ارائه مدل کیفیت حسابرسی با تأکید بر ابعاد فرهنگ سازمانی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

چکیده

هدف: حرفه حسابرسی در جامعه اهمیت و جایگاه بسیار مهمی دارد و حفظ اعتماد عمومی به این حرفه، مستلزم ارائه اطلاعات معتبر و باکیفیت است. این مطالعه با هدف ارائه مدلی جامع از مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی مؤثر بر کیفیت حسابرسی اجرا شده است.
روش: مطالعه حاضر از نظر هدف، از نوع بنیادی و از حیث جمع‌آوری داده‌ها، براساس روش آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از مصاحبه‌های باز و نیمه‌ساختاریافته، مبتنی بر نظر خبرگان پژوهش استفاده شد. این مصاحبه‌ها با ۱۷ نفر از خبرگان و استادان دانشگاهی مرتبط به حوزۀ حسابرسی انجام شد. در بخش کمّی نیز، نمونه آماری ۱۰۶ نفر از مدیران و کارکنان مؤسسه‌های حسابرسی ارائه‌دهندۀ خدمات حسابرسی، به شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران بودند. با توجه به رویکرد کیفی مدنظر که نظریۀ برخاسته از داده‌ها بود، پس از گردآوری مصاحبه‌ها، با طرح سیستماتیک از طریق سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، داده‌ها تحلیل شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل متنی مصاحبه‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند. شایان ذکر است که برای دقت و سرعت بیشتر در انجام پژوهش، این تجزیه‌وتحلیل به‌کمک نرم‌افزار مکس کیودا انجام گرفت. در نهایت، مدل کیفیت حسابرسی با تأکید بر ابعاد فرهنگ سازمانی، در قالب ۱۵ کد محوری و ۸۵ مضمون پایه ارائه شد. برازش مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس انجام شد و به تأیید رسید.
یافته‌ها: بر اساس نتایج این مطالعه و مدل ارائه شده، مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی مؤثر بر کیفیت حسابرسی بدین ترتیب شناسایی شد: توانمندسازی، کنترل و نظارت، نوآوری و ریسک‌پذیری، اخلاق سازمانی، مدیریت ارتباطات، فرهنگ گروهی، فرهنگ همکاری، فرهنگ رقابتی، ارزش‌های بنیادین، چشم‌انداز و رسالت سازمان، توجه به ذی‌نفعان، اهداف و مقاصد سازمانی، تعالی سازمانی، انطباق‌پذیری سازمانی. توجه به این مؤلفه‌ها، برای توسعه موفق مؤسسه‌های حسابرسی لازم است؛ بنابراین فرهنگ در فرایندهای زیربنای کیفیت حسابرسی نقش عمده‌ای دارد و به این ترتیب مؤسسه‌های حسابرسی باید فرهنگ خود را ارتقا دهند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که فرهنگ سازمانی، عنصر حیاتی موفقیت سازمانی، به‌ویژه بهبود کیفیت است. در پژوهش حاضر به این نتیجه رسیدیم که بهترین مکان برای شروع بهبود در یک سازمان، ارزیابی فرهنگ آن است؛ زیرا فرهنگ بر رفتار فردی و سازمانی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین توجه به مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی، برای توسعه موفق مؤسسه‌های حسابرسی لازم است. در خصوص این مؤسسه‌ها، فرهنگ نقش عمده‌ای در فرایندهایی دارد که زیربنای کیفیت حسابرسی است. نتایج گویای این موضوع است که مؤسسه‌های حسابرسی، باید فرهنگ خود را ارتقا دهند؛ همچنین با درک رابطه فرهنگ سازمانی و کیفیت، مدیران در توسعه فرایندهای مؤثر و مزیت رقابتی نیز موفق خواهند بود. به‌طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی کیفیت حسابرسی، ارائه خدمات بهینه، تصمیم‌گیری مؤثر و ایجاد مزیت رقابتی و حفظ حقوق ذی‌نفعان را تسهیل می‌کند و بر بهره‌وری مؤسسه و کیفیت خدمات حسابرسی تأثیر می‌گذارد. بنابراین فرهنگ پیش‌نیاز توسعه مؤسسه‌های حسابرسی است و بر کیفیت حسابرسی تأثیر بسزایی دارد. پیشنهاد می‌شود که در تحقیقات آتی، به ابعاد فرهنگ سازمانی ارائه شده در مدل این پژوهش، در مؤسسه‌های حسابرسی توجه شود. همچنین، موضوع ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب هوش سازمانی، ویژگی‌های روان‌شناختی حسابرسان و اخلاق حرفه‌ای مطالعه و بررسی شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Model of Audit Quality Based on Various Organizational Culture Factors

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Daryaei 1
  • Vahid Shahbazi 2
1 Associate Prof, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

Objective
Auditing is a very important and respected profession that should render precise and quality information to win the public's trust in society. This study seeks to develop a model for audit quality considering the components of organizational culture.
