(3)، 99-132.
سپاسی، سحر و حسنی، حسن (۱۳۹۵). رابطه باورهای دینی مدیران با رفتار مدیریت سود. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(۲)، ۴۰-۱۷.
شکرکن، حسین، مهرابی زاده هنرمند، مهناز و نوین نام، غلام عباس (1380). بررسی رابطه ویژگی‏های شخصیتی و سبک‏های رهبری مدیران. علوم تربیتی و روان‌شناسی، 8 (3 و4)، 87-106.
صفاری نیا، مجید؛ شقاقی، فرهاد و ملکی، بهرام (1391). بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامۀ شخصیت خودشیفته (NPI-40). مطالعات روان‌شناسی بالینی، 2(8)، 71-92.
غلامی جمکرانی، رضا؛ نیکومرام،‏ هاشم و رهنمای رودپشتی، فریدون (1392). ضرورت چارچوب نظری گزارشگری مالی با رویکرد اسلامی از منظر خبرگان حرفه‌ای و دانشگاهی. پژوهش‌های مالی اسلامی، 3(1)، 35-72.
محمدی، جواد و فخاری، حسین (1395). تأثیر خودکنترلی و تعهدات دینی مدیران مالی بر کیفیت افشای اطلاعات. حسابداری ارزشی و رفتاری، ۱ (۲)، ۶۳-۴۱.
محمدی، فرزانه؛ صفری گرایلی، مهدی؛ عرب زاده، میثم و فرزین فر، علی اکبر (1402). طراحی مدل علل زمینه‌ای ایجادکننده حسابداری خلاقانه. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 30(3)، 532-559.
مدینه، سید محسن و زارع، ایمان (1402). تأثیر باورهای دینی بر تردید حرفه‌ای و ارزیابی حسابرسان از خطر تحریف با اهمیت: رویکرد مراتب دین‏داری از منظر اسلام. مجله دانش حسابداری، 14(4)، 111-132.
مشایخ، شهناز؛ حبیب زاده، ملیحه و حسن‌زاده کوچو، محمود (1399). تأثیر خودشیفتگی مدیران بر افشای اختیاری اطلاعات شرکت‏ها. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 27(4)، 649- 671.
مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1374). تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه.
منگنه‌چی، حجت (1390). دعای مکارم الاخلاق در پرتو قرآن و حدیث دریافت‏هایی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).
مهدوی، غلامحسین؛ بهمنی، رضا و نمازی، نویدرضا (۱۴۰۱). نقش میانجیگری رفتار ناکارآمد حسابرس در تبیین رابطه بین دین‏داری و تعهد حرفه‌ای با کیفیت حسابرسی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۷ (۱۳)، ۱۵۳-۱۱۷.
هیر، جوزف (1395). مدل‌سازی معادلات ساختاری (عادل آذر، مترجم)، تهران: نگاه دانش.
 
References
Abdelsalam, O., Chantziaras, A., Ibrahim, M. & Omoteso, K. (2021). The impact of religiosity on earnings quality: International evidence from the banking sector. The British Accounting Review, 53(6), 100957.
Adelopo, I., Rufai, I. & Bello, M. (2023). Financial Accountability and Religious Sentiments: The case of Sukuk Bond. Journal of Business Ethics, 182, 397–420.
Adhikari, B. K. & Agrawal, A. (2016). Does local religiosity matter for bank risk-taking? Journal of Corporate Finance, 38, 272-293.
Aflatoni, A., Khatiri, M. & Beiralvand, Y. (2021). The effect of the quality of financial information disclosure on the actual performance of the company. Journal of Accounting and Management Vision4(40), 97-110. (in Persian)
Ahmadpour, A., Hajiha, Z. & chenari, H. (2017). Disclosure Quality and Management Bonus. Empirical Research in Accounting, 7(1), 43-61. doi: 10.22051/jera.2017.7534.1073
(in Persian)
Anginer, D., Demirgüç-Kunt, A. & Mare, D. S. (2018). Bank capital, institutional environment and systemic stability. Journal of Financial Stability, 37, 97-106.
Anis, R., Fraser, I. & Hussainey, K.H. (2012). A New Measure for Disclosure Quality. Journal of Financial Economics, 1-45.
Bazrafshan, W., Bazarafshan, A. & Salehi, M. (2017). Examining the effect of managers' narcissism on the quality of financial reporting. Accounting and Auditing Reviews, 25(4), 457-478. (in Persian)
Callen, J. L. & Fang, X. (2015). Religion and stock price crash risk. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 50(1-2), 169-195.
Cantrell, B.W. & Yust, C.G. (2018). The relation between religiosity and private bank outcomes. Journal of Banking & Finance, 91, 86-105.
