تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سودآوری و راهبری شرکتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی امین، فولادشهر، اصفهان، ایران

3 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

10.22059/acctgrev.2024.364836.1008854

چکیده

هدف: گزارش‌های مالی و غیرمالی سالانه برای تأثیرگذاری بر درک عمومی و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان است. سازمان‌ها (مدیریت) از تاکتیک‌های مختلفی مانند مدیریت در لحن و خوانایی گزارشگری خود، برای اثرگذاری بر ذهن مخاطبان و سهام‌داران خود و القای عملکرد مطلوب و ارائه تصویر مثبت از عملکرد سازمان استفاده می‌کنند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سودآوری و راهبری شرکتی است.
روش: این پژوهش از نظر نوع مطالعه کاربردی و رویکرد آن قیاسی استقرایی است. برای تحلیل فرضیه‌های پژوهش، از رگرسیون چندگانه مبتنی بر داده‌های تابلویی استفاده شده است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از روش کتابخانه‌ای، اطلاعات لازم در زمینه مبانی نظری موضوع پژوهش و پس از آن، اطلاعات مورد نیاز برای تخمین مدل‌ها جمع‌آوری شد. در ادامه، پس از انتخاب نمونه، از اطلاعات ۸۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ (به مدت ۱۱ سال) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از فرضیه اول پژوهش نشان داد که قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی تأثیر منفی و معنادار دارد. همچنین، نتایج فرضیه دوم پژوهش نشان داد که سودآوری شرکت، تأثیر منفی قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی را افزایش می‌دهد. در ادامه، نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان داد که راهبری شرکتی، بر رابطه بین قدرت مدیر عامل و خوانایی گزارشگری مالی، اثر تعدیلگری ندارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس تئوری نمایندگی و تئوری مدیریت احساس، نتیجه فرضیه اول نشان می‌دهد که مدیران قدرتمند منفعت شخصی دارند و می‌کوشند تا کمتر افشاگری کنند یا به افشای اطلاعات دست‌کاری شده یا مبهم اقدام کنند. نتایج فرضیه دوم نیز نشان داد هنگامی که شرکت‌ها در مقایسه با همتایان خود در زمینه سودآوری، به‌شکل چشمگیری ضعیف عمل می‌کنند، مدیریت می‌کوشد تا از طریق روایت‌های متنی بدون ساختار و بی‌نظمی در گزارش‌های سالانه، افزایش حجم صفحه‌ها، افشا در پاورقی‌ها و استفاده زیاد از جمله‌ها و کلمه‌های مبهم، به توانایی تحلیلی و پردازشی استفاده‌کنندگان آسیب وارد کند. همچنین، نتایج فرضیه سوم نشان داد که راهبری شرکتی، به‌عنوان یک سازوکار نظارتی، نمی‌تواند تأثیر منفی انگیزه‌های مدیرعامل قدرتمند را برای دست‌کاری در خوانایی گزارش‌های مالی شرکتی محدود کند. این یافته‌ها تأکیدی بر نقش منفی قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی است و انتظار می‌رود بتواند به سیاست‌گذاران، از جمله سازمان بورس اوراق بهادار تهران کمک کند تا از قدرت مدیرعامل بر خوانایی یاعدم خوانایی گزارشگری مالی شرکت‌های بورسی درک بهتری داشته باشند و بر این اساس با وضع دستورالعمل‌هایی مانند آنچه توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا با عنوان انگلیسی ساده صورت گرفته است، شرکت‌ها را ملزم کنند تا برای نگارش گزارش‌های سالانه آن را رعایت کنند و از این طریق، رفتار فرصت‌طلبانه مدیریت را کنترل و محدود نمایند و حتی گزارش‌های سالانه را بر مبنای خوانایی رتبه‌بندی کرده و به‌عنوان یکی از مصادیق افشا و شفافیت شرکت‌ها لحاظ کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of CEO Power on Financial Reporting Readability: Exploring the Moderating Influence of Earnings Performance and Corporate Governance

نویسندگان [English]

