ارزشیابی کیفیت درونی برنامۀ درسی کارشناسی ارشد حسابرسی در ایران: دیدگاه استادان و دانشجویان

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم مالی، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.

10.22059/acctgrev.2024.378323.1008976

چکیده

هدف: این پژوهش با ارزشیابی سطح کیفیت درونی برنامۀ درسی کارشناسی ارشد حسابرسی، از دیدگاه استادان و دانشجویان این رشته و بر اساس عناصر ۹ گانۀ الگوی فرانسیس کلاین، تلاش کرده است که مراجع تدوین‌کنندۀ سرفصل برنامۀ درسی مذکور را از میزان موفقیت این برنامه‌ها، برای رسیدن به هدف‌های آموزشی مطلوب (از چه جهاتی مؤثر بوده و از چه جهاتی به تغییر یا تکمیل نیاز دارد) آگاه سازد تا برای بهبود و نیل به بازده و برون‌داد مدنظر به‌درستی تصمیم‌گیری کنند.
روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته مطالعات توصیفی از نوع کاربردی قرار می‌گیرد. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، از پرسش‌نامه استفاده شده است. پرسش‌نامۀ تحقیق به‌دست ۴۶ نفر از کل ۵۲ دانشجوی ترم سوم به بعد کارشناسی ارشد حسابرسی در دانشگاه‌های دولتی کشور و ۲۸ نفر از ۵۱ عضو هیئت‌علمی این دانشگاه‌ها تکمیل شده است. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و آزمون تی تک نمونه‌ای تجزیه‌وتحلیل شده است.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به دیدگاه استادان و دانشجویان، همۀ عناصر برنامۀ درسی کارشناسی ارشد حسابرسی، کیفیت نامطلوبی دارند. در این میان، از دید دانشجویان، فقط عنصر فضا (مکان) و از نگاه استادان، فقط عنصر گروه‌بندی فراگیران کیفیت مطلوبی دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که سرفصل برنامۀ درسی کارشناسی ارشد حسابرسی، در تمام عناصر ۹ گانۀ کیفیت درونی برنامۀ درسی، نامطلوب است و به بازنگری نیاز دارد. درخصوص عنصر «هدف»، در این برنامۀ درسی هدف به‌وضوح نگاشته شده است؛ اما به افزایش هم‌زمان دانش (همان مباحث تئوری) در کنار مهارت (نظیر مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، تصمیم‌گیری، نگارش، کار گروهی و…) و نگرش (از جمله خلاقیت و نوآوری، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، پایبندی به اصول اخلاقی و…) دانشجویان توجه کافی نشده است و تمرکز هدف در این برنامه، فقط روی افزایش «دانش» دانشجویان بوده است. از سوی دیگر، «محتوای» این برنامۀ درسی با وجود تناسب با ساختار رشتۀ حسابداری، دربرگیرندۀ آخرین نظریه‌ها و پیشرفت‌های علمی جدید نیست. افزون‌براین، از نظر عنصر «زمان»، ساعات (تعداد واحد درسی) اختصاص یافته به دروس با محتوای این دروس مطابقت ندارد و به برخی دروس که چندان ضرورتی برای این رشته ندارد (نظیر حسابداری مدیریت و تئوری‌های حسابداری)، زمان‌هایی اختصاص داده شده است که بهتر است این زمان‌ها به دروس جدید منطبق با نیازهای در حال تغییر جامعه و بازار کار اختصاص یابد؛ برای مثال می‌توان به دروس جدیدی همچون تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، نرم‌افزارهای تخصصی پیشرفتۀ حسابرسی، حسابرسی رایانه‌ای و مبتنی بر هوش مصنوعی، اقتصادسنجی و پژوهش‌های حسابرسی، کارآموزی و مانند اینها اشاره کرد. از سوی دیگر، این برنامه به‌گونه‌ای نوشته نشده است که استادان رشتۀ حسابداری را ملزم کند تا تدریس خود را بر اساس روش‌های نوین و فعال بنا کنند. در خصوص «مواد و منابع آموزشی» نیز، کتب و منابع درسی ذکر شده در این سرفصل، به‌راحتی در دسترس دانشجویان قرار دارد؛ اما این منابع به‌روز نیستند. همچنین امکانات کمک آموزشی در این رشته مهیا نشده است. به‌علاوه، کیفیت «یادگیری» نیز در این برنامۀ درسی نامطلوب است که از بی‌توجهی به راهبردهای تدریس و نیز، امر یادگیری در این برنامۀ درسی نشئت می‌گیرد. عنصر «گروه‌بندی فراگیران» نیز در این برنامۀ درسی مغفول مانده است، در حالی که با رونق گرفتن شبکه‌های اجتماعی، می‌توان از ظرفیت‌های آن در راستای افزایش کیفیت این عنصر و نیز عدالت آموزشی بهره‌مند شد. در نهایت، با توجه به کیفیت نامطلوب شیوۀ «ارزشیابی» دانشجویان در این برنامۀ درسی، لازم به نظر می‌رسد که ارزشیابی‌های مستمر و سایر روش‌های نوین ارزشیابی، مدنظر مراجع بازنگری‌کنندۀ این برنامۀ درسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Internal Quality of the Master's Curriculum in Auditing in Iran: Perspectives of Faculty and Students

نویسندگان [English]

  • Zahra Dianati Deilami 1
  • Mohammad Mehdi Noori 2
  • Hossein Abbasian 3
1 Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Financial Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 MSc. Student, Department of Accounting, Faculty of Financial Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 Associate Prof., Department of Educational Management, Faculty of Financial Sciences, Kharazmi University, Karaj, Iran.
چکیده [English]

Objective
This research aims to assess the internal quality level of the Master's curriculum in Auditing from the perspectives of professors and students in this field, based on the nine elements of the Francis Klein model. The goal is to inform the curriculum developers about the program's success rate in achieving the desired educational objectives (