Chen, F., Chen, X., Tan, W. & Zheng, L. (2020). Religiosity and cross‐country differences in trade credit use. Accounting & Finance, 60, 909-941.
Chen, S., Miao, B. & Shevlin, T.J. (2015). A New Measure of Disclosure Quality: The Level of Disaggregation of Accounting Data in Annual Reports. Journal of Accounting Research, 53(5), 27-41.
Chircop, J., Fabrizi, M., Ipino, E. & Parbonetti, A. (2017). Does branch religiosity influence bank risk‐taking? Journal of Business Finance & Accounting, 44(1-2), 271-294.
Connelly, B. L., Certo, S. T., Ireland, R. D. & Reutzel, C. R. (2011). Signaling theory: A review and assessment. Journal of management, 37(1), 39-67.
Cui, J., Jo, H. & Velasquez, M. G. (2015). The influence of Christian religiosity on managerial decisions concerning the environment. Journal of Business Ethics, 132, 203-231.
Cui, J., Jo, H. & Velasquez, M. G. (2019). Christian religiosity and corporate community involvement. Business Ethics Quarterly, 29(1), 85-125.
Darabi, R., Chenari Buket, H., Mahmoudi Khatami, M. (2015). Disclosure quality and economic consequences of accounting information. Management Accounting, 9(31), 51-63. (in Persian)
Di Giuli, A. & Kostovetsky, L. (2014). Are red or blue companies more likely to go green? Politics and corporate social responsibility. Journal of financial economics, 111(1), 158-180.
Dianti Dilmi, Z., Manteghi, Kh., Mashhadhi, S.P. (2016). Examinint the necessity of Islamic accounting: an academic view. Journal of Value & Behavioral Accounting, 1(1), 1-24.
(in Persian)
Durkheim, E. (1965). The elementary forms of the religious life [1912], p 414.
Dyreng, S. D., Mayew, W. J. & Williams, C. D. (2012). Religious social norms and corporate financial reporting. Journal of Business Finance & Accounting, 39(7‐8), 845-875.
Eriksson, L. M. J. (2015). Social norms theory and development economics. World Bank Policy Research Working Paper, (7450).
Etamadi, H., Khalilpour, M. (2011). Assessing the quality of information disclosure of companies admitted to the stock exchange using the fuzzy approach. Management Accounting and Auditing Knowledge, 1(2), 115-122. (in Persian)
Forbes, S. J., Lederman, M. & Wither, M. J. (2018). Quality Disclosure when Firms Set their Own Quality Targets. International Journal of Industrial Organization, 61(3), 1- 36.
 Gholami Jamkarani, R., Nikumram, H., Rahnama Roudpashti, F. (2012). The necessity of the theoretical framework of financial reporting with an Islamic approach from the perspective of professional and academic experts. Islamic Financial Research, 3(1), 35-72. (in Persian)
Glover, R.J. (1997). Relationships in moral reasoning and religion among members of conservative, moderate, and liberal religious groups. The journal of social psychology, 137(2), 247-254.
Gokcekus, O. & Ekici, T. (2020). Religion, religiosity, and corruption. Review of Religious Research, 62(4), 563-581.
Graham, J. R., Harvey, C. R. & Rajgopal, S. (2005). The economic implications of corporate financial reporting. Journal of accounting and economics, 40(1-3), 3-73.
Hambrick, D. C. & Mason, P. A. (1984). Upper echelons: The organization as a reflection of its top managers. Academy of management review, 9(2), 193-206.
Khoshbakht, E., Taebi Noghondari, A.H. & Zeinali, H. (2022). Religiosity, Professional Ethics of Accountants and Financial Reporting Fraud. Financial Accounting and Auditing Researches, 14(53), 223-253. (in Persian)
Hassan, Nasr, T. (2010). corporate social responsibility disclosure:an examination of framework of determinants and consequences. Doctoral thesis, Durham University. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/480/
Healy, P. M. & Palepu, K. G. (2001). Information asymmetry, corporate disclosure, and the capital markets: A review of the empirical disclosure literature. Journal of accounting and economics, 31(1-3), 405-440.
Healy, P. & Palepu, K. (2001). Information asymmetry, corporate disclosure and the capital markets: A review of empirical disclosure literature. Journal of Accounting and Economics 31, 405-440.
Heitzman, S., Wasley, C. & Zimmerman, J. (2010). The joint effects of materiality thresholds and voluntary disclosure incentives on firms’ disclosure decisions. Journal of accounting and economics, 49(1-2), 109-132.
Heyer, J. (2015). Structural equation modeling (Adel Azar, Trans.). Tehran: Negha Danesh.
(in Persian)
Hilary, G. & Hui, K.W. (2009). Does religion matter in corporate decision making in America? Journal of financial economics, 93(3), 455-473.