  • Hassan Fatahi Nafchi 1
  • Mohammad Joodaki 2
  • Zeynab Mansoorian 3
1 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 MSc., Department of Accounting, Amin Institute of Higher Education, Fooladshahr, Iran
3 MSc., Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Moharakeh Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Objective
Annual financial and non-financial reports play a crucial role in enhancing public understanding and facilitating communication with stakeholders. Organizations employ various strategies, including managing the tone and readability of their reports, to shape perceptions among their audience and shareholders. These efforts aim to encourage desirable performance and present a positive image of the organization's performance. Therefore, this study aims to investigate the impact of CEO power on financial reporting readability, considering the moderating role of profitability and corporate governance.
Methods
This study employs an applied approach with an inductive methodology. Multiple regression analysis using panel data is utilized to examine the research hypotheses. In this research, necessary theoretical information in the field of research was collected using a comprehensive literature review. Then, the necessary information for model estimation was collected. Accordingly, the sample comprises data from 82 companies listed on the Tehran Stock Exchange spanning the years 2011 to 2021, covering 11 years.
Results
The results of the first hypothesis of the research indicate that the power of the CEO has a significant negative effect on financial reporting readability. Additionally, the results of the second hypothesis showed that firm profitability exacerbates the adverse impact of CEO power on financial reporting readability. Furthermore, the results of the third hypothesis indicate that corporate governance, as a moderating factor, does not significantly influence the relationship between CEO power and financial reporting readability.
Conclusion
Based on the Agency Theory and the Emotional Management Theory, the first hypothesis posits that powerful managers have personal interests and tend to disclose less, manipulated, or ambiguous information. The results of the second hypothesis also indicate that when firms perform significantly weaker than their peers in terms of profitability, management seeks to impair the analytical and processing abilities of users by using unstructured and disorderly textual narratives in annual reports, increasing the volume of pages, disclosing in footnotes, and using ambiguous sentences and words. Also, the results of the third hypothesis show that corporate governance cannot limit the negative impact of powerful CEO's motivations to manipulate the readability of corporate financial reports. These findings highlight the adverse impact of CEO power on financial reporting readability. It is anticipated that these insights will aid policymakers, including the Tehran Stock Exchange, in gaining a deeper understanding of CEOs' influence on financial reporting clarity. This understanding may prompt firms to adhere to guidelines, such as those implemented by the US Securities and Exchange Commission. These guidelines evaluate annual reports based on readability, aiming to control and mitigate opportunistic managerial behavior. Additionally, ranking annual reports based on readability can enhance corporate disclosure and transparency efforts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CEO Power
  • Corporate Governance
  • Earnings Performance
  • Financial Reporting Readability
پاک مرام، عسگر (1396). تأثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام. دانش حسابرسی، 7 (68)، 219-238.
جبارزاده کنگرلویی، سعید؛ متوسل، مرتضی و یعقوب، بهنمون (1398). تأثیر مدیریت سود و محدودیت مالی بر خوانایی گزارشگری مالی. فصلنامه بورس اوراق بهادار، 46 (12)، 5-25.
حسین پور، یعقوب؛ ایزدی نیا، ناصر و محمدی خشوئی، حمزه (1400). تأثیر شاخص‌های عملکرد مالی و پیامدهای حسابرسی بر خوانایی گزارشگری مالی در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 6 (11)، 251-275.
رضایی پیته نویی، یاسر و غلامرضاپور، محمد (1401). قدرت مدیرعامل و بهره‌وری نیروی کار شرکت: آزمون تجربی نظریه تورنمنت. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 29 (1)، 96-112.
رمضان احمدی، محمد؛ واعظ، سید علی؛ آرمن، سید عزیز و درسه، سید صابر (1401). بررسی تأثیر سبک حسابرس بر رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی و آگاهی‌بخشی قیمت سهام. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 29(2)، 311-338.
صفری گرایلی، مهدی و رضائی پیته نویی، یاسر (1398). استراتژی تجاری و خوانایی گزارشگری مالی. فصلنامه حسابداری مالی، 11 (42)، 130-150.
ظاهری عبده‌وند، سمیه؛ مقدم، عبدالکریم و تامرادی، علی (1400). تأثیر قدرت مدیرعامل بر رابطه بین معاملات مدیریتی و کیفیت گزارشگری مالی. پژوهش‌های حسابداری مالی، 13 (47)، 87-108.
فرهنگ دوست، شایان؛ زند شانقی، آرزو و شیرشکن، سعید (1400). بررسی تأثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر خوانایی گزارش حسابرس. پیشرفت‌های حسابداری، 12 (2)، 231-268.
فضل الهی، سیف‌اله و ملکی توانا، منصوره (1389). روش‌شناسی تحلیل محتوا با تأکید بر تکنیک‌های خوانایی سنجی و تعیین ضریب درگیری متون پژوهش. عیار پژوهش در علوم انسانی، 2(1)، 71-94.
کاشانی پور، محمد؛ آقائی، محمد علی و محسنی نامقی، داود (1398). لحن افشای اطلاعات و عملکرد آتی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 26(4)، 570-594.
کاظمی علوم، مهدی؛ عبدی، مصطفی؛ زلقی، حسن و جلالوند، حسین (1399). تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر معیارهای ریسک پروژه حسابرسی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 27(2)، 202-230.
نوروزی، محمد؛ آذین فر، کاوه؛ عباسی، ابراهیم و داداشی، ایمان (1400). بررسی نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی بر رابطه بین خوانایی گزارشگری مالی و هزینه نمایندگی. فصلنامه راهبرد مدیریت مالی، 9 (33)، 201-223.
نیکومرام، هاشم و محمدزاده سلاطه، حیدر (1389). ارائه الگویی برای تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود. حسابداری مدیریت، 3 (4)، 59-80.
 
