مکعب تقلب و لحن غیرعادی مدیران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22059/acctgrev.2025.377368.1008962

چکیده

هدف: پژوهش حاضر تأثیر ابعاد مکعب تقلب شامل انگیزه‌های تقلب، فرصت تقلب، توجیه‌سازی تقلب و قابلیت‌های مدیران برای تقلب را بر لحن غیرعادی مدیران در گزارش فعالیت‌های سالانۀ هیئت‌مدیره به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام بررسی می‌کند. بر اساس نظریۀ نمایندگی، لحن غیرعادی مدیران ممکن است در راستای انگیزه‌های شخصی مدیران و به قصد مدیریت انتظارات بازار باشد. همچنین بر اساس تئوری‌های رفتاری، لحن غیرعادی مدیران ممکن است به‌واسطۀ ویژگی‌های فردی و رفتاری مدیران باشد.
روش: برای اندازه‌گیری انگیزه‌های تقلب، از ۹ متغیر استفاده شده است که عبارت‌اند از: اظهارنظر حسابرس، رشد کارکنان، رشد درآمد، نسبت جاری، نسبت سرمایۀ در گردش، اهرم مالی، افزایش سرمایه، مدیریت سود و فرار مالیاتی. دوگانگی وظیفۀ مدیرعامل و ضعف کنترل داخلی، به‌عنوان متغیرهای فرصت تقلب در نظر گرفته شدند. همچنین، چهار متغیر شامل رقابت در بازار محصول، قیمت‌گذاری انتقالی، اجتناب مالیاتی صنعت وعدم ارتباطات سیاسی، به‌عنوان معیارهای توجیه‌سازی تقلب مد نظر قرار گرفتند. در نهایت، شش متغیر جنسیت مدیرعامل، مدت تصدی، توانایی، نزدیک‌بینی، خودشیفتگی و بیش اعتمادی مدیرعامل، به‌عنوان قابلیت‌های مدیر برای تقلب استفاده شدند. در این پژوهش، داده‌های ۱۴۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران، طی سال‌های۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰و در مجموع ۱۴۱۱ گزارش سالیانه بررسی شد. آزمون‌ها به روش رگرسیون چندگانه با در نظر گرفتن اثرهای ثابت سال و صنعت، انجام شد. برای اندازه‌گیری لحن، از فهرست کلمه‌های تخصصی هیئت‌مدیره که بر اساس گزارش‎های فعالیت‌های هیئت‌مدیره ایران تهیه شده (پله و همکاران، ۱۴۰۰) و برای اندازه‌گیری لحن غیرعادی از مدل هانگ و همکاران (۲۰۱۴) استفاده شده است.
یافته‌ها: بر اساس نتایج برآورد مدل‌های پژوهش: ۱. تأثیر اظهارنظر حسابرس، رشد درآمد، اهرم مالی، مدیریت سود و فرار مالیاتی به‌عنوان معیارهای انگیزۀ مدیران بر لحن غیرعادی تأیید می‌شود؛ ۲. تأثیر ضعف کنترل داخلی به‌عنوان معیار فرصت تقلب بر لحن غیرعادی تأیید می‌شود؛ ۳. تأثیر مدت تصدی مدیرعامل، توانایی مدیرعامل، خودشیفتگی مدیرعامل و بیش‌اعتمادی مدیرعامل به‌عنوان معیارهای قابلیت‌های فردی بر لحن غیرعادی تأیید می‌شود؛ ۴. تأثیر رقابت در بازار محصول، قیمت‌گذاری انتقالی، اجتناب مالیاتی صنعت و عدم ارتباطات سیاسی، به‌عنوان معیارهای توجیه‌سازی تقلب بر لحن غیرعادی تأیید می‌شود.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که معیارهای تقلب، شامل انگیزه برای تقلب، فرصت برای تقلب، توجیه تقلب و قابلیت‌های فردی، می‌توانند دلایل لحن غیرعادی مدیران باشند؛ زیرا مدیران متقلب برای سرپوش نهادن بر تقلب در گزارش‌های کیفی، لحن بیش از حد مثبتی انتخاب می‌کنند که به لحن غیرعادی منجر می‌شود. مهم‌ترین نوآوری پژوهش حاضر این است که تأثیر چهار بُعد از ابعاد مکعب تقلب شامل انگیزۀ تقلب، فرصت تقلب، توجیه‌سازی تقلب و قابلیت فردی برای تقلب را بر لحن مغرضانه و غیرعادی مدیران بررسی و ادبیات مربوط به تقلب مدیران و همچنین مدیریت لحن را توسعه می‌دهد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Fraud Diamond and Abnormal Managerial Tone

نویسندگان [English]

  • Azam Pouryousof 1
  • Mahdi Saghafi 2
1 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Management, Accounting and Economic, PNU, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Management, Accounting and Economic, PNU, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
This study examines the impact of the fraud diamond dimensions, including fraud motivation, fraud opportunity, fraud rationalization, and managers' capability to commit fraud, on abnormal managerial tone in the annual board of directors' activity reports to the general assembly of shareholders. Based on agency theory, abnormal managerial tone may stem from managers' motives and their intent to manipulate market expectations. Additionally, behavioral theories suggest that abnormal managerial tone may arise from managers' individual and behavioral characteristics.