 Hosseini al-Asal, M. & Jahanshad, A. (2018). The necessity of expanding the level of disclosure and development of financial reports in the context of Islamic accounting. Financial accounting and auditing research (Financial accounting and auditing research), 11(44), 217-249. (in Persian)
Izi, R., Gerkaz, M., Saeedi, P. & Matofi, A. (2017). Presenting the accounting information disclosure quality model based on the analysis of managers' financial behavior (cognitive psychology perspective). Management accounting and auditing knowledge, 7(27), 63-82. (in Persian).
Kargarkamvar, N., khanmohammadi, M., Yazdani, S. & Moradi, Z. (2023). Investigating the Effect of Religious Orientation on Decision Making Approach of Financial Managers. International Journal of Finance & Managerial Accounting, 8(29), 117-131.
Kennedy, E. J. & Lawton, L. (1998). Religiousness and business ethics. Journal of business ethics, 17(2), 163-175.
Khajavi, S., Dehghani Sa'di, A. & Gerami Shirazi, F. (2017). CEO narcissism impacts on earnings management and financial performance. Journal of Accounting Advances8(2), 123-149. doi: 10.22099/jaa.2017.4052 (in Persian)
Khani, A. & Mirbagheri Roudbarei, A. (2012). The Effects of Materiality Threshold and Managers' Voluntary Incentives on Disclosure of Information in the Financial Statement of Companies Listed in Tehran Stock Exchange. Accounting and Auditing Review, 19(67), 55-72. doi: 10.22059/acctgrev.2012.28797 (in Persian)
Kohlberg, L. (1987). The psychology of moral development. Ethics, New York, 97(2).
Kutcher, E. J., Bragger, J. D., Rodriguez-Srednicki, O. & Masco, J. L. (2010). The role of religiosity in stress, job attitudes, and organizational citizenship behavior. Journal of business ethics, 95, 319-337.
Leuz, C. & Verrecchia, R. E. (2000). The economic consequences of increased disclosure. Journal of accounting research, 38, 91-124.
Leventis, S., Dedoulis, E. & Abdelsalam, O. (2018). The impact of religiosity on audit pricing. Journal of Business Ethics, 148, 53-78.
Lins, K. V., Servaes, H. & Tamayo, A. (2017). Social capital, trust, and firm performance: The value of corporate social responsibility during the financial crisis. The Journal of Finance, 72(4), 1785-1824.
Ma, L., Wang, X. & Zhang, C. (2022). Does religion shape corporate cost behavior? Journal of Business Ethics, 170, 835-855.
Mahdavi, Gh., Bahmani, R. & Namazi, N. (2022). The mediating role of ineffective auditor behavior in explaining the relationship between religiosity and professional commitment with audit quality. Two Quarterly Journals of Value and Behavioral Accounting, 7 (13), 117-153. (in Persian)
Makarem Shirazi, N. & others (1996). Exemplary interpretation, Tehran, Dar al-Kitab al-Islamiya. (in Persian)
Manganehchi, H. (2013). Dua Makarem al-Akhlaq in the light of Quran and Hadith, findings from the 20th Dua of Sahifa Sajjadiyeh, Qom, Al-Mustafa International Translation and Publishing Center (PBUH). (in Persian)
Marquez-Illescas, G., Zebedee, A. A. & Zhou, L. (2019). Hear me write: does CEO narcissism affect disclosure? Journal of business ethics, 159, 401-417.
Mashaikh, Sh., Habibzadeh, M. & Hassanzadeh Kocho, M. (2019). The effect of managers' narcissism on companies' voluntary information disclosure. Accounting and Auditing Reviews, 27(4), 671-649. (in Persian)
Mazar, N., Amir, O. & Ariely, D. (2008). The dishonesty of honest people: A theory of self-concept maintenance. Journal of marketing research, 45(6), 633-644.
McDaniel, S. W., & J. J. Burnett. (1990). Consumer religiosity and retail store evaluative criteria. Journal of the Academy of Marketing Science, 18(2), 101-112.
McGuire, S. T., Omer, T. C. & Sharp, N. Y. (2012). The impact of religion on financial reporting irregularities. The Accounting Review, 87(2), 645-673.
Medineh, S.M. &  & Zare, I. (2024). The effect of religious beliefs on professional skepticism and auditors' assessment of the risk of material misstatement: the approach of degrees of religiosity from the perspective of Islam. Journal of Accounting Knowledge, 14(4), 111-132. (in Persian)
Melé, D. & Fontrodona, J. (2017). Christian ethics and spirituality in leading business organizations: Editorial introduction. Journal of business ethics, 145(4), 671-679.