References
Ajina, A., Laouiti, M. & Msolli, B. (2016). Guiding through the fog: does annual report readability reveal earnings management? Research in International Business and Finance, 38, 509–516.
Aldoseri, A. A. & Melegy, M. M. A. (2023). Readability of Annual Financial Reports, Information Efficiency, and Stock Liquidity: Practical Guides from the Saudi Business Environment. Information Sciences Letters, 12 (2), 813-821.
Breit, E., Song, J., Sun, L. & Zhang, J. (2019). CEO power and employee productivity. Accounting Research Journal, 32 (2), 148–165.
DeBoskey, D.G., Luo, Y. & Zhou, L. (2019). CEO power, board oversight, and earnings announcement tone. Review of Quantitative Finance and Accounting, 52(2), 657–680.
Demerjian, P., Lev, B., Lewis, M. F. & McVay, S. E. (2013). Managerial Ability and Earnings Quality. The Accounting Review, 88 (2), 463-498.
Farvaque, E., Refait-Alexandre, C. & Saidane, D. (2011). Corporate Disclosure: A review of its benefits and costs. Economie Internationale, 16, 5-31.
Fazl Elahi, S. E. & Maleki Tavana, M. (2008). Methodology of content analysis with emphasis on readability techniques and determining the engagement factor of research texts. Ayar Journal of Humanities Research, 2(1), 71-94. (in Persian)
Fernbach, N. (1990). La lisibilité dans la reaction juridique au Québec. Ottawa, Le Centre de promotion de la lisibilité. Centre Canadien d'information juridique, 15, 32-51.
Finkelstein, S. (1992). Power in top management teams: dimensions, measurements, and validation. Academy of Management Journal, 35(3), 505–538.
Golchia, M. (2014). Determinants of profitability in Tourism industry: evidence from Turkey institute of graduate studies and research in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in banking and finance. Master thesis.
Hasan, M.M. (2020). Readability of narrative disclosure in 10-K reports: Does managerial ability matter? European Accounting Review, 29 (1), 147–168.
Hashemi, S. A. & Yonsi, Z. (2012). The effect of corporate governance on working capital management efficiency. Master's thesis, Isfahan University. (in Persian)
Hayward, M. & Hambrick, D. (1997). Explaining the premiums paidfor large acquisitions: evidence of CEO hubris. Administrative Science Quarterly, 42, 103-127.
Hosseinpour, Y., Ezaidnia, N. & Mohammadi Khashui, H. (2021). The impact of financial performance indicators and the consequences of auditing the financial reporting in companies admitted to the capital market of Iran. Bi Quarterly Journal of Value and Behavioral Accounting, 6(11), 251-275. (in Persian)
Jabarzadeh Kangarloui, S., Metousal, M. & Behanmon, Y. (2018). The effect of profit management and financial constraints on the readability of financial reporting. Stock Exchange Quarterly, 46 (12), 5-25. (in Persian)
Jang, M. H. & Rho, J. H. (2016). IFRS adoption and financial statement readability: Korean evidence. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, 23(1), 22-42.
kashanipoor, M., Aghaee, M. A. & Mohseni Namaghi, D. (2020). Information Disclosure Tone and Future Performance. Accounting and Auditing Review, 26(4), 570-594. (in Persian)
Kazemiolum, M., Abdi, M., Zalaghi, H. & Jalalvand, H. (2020). The Impact of the Annual Report Readability on the Audit Engagement Risk Measures. Accounting and Auditing Review, 27(2), 202-230. (in Persian)
Korkeamaki, T., Lijeblom, E. & Pasternack, D. (2017). CEO power and matching leverage preferences. Journal of Corporate Finance, 45 (3), 19–30.
Kothari, S., Leone, A. & Wasley, C. (2005). Performance matched discretionary accrual measures. Journal of Accounting & Economics, 2005, 163–197.
Li, F. (2008). Annual report readability, current earnings, and earnings persistence. Journal of Accounting and economics, 45(2-3), 221-247.
Li, T., Munir, Q. & Karim, M. R. A. (2017). Nonlinear relationship between CEO power and capital structure: Evidence from China's listed SMEs. International Review of Economics & Finance, 47 (1), 1-21.
Lim, E. K. Y., Chalmers, K. & Hanlon, D. (2018). The influence of business strategy on annual report readability. Journal of Accounting and Public Policy, 37 (1), 65-81.