Methods
To measure fraud motivation, nine variables were used, including auditor opinion, employee growth, revenue growth, current ratio, working capital ratio, financial leverage, capital increase, earnings management, and tax evasion. CEO duality and weak internal controls were considered as proxies for fraud opportunity. Four variables, product market competition, transfer pricing, industry tax avoidance, and lack of political connections, were used as measures of fraud rationalization. Finally, six variables, CEO gender, tenure, ability, myopia, narcissism, and overconfidence, were considered as indicators of managerial capability to commit fraud. The study utilized data from 142 companies listed on the Tehran Stock Exchange from 2012 to 2021, totaling 1,411 annual reports. The hypotheses were tested using multiple regression analysis with fixed year and industry effects. Managerial tone was measured using a specialized lexicon of board-related words based on Iranian board activity reports (Paleh et al., 2021), while abnormal tone was measured using Hung et al.'s (2014) model.
Results
The results of the model estimations revealed that auditor opinion, revenue growth, financial leverage, earnings management, and tax evasion, as proxies for managerial motivation, significantly influence abnormal tone. Also, the effect of weak internal control, as a measure of fraud opportunity, on abnormal tone was confirmed. In addition, the influence of CEO tenure, ability, narcissism, and overconfidence, as indicators of individual capability, on abnormal tone was validated, and the impact of product market competition, transfer pricing, industry tax avoidance, and lack of political connections, as measures of fraud rationalization, on abnormal tone was supported.
Conclusion
The findings suggest that fraud indicators, i.e., motivation, opportunity, rationalization, and individual capability, can explain abnormal managerial tone. Fraudulent managers tend to use an excessively positive tone in qualitative reports to conceal misconduct, leading to an abnormal tone. The key innovation of this study lies in examining the influence of all four dimensions of the fraud diamond on biased and abnormal managerial tone, thus expanding the literature on managerial fraud and tone management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abnormal tone
  • Fraud motivation
  • Fraud opportunity
  • Fraud rationalization
  • Managerial capability
اکبرلو، الناز؛ زینالی، مهدی؛ علی‌نژاد ساروکلای، مهدی و برادران حسن‌زاده، رسول (1401). تأثیر سویه‏های رفتاری مدیران بر لحن خوش‌بینانه گزارشگری مالی. مجله توسعه و سرمایه، 7(2)، 111- 130.
اکبرلو، الناز؛ زینالی، مهدی؛ علی‌نژاد ساروکلای، مهدی و برادران حسن زاده، رسول (1400). بررسی رابطۀ بین خودشیفتگی مدیران و لحن خوش‌بینانه گزارشگری مالی: نقش تعدیلی مدیریت سود. فصلنامه علمی مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18(72)، 169- 192.
زلقی، حسن؛ قادری، کاوه؛ افلاطونی، عباس (1403). تبیین، اولویت‌‌بندی و بررسی نقش ابعاد فساد مالی در تحریف صورت‌‌های مالی. بررسی‌‏‌های حسابداری و حسابرسی، 31(3)، 546-519.
فتاحی نافچی، حسن؛ جودکی، محمد؛ منصوریان، زینب (1402). تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سودآوری و راهبری شرکتی. بررسی‌‏‌های حسابداری و حسابرسی، 30(4)، 725-746.