Methods
A mixed-methods design was employed. In the qualitative phase, open, semi-structured interviews were conducted with 17 auditing experts and academics. In the quantitative phase, the sample consisted of 106 managers and employees from audit firms, providing services to companies listed on the Tehran Stock Exchange. Following the grounded theory, qualitative data obtained from the interviews were analyzed through open, axial, and selective coding in the MAXQDA. Finally, an audit quality model was developed based on the components of organizational culture with 15 axial codes and 85 themes. This model was fitted using structural equation modeling in SmartPLS.
Results
According to the results of this study and the proposed model, the components of organizational culture that affect audit quality include empowerment, control and supervision, innovation and risk-taking, organizational ethics, communication management, group culture, cooperation culture, competitive culture, fundamental values, organizational vision and mission, attention to stakeholders, organizational goals and objectives, organizational excellence, organizational adaptability. Therefore, culture significantly influences the mechanisms driving audit quality, thus highlighting the imperative for audit firms to enhance their cultural practices.
 
 
Conclusion
The achieved results indicate that organizational culture is a vital element of organizational success, especially in quality improvement. The best starting point for improving an organization is to evaluate its culture because of its effect on individual and organizational behavior. Therefore, attention to the elements of organizational culture is essential for the successful growth of audit firms. In these firms, culture plays a major role in the processes that underlie audit quality. The findings also show that audit firms must develop not only the culture but also understand the relationship between organizational culture and quality. Such an understanding will help managers come up with efficient procedures and gain a competitive advantage. In general, the results suggest that organizational culture in the field of audit quality facilitates the provision of optimal services, effective decision-making, competitive advantage, and protection of stakeholders’ rights while increasing the productivity of the firm and the quality of audit services. Therefore, culture is a prerequisite for the development of audit firms and has a significant impact on audit quality. Future research efforts in audit institutions are encouraged to take into consideration dimensions of organizational culture as described in the model put forward by this study. Also, the subject of audit quality assessment should be studied in the framework of organizational intelligence, auditors' psychological characteristics, and professional ethics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational culture
  • Audit quality
  • Audit effectiveness
  • Audit efficiency
 ارباب سلیمانی، عباس (1392). اصول حسابرسی (جلد اول)، انتشارات سازمان حسابرسی.
امیری، اسماعیل و فخاری، حسین (1400). خرید اظهارنظر حسابرس و کیفیت حسابرسی: الگوی معادلات هم‌زمان. فصلنامه حسابداری مالی، ۱۳ (۴۹)، ۱۳۸-۱۱۰.
بادآور نهندی، یونس و تقی‌زاده خانقاه، وحید (1392). بررسی ارتباط بین کیفیت حسابرسی و کارایی سرمایه‎گذاری. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 20(2)، 19- 42.
جعفری، کرامت؛ آزادی، کیهان و فدائی، مهدی (1400). ارائه الگویی برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت حسابرسی با به‌کارگیری روش دلفی و منطق فازی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 10(38)، 269- 284.
حساس یگانه، یحیی و مقصودی، امید (1389). تأثیر آیین رفتار حرفه‌ای و تجربه بر کیفیت قضاوت حسابرسی. حسابدار رسمی، (9)، 49-57.
دریائی، عباسعلی و عزیزی، اکرم (1397). رابطه اخلاق، تجربه وصلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی (با توجه به نقش تعدیل‌کننده شک و تردید حرفه‌ای). دانش حسابداری مالی، 5(1)، 79-99.
رضایی، مینا؛ آقایی چادگانی، آرزو و کمالی، احسان (1402). بررسی ارتباط بین ابعاد فرهنگ سازمانی و اندازه مؤسسه‏های حسابرسی با قضاوت و تصمیم‌گیری حسابرسان. فصلنامه پژوهش‌های تجربی، 13(4)، 195- 220.