Lo, K., Ramos, F. & Rogo, R. (2017). Earnings management and annual report readability. Journal of Accounting and Economics, 63 (1), 1–25.
Luo, J.H., Li, X. & Chen, H. (2018). Annual report readability and corporate agency costs. China Journal of Accounting Research, 11 (3), 187–212.
Luo, Y. (2015). CEO power, ownership structure and pay performance in Chinese banking. Journal of Economics and Business, 82, 3–16.
Malekian, E. & Imani, K. (2019). The effect of business strategy on the readability of financial reporting of companies. Scientific Research Journal of Health Accounting, 9(2), 114-136. (in Persian)
Merkl-Davies, D.M. & Brennan, N.M. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: incremental information or impression management? Journal of Accounting Literature, 27 (1), 116–196.
Munir, Q., Ching Kok, S., Teplova, T. & Li, T. (2017). Powerful CEOs, debt financing, and leasing in Chinese SMEs: Evidence from threshold model. North American Journal of Economics and Finance, 42, 487-503.
Nikumram, H. & Mohammadzade Salateh, H. (2010). Presenting a model to explain the relationship between corporate governance and profit quality. Management Accounting, 3(4), 59-80. (in Persian)
Nishanthini, A. & Nimalathasan, B. (2013). Determinants of profitability: A case study of listed manufacturing companies in Sri Lanka. Journal of Management, 1 (1), 001-006.
Omer, T.C., Shelley, M.K. & Tice, F.M. (2020). Do director networks matter for financial reporting quality? Evidence from audit committee connectedness and restatements. Management Science, 66 (8), 3361–3388.
Pak Maram, A. (2016). The impact of audit quality on earnings management at the time of initial public offering. Auditing Knowledge, 7(68), 219-238. (in Persian)
Park, J.H., Kim, C., Chang, Y.K., Lee, D.H. & Sung, Y.D. (2018). CEO hubris and firm performance: Exploring the moderating roles of CEO power and board vigilance. Journal of Business Ethics, 147 (4), 919–933.
Rahman, D. & Kabir, M. (2023). Does Board Independence Influence Annual Report Readability? European Accounting Review, 32, 1-28.
Ramezan Ahmadi, M., Vaez, S. A., Arman, S. A. & Dorseh, S. S. (2022). The Effect of Auditor Style on the Relationship between Financial Reporting Readability and Stock Price Informativeness. Accounting and Auditing Review, 29(2), 311-338. (in Persian)
Rezaei Pitehnoi, Y. & Gholamrezapour, M. (2022). CEO power and company workforce productivity: an empirical test of tournament theory. Accounting and Auditing Reviews, 29(1), 96-112. (in Persian)
Rohmawati, L. (2020). The Influence of Financial Performance on Readability of Mining Company Social Responsibility Reports. Journal of Syntax Transformation, 35 (3), 2721-2769.
Ryan, H.E. & Wiggins, R.A. (2004). Who is in whose pocket? Director compensation, board independence, and barriers to effective monitoring. Journal of Financial Economics, 73, 497-524.
Safari Graili, M. & Rezaei Pitehnoi, Y. (2018). Business strategy and readability of financial reporting. Financial Accounting Quarterly, 11(42), 130-150. (in Persian).
Sheikh, S. (2018). The impact of market competition on the relation between CEO power and firm innovation. Journal of Multinational Financial Management, 44, 36-50.
Sun, L., Ohnson, G. & Bradley, G. (2022). CEO power and annual report reading difficulty. Journal of Contemporary Accounting and Economics, 18 (2), 1-21.
Terrell, K. H. & Kwok, L. (2011). Organizational impression management behaviors in social media: a perspective of a social networking site. In 16th Graduate Student Research Conference in Hospitality and Tourism.
Tuo, L., Zhang, Y., Liu, Z. & Du, R. (2019). Business Education of CEO-CFO and Annual Report Readab. Review of Economics & Finance, 35, 16-34.
Van der Wal, N. (2020). CEO power and firm performance – the moderating role of board independence. Master thesis.
Wheelen, B., Hunger, J. & Thomas, L.D. (1941–2002). Strategic management and business policy, 8th ed. Upper Saddle River, N.J Prentice Hall.
Xu, H., Dao, M., Wu, J. & Sun, H. (2022). Political corruption and annual report readability: evidence from the United States. Accounting and Business Research, 52 (2), 166–200.