Mohammadi, F., Safari Graili, M., Arabzadeh, M. & Farzin Far, A.A. (2023). Designing a model of underlying causes that create creative accounting. Accounting and Auditing Reviews, 30(3), 559-532. (in Persian)
Mohammadi, J. & Fakhari, H. (2015). The effect of self-control and religious obligations of financial managers on the quality of information disclosure. Value and behavioral accounting, 1 (2), 63-41. (in Persian)
North, D.C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge University Press, Cambridge.
Oh, F. D. & Shin, D. (2020). Religion and corporate disclosure quality. Hitotsubashi Journal of Economics, 61(1), 20-37.
Penman, S. H. (2003). Financial statement Analysis and Security Valuation, MC Graw Hill.
Piesse, J., Strange, R. & Toonsi, F. (2012). Is there a distinctive MENA model of corporate governance? Journal of Management & Governance, 16(4), 645-681.
Platonova, E., Asutay, M., Dixon, R. & Mohammad, S. (2018). The impact of corporate social responsibility disclosure on financial performance: Evidence from the GCC Islamic banking sector. Journal of Business Ethics, 151(2), 451-471.
Pourheidari, O. & Foroghi, A. (2018). Investigating the effect of CEO influence on the quality of accounting information disclosure. Empirical Studies of Financial Accounting, 16(61), 27-53. (in Persian)
Qian, X., Cao, T. & Cao, C. (2018). Institutional environment and bank loans: Evidence from 25 developing countries. Corporate Governance: An International Review, 26(2), 84-96.
Rabiei, Kh., Mehrani, K. & Tahriri, A. (2019). Formulation of optional disclosure quality assessment model. Management accounting and auditing knowledge, 9(35), 187-206.
(in Persian)
Rahmani, A., Bashiri Manesh, N. (2016). Drivers of voluntary disclosure in Iran's capital market. Empirical Studies of Financial Accounting, 14(56), 1-32. (in Persian)
Rasouli, N. & Torabi, M.A. (2017). Step by step with PLS. Tehran: Poyndange Danesh.
(in Persian)
Rosario, P.M. & White, R.M. (2005). The Narcissistic Personality Inventory: Test Reteststability and Internal Consistency. Personality and Individual Differences, 39 (6), 1075-1081.
Saffarinia, M., Shaqaqi, F. & Maleki, B. (2012). A Preliminary Investigation of Psychometric Properties of Narcissistic Personality Inventory (NPI-4). Clinical Psychology Studies2(8), 71-92. (in Persian)
Salem, R., Ezeani, E. & Song, X. (2023). The relationship between religiosity and voluntary disclosure quality: a cross-country evidence from the banking sector. Review of Quantitative Finance and Accounting, 60(3), 983-1023.
Sepasi, S. & Hoseni, H. (2015). The relationship between managers' religious beliefs and profit management behavior. Two Quarterly Journals of Value and Behavioral Accounting, 1(2), 17-40. (in Persian).
Shokrkon, H., Meharbizadeh Honarmand, M., & Novinnam, G. (2002). Investigating the relationship between personality traits and leadership styles of managers. Journal of Educational Sciences, 8(2), 87-106. doi: 10.22055/edus.2002.16612. (in Persian)
Shroff, N., Sun, A. X., White, H. D. & Zhang, W. (2013). Voluntary disclosure and information asymmetry: Evidence from the 2005 securities offering reform. Journal of Accounting Research, 51(5), 1299-1345.
Tamimi Amadi, A. (2015). Gharral al-Hekam (Seyyed Hasan Sheikh al-Islami, Trans.). Qom, Ansarian Publishing House. (in Persian).
Vitell, S. J. (2009). The role of religiosity in business and consumer ethics: A review of the literature. Journal of Business Ethics, 90, 155-167.
Wajdi Dusuki, A. (2008). Understanding the objectives of Islamic banking: a survey of stakeholders' perspectives. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 1(2), 132-148.
Walker, A. G., Smither, J. W. & DeBode, J. (2012). The effects of religiosity on ethical judgments. Journal of business ethics, 106(4), 437-452.
Wang, Y. Jun, G.U. & Chen, H. (2007). Auditing Quality and Accounting Information Transparency, Evidence From Listed Companies in China. Journal of Accounting Research, 54, 459-474.
Weaver, G. R. & Agle, B. R. (2002). Religiosity and ethical behavior in organizations: A symbolic interactionist perspective. Academy of management review, 27(1), 77-97.
Zare, I. & Tarkhoni, B. (2023). Investigating the effect of reciprocity on the quality of accountability in the accounting system. Two Quarterly Journals of Value and Behavioral Accounting, 7 (14), 435-467. (in Persian)
Zare, I., Turkzadeh Mahani, A. & Momeni, F. (2023). Explaining the quality of disclosure based on the theory of construction from the perspective of Islam. Experimental accounting research, 13(3), 99-132. (in Persian)