رمضانی، حسین‌رضا؛ آذین‌فر، کاوه؛ غلام‌نیا روشن، حمیدرضا و فلاح، رضا (1401). نقش فرهنگ اسلامی و تجربه حسابرس در رابطه بین انصاف متقابل و کیفیت حسابرسی در شرایط محیطی ایران. قضاوت و تصمیم‌گیری در حسابداری و حسابرسی، 1(2)، 143- 163.
عبدی‌پور، سجاد؛ شاه‌ویسی، فرهاد؛ خیراللهی، فرشید و طاهرآبادی، علی (1399). اثر فرهنگ سازمانی بر اثربخشی حسابرسی عملکرد مدیریت. پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، 12(48)، 229- 266.
فخاری، حسین و محمدی، جواد (1395). تأثیر فرهنگ سازمانی بر کیفیت افشای اطلاعات. بررسی‌های حسابداری وحسابرسی، 23(3)، 393- 414.
کابلی، مونا سادات؛ رحمانی، علی؛ نیکو مرام،‏هاشم و رهنمای رودپشتی، فریدون (1399). اثربخشی ارزش‏های انگیزشی شوآرتز و اخلاق حرفه‌ای حسابداری بر گزارشگری مالی متقلبانه. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(66)، 27-50.
مرادی، مریم؛ مرادی، لیلا و رضایی، فرزین (1397). تأثیر تخصص حسابرس و جریان وجوه نقد آزاد بر رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و هزینه حقوق مالکانه شرکت‌ها. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 1(3)، 86- 100.
والمحمدی، چنگیز و روشن ضمیر، شروین (1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 23(72)، 119- 141.
 
References
Abbott, L.J., Daugherty, B., Parker, S. & Peters, G.F. (2016). Internal audit quality and financial reporting quality: The joint importance of independence and competence. Journal of Accounting Research, 54(1), 3–40.
Abdipour, S., Shahvaisi, F., Khairollahi, F. & Taherabadi, A. (2021). The effect of organizational culture on the effectiveness of management performance audit. Financial Accounting and Audit Research, 12(48), 229-266. (in Persian)
Alzeban, A. (2015). He Impact of Culture on the Quality of Internal Audit: An Empirical Study. Journal of Accounting, Auditing & Finance, 30(1), 57–77.
Amiri, I. & Fakhari, H. (2021). Purchase of auditor's opinion and audit quality: simultaneous equations model. Financial Accounting Quarterly, 13 (49), 110-138. (in Persian)
Arbab Soleimani, A. (2013). Principles of auditing (Vol. 1), Publications of the Audit Organization. (in Persian)
Badavar Nahandi, Y. & Taghizadeh Khanqaeh., V. (2013). Examining the relationship between audit quality and investment efficiency. Accounting and Auditing Review Quarterly, 20(2), 19-42. (in Persian)
Bol, J. & Grabner, I. (2019). Literature Review The Effect of Audit Culture on Audit Quality. The Foundation for Auditing Research.No2018B02.
Catanach, W. & Walker, P.L. (1999). The International Debate Over Mandatory Auditor Rotation: A Conceptual Research Framework. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 8(1), 43- 66.
Chen, F., Hope, O.K., Li, Q. & Wang, X. (2011). Financial Reporting Quality and Investment Efficiency of Private Firms in Emerging Markets. The Accounting Review, 86 (4), 1255–1288.
Daryaei, A.A. & Azizi, A. (2018). The relationship between ethics, experience and professional competence of auditors with audit quality (regarding the moderating role of professional skepticism). Knowledge of Financial Accounting, 5(1), 79-99. (in Persian)
Das, S. & Pandit, S.H. (2010). Audit quality, life-cycle stage and the management earnings forecasts in IPO prospectuses, J. Bus. Financ. Account. 30 (1167), 125–132.
DeAngelo, L. (1981). Auditor Size and Audit Quality. Journal of Accounting and Economics, 3(3), 183-199.
DeFond, M. & Zhang, J. (2014). A review of archival auditing research. Journal of Accounting and Economics, 58 (2–3), 275–326.
Dickins, D., Johnson-Snyder, A. & Reisch, J. (2019). Selecting an auditor for Bradco using indicators of audit quality. Journal of Accounting Education, 45, 32-44.
Eulerich, M. & Ratzinger, S. N. (2018). The effects of cultural dimensions on the internal audit function – A worldwide comparison of internal audit characteristics. Corporate Ownership and Control, 15(3), 217–229.