کاشانی پور، محمد؛ آقائی، محمد علی؛ محسنی نامقی، داود (1398). لحن افشای اطلاعات و عملکرد آتی. بررسی‌‏‌های حسابداری و حسابرسی، 26(4)، 570-597.
نصیرزاده، فرزانه؛ پوریوسف، اعظم (1402). مدیریت سود و تناقض لحن افشای مدیران: نقش تعدیل‌‌کنندگی نزدیک‌‌بینی مدیرعامل. مجله دانش حسابداری، 14(1)، 93- 118.
وفایی پور، روح اله؛ قاسمی، مصطفی؛ محسنی، عبدالرضا (1401). الگوی مدیریت لحن (لحن نوشتار) و بررسی رابطۀ آن با خوانایی گزارشگری مالی (تحلیل مضمون وSEM ). پژوهش‌‏های مالی و رفتاری در حسابداری، 2(4)، 101-122.
 
References
Albrecht, W.S., Albrecht, C.O., Albrecht, C.C. & Zimbelman, M. F. (2011). Fraud Examination. Mason: South-Western Cengage Learning.
Akbarlou, E., Zeynali, M., Alinezhad Sarokolaei, M. & Baradaran Hasanzadeh, R. (2022). The effect of behavioral strains of managers on optimistic tone of financial reporting. Journal of Development and Capital, 7(2), 111-130. (in Persian)
Akbarlou, E., Zeynali, M., Alinezhad Sarokolaei, M. & Baradaran Hasanzadeh, R. (2021). Investigating the Relationship between Managers' Narcissism and the Optimistic Tone of Financial Reporting: The Adjusting Role of Earnings Management. Empirical Studies in Financial Accounting, 18(72), 169-192. doi: 10.22054/qjma.2021.59285.2237.
(in Persian)
Amara, I., Amar, A. B. & Jarboui, A. (2013). Detection of fraud in financial statements: French companies as a case study. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 3(3), 40-51. https://doi:10.6007/IJARAFMS/V3-I3/34
Anderson, T.W. & Hsiao, C. (1982). Formulation and Estimation of Dynamic Models Using Panel Data. Journal of Econometrics, 18(1), 47–82. https://doi.org/10.1016/0304-4076(82)90095-1
Andreia Costa, G., Cristina Oliveira, L., Lima Rodrigues, L. & Craig, R. (2013). Factors associated with the publication of a CEO letter. Corporate Communications: An International Journal, 18(4), 432-450. https://doi.org/10.1108/CCIJ-07-2012-0045
Arslan-Ayaydin, Ö., Boudt, K. & Thewissen, J. (2016). Managers set the tone: Equity incentives and the tone of earnings press releases. Journal of Banking & Finance, 72, 132-147. https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2015.10.007
Arslan‐Ayaydin, Ö., Thewissen, J. & Torsin, W. (2021). Disclosure tone management and labor unions. Journal of Business Finance & Accounting, 48(1-2), 102-147. https://doi.org/10.1111/jbfa.12483
Baginski, S. P., Demers, E., Kausar, A. & Yu, Y. J. (2018). Linguistic tone and the small trader. Accounting, Organizations and Society, 68, 21-37. https://doi.org/10.1016/j.aos.2018.03.005
Bassyouny, H., Abdelfattah, T. & Tao, L. (2020). Beyond narrative disclosure tone: The upper echelons theory perspective. International Review of Financial Analysis, 70, 101499. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2020.101499
Bhattacharya, N., Black, E. L., Christensen, T. E. & Mergenthaler, R.D. (2007). Who trades on pro forma earnings information? The Accounting Review, 82 (3), 581-619. https://doi.org/10.2308/accr.2007.82.3.581
Buchholz, F., Jaeschke, R., Lopatta, K. & Maas, K. (2018). The use of optimistic tone by narcissistic CEOs. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2), 531-562. https://doi.org/10.1108/AAAJ-11-2015-2292
Davis, A. K., Ge, W., Matsumoto, D. & Zhang, J. L. (2015). The effect of manager-specific optimism on the tone of earnings conference calls. Review of accounting studies, 20(2), 639-673. https://doi.org/10.1007/s11142-014-9309-4
DeBoskey, D., Luo, Y. & Zhou, L. (2019). CEO power, board oversight, and earnings announcement tone. Review of Quantitative Finance and Accounting, 52 (2), 657-680. https://doi.org/10.1007/s11156-018-0721-x
Demerjian, P. R., Lev, B. & McVay, S.E. (2012). Quantifying managerial ability: A new measure and validity tests. Management Science, 58 (7), 1229-1248. https://doi.org/10.1287/mnsc.1110.1487
Ezat, A. (2020). Corporate governance and disclosure verifiability as determinants of disclosure tone in the Egyptian context. Scientific Journal for Financial and Commercial Studies and Researches, 1 (2), 1-36. https://doi: 10.21608/cfdj.2020.109210