Fakhari, H. & Mohammadi, J. (2016). The effect of organizational culture on the quality of information disclosure. Accounting and auditing reviews, 23(3), 393-414. (in Persian)
Francis, J. (2023), Going big, going small: A perspective on strategies for researching audit quality. The British Accounting Review, 55(2), 10-17.
Grahita, C. & Supanto, F. (2021). Effect of Audit Quality, Corporate Governance and Transformational Leadership on Auditor Performance through Organizational Commitment and Organizational Culture on Public Accountant Offices in Indonesia. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(1), 4303-4313.
Hassas Yaganeh, Y. & Maqsoodi, O. (2010). The effect of professional code of conduct and experience on the quality of audit judgment. Chartered Accountant, (9), 49-57.
(in Persian)
Hill, A.T., Lewis, P. & Millrmser, M. (2000). A Human Resource Strategy Approach Managing Change, Firs Publisher,
Hofstede, G. & Minkov, M. (2010). Culture et organizations: Nos programmations mentals. Pearson Education France.
Hofstede, G. (1993). Cultural constraints in management theories. Academy of Management Perspectives, 7(1), 81-94.
Jafari, K., Azadi, K. & Fadai, M. (2021). Presenting a model to identify the factors affecting audit quality by using Delphi method and fuzzy logic. Knowledge of Accounting and Management Audit, 10(38), 269-284. (in Persian)
Jenkins, G.J., Deis, D.R., Bedard, J.C. & Curtis, M. B. (2008). Accounting firm culture and governance: A research synthesis. Behavioral Research in Accounting, 20 (1), 45-74.
Kaboli, M.S., Rahmani, A., Nikoomaram, H. & Rahnamay Roodposhti, F. (2020). Effectiveness of Schwartz’s motivational values and accounting code of ethics on fraudulent financial reporting. Empirical Studies in Financial Accounting, 17(66), 27-50. (in Persian)
Kustinah, S. (2013). The Influence of Dysfunctional Behavior and Individual Culture on Audit Quality. International Journal of Scientific & Technology Research, 2(5), 118-125.
Lim, A.F., Heng, W. J. & Alshameri, M.A.N. (2021). Unearthing Auditing's Impact on Financial Performance in Malaysian Organizations”, Business, Law, and Management (BLM2). International Conference on Advanced Marketing (ICAM4) an International Joint.
Mahdavi, G. & Daryaei, A.A. (2017). Factors affecting the audit process and social theories. Corporate Governance, 17(4), 770-786.
Martin, J. (2002). Organizational Culture, Sage publications, Thousand Oaks, California.
Moradi, M., Moradi, L. & Rezaei, F. (2018). The impact of auditor expertise and free cash flow on the relationship between the quality of accounting information and the cost of ownership rights of companies. Accounting and Management Perspectives, 1(3), 86-100. (in Persian)
Ramezani, H., Azinfar, K., Gholamnia Roshan, H. & Fallah, R. (2022). The role of Islamic culture and auditor experience in the relationship between mutual fairness and audit quality in Iran's environmental conditions. Judgment and decision making in accounting and auditing, 1(2), 143-163. (in Persian)
Rezaei, M., Fallah, R., Maranjory, M. & Rostami Mazoee, N. (2024). Provide a structural model of audit quality based on the impact of auditing professional ethics and the moderating role of organizational culture. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 15(2), 285-299.
Thomas, S. (2012). Ethics and accounting education. Issues in Accounting Education, 27(2), 399-418.
Valmohammadi, C. & Roshan., Z. (2013). Investigating the effect of organizational culture on total quality management. Improvement and Transformation Management Studies, 23(72), 119-141. (in Persian)
Waleed, S. & Daw, H. (2016). Impact of Organizational Culture to Improve Audit Quality Assurance in the Public Sector. IOSR Journal of Business and Management, 18(9), 121–124.
Xiao, T., Geng, C. & Yuan, C. (2020), How audit effort affects audit quality: An audit process and audit output perspective. China Journal of Accounting Research, 13(1), 109-127.
Rezaie, M., Aghaei Chadegani, A. & Kamali, E. (2023). Investigating the Relationship between the Dimensions of Organizational Culture and the Size of Audit Firms with Auditors’ Judgment and Decision Making. Empirical Research in Accounting13(4), 195-220. doi: 10.22051/jera.2023.42017.3057