Fatahi Nafchi, H., Joodaki, M. & Mansoorian, Z. (2023). The Impact of CEO Power on Financial Reporting Readability: Exploring the Moderating Influence of Earnings Performance and Corporate Governance. Accounting and Auditing Review30(4), 725-746. doi: 10.22059/acctgrev.2024.364836.1008854 (in Persian)
Feldman, R., Govindaraj, S., Livnat, J. & Segal, B. (2008). The incremental information content of tone change in management discussion and analysis. Available at SSRN http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1126962
Fung, M. K. (2015). Cumulative prospect theory and managerial incentives for fraudulent financial reporting. Contemporary Accounting Research, 32 (1), 55-75. https://doi.org/10.1111/1911-3846.12074
Goel, S. & Gangolly, J. (2012). Beyond the numbers: Mining the annual reports for hidden cues indicative of financial statement fraud. Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 19 (2), 75-89. https://doi.org/10.1002/isaf.1326
Hales, J., Kuang, X. & Venkataraman, S. (2011). Who believes the hype? An experimental examination of how language affects investor judgments. Journal of Accounting Research 49 (1), 223-255. https://doi.org/10.1111/j.1475-679X.2010.00394.x
Henry, E. & Leone, A. J. (2016). Measuring qualitative information in capital markets research: Comparison of alternative methodologies to measure disclosure tone. The Accounting Review91(1), 153-178.
Huang, S. Y., Lin, C-C., Chiu, A. & Yen, D.C. (2017). Fraud detection using fraud triangle risk factors. Information Systems Frontiers, 19 (6), 1343-1356. https://doi.org/10.1007/s10796-016-9647-9
Huang, X., Teoh, S. H. & Zhang, Y. (2014). Tone management. The Accounting Review, 89 (3), 1083-1113. https://doi.org/10.2308/accr-50684
Hwang, I., Choi, S. & Jung, T. (2019). Managerial ability and stock price crash risk. Korean Accounting Review, 44 (1), 111-154. https://doi:10.24056/KAR.2019.02.001
Jegadeesh, N. & Wu, D. (2013). Word power: A new approach for content analysis. Journal of financial economics, 110 (3), 712-729. https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2013.08.018.
Kashanipour, M., Aghaee, M.A. & Mohseni Namaghi, D. (2019). Information Disclosure Tone and Future Performance. Accounting and Auditing Review, 26(4), 570-594. (in Persian)
Karuna, C., Subramanyam, K. R. & Tian, F. (2012). Industry Product Market Competition and Earnings Management. Working Paper. available at: http://experiments.cob.calpoly.edu/ seminars/karuna.pdf
Kayed, S. & Meqbel, R. (2022). Earnings management and tone management: evidence from FTSE 350 companies. Journal of Financial Reporting and Accounting. https://doi.org/10.1108/JFRA-10-2021-0373
Kearney, C. & Liu, S. (2014). Textual sentiment in finance: A survey of methods and models. International Review of Financial Analysis, 33, 171-185. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2014.02.006
Li, S., Wang, G. & Luo, Y. (2022). Tone of language, financial disclosure, and earnings management: a textual analysis of form 20-F. Financial Innovation, 8 (43), 1-24. https://doi.org/10.1186/s40854-022-00346-5
Lin, Y., Hu, S. & Chen, M. (2005). Managerial optimism and corporate investment: Some empirical evidence from Taiwan. Pacific-Basin Finance Journal, 13(5), 523–546. https://doi.org/10.1016/j.pacfin.2004.12.003
Liu, P. & Nguyen, H. T. (2020). CEO characteristics and tone at the top inconsistency. Journal of Economics and Business 108 (105887). https://doi.org/10.1016/j.jeconbus.2019.105887
Markarian, G. & Santaló, J. (2014). Product Market Competition, Information and Earnings Management. Journal of Business Finance & Accounting, 41 (5-6), 572-599. https://doi.org/10.1111/jbfa.12064
Merkl-Davies, D. M. & Brennan, N. M. (2011). A conceptual framework of impression management: new insights from psychology, sociology and critical perspectives. Accounting and business research 41 (5), 415-437. https://doi.org/10.1080/00014788.2011.574222
Mi, X. (2020). Executive Compensation Incentives Impact on the Tone and Readability of Financial Reports. All Graduate Plan B and other Reports 1455, Utah State University. https://digitalcommons.usu.edu/gradreports/1455.
 Munsif, V., Raghunandan, K. & Rama, D. V. (2012). Internal control reporting and audit report lags: Further evidence. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 31 (3), 203-218. https://doi.org/10.2308/ajpt-50190
Nassirzadeh, F. & Pouryousof, A. (2023). Earnings management and Managers' Disclosure Tone Inconsistency: The moderating role of manager myopia. Journal of Accounting Knowledge, 14(1), 93-118. (in Persian)
Patelli, L. & Padrini, M. (2015). Is Tone at the Top Associated with Financial Reporting Aggressiveness?  Journal of Business Ethics, 126, 3-19. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1994-6
Pouryousof, A., Nassirzadeh, F. & Askarany, D. (2024). Deciphering CEO disclosure tone inconsistency: a behavioural exploration. Review of Behavioral Finance, 16(6), 1131-1150.
Purda, L. & Skillicorn, D. (2015). Accounting variables, deception, and a bag of words: Assessing the tools of fraud detection. Contemporary Accounting Research, 32 (3), 1193-1223. https://doi.org/10.1111/1911-3846.12089.
Ratmono, D. & Frendy. (2022). Examining the fraud diamond theory through ethical culture variables: A study of regional development banks in Indonesia. Cogent Business & Management, 9(1), 2117161.
Riley, T. J. (2011). An investigation into managers' language use in earnings press releases. Phd Thesis, University of Massachusetts Amherst. https://doi.org/10.7275/1925045
Santoso, A. & Cahaya, F. (2019). Factors influencing plagiarism by accounting lecturers. Accounting Education, 28(4), 401- 425. https://doi.org/10.1080/09639284.2018.1523736.
Saeedi, A., Daghani, R. & Hajian, N. (2020). Firm-Specific Characteristics And The Disclosure Level: Evidence From The Tehran Stock Exchange. Journal of Applied Business Research (JABR), 36(4), 129–152. https://doi.org/10.19030/jabr.v36i4.10349.
Tetlock, P. C. (2007). Giving content to investor sentiment: The role of media in the stock market. The Journal of finance, 62(3), 1139-1168. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2007.01232.x
Vafaeipoor, R., Ghasemi, M. & Mohseni, A. (2023). Tone Management Pattern (Writing Tone) and Its Relationship with Financial Reporting Readability (Content Analysis and SEM). Journal of Financial and Behavioral Researches in Accounting, 2(4), 101-122.
(in Persian)
Wolfe, D. T. & Hermanson, D. R. (2004). The fraud diamond: Considering the four elements of fraud. CPA Journal, 74 (12), 38-42. https://digitalcommons.kennesaw.edu/facpubs/1537/
Wu, D. X., Yao, X. & Guo, J. L. (2021). Is textual tone informative or inflated for firm’s future value? Evidence from Chinese listed firms. Economic Modelling, 94, 513-525. https://doi.org/10.1016/j.econmod.2020.02.027
Yan, S., Jung, H. & Hwang, I. (2021). Can Analysts Identify Tone Management?: Evidence from China. Available at SSRN. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3983753.
Zhou, W., Li, Y., Wang, D., Xueqin, D. & Ke, Y. (2024). Management's tone in MD&A disclosure and investment efficiency: Evidence from China. Finance Research Letters, 59, 104767. DOI: 10.1016/j.frl.2023.104767
Zalaghi, H., Ghaderi, K. & Aflatooni, A. (2024). Clarification, Prioritization, and Examination of the Role of Financial Corruption Dimensions in Financial Statement Manipulation. Accounting and Auditing Review31(3), 519-546. doi: 10.22059/acctgrev.2024.371834.1008910 (in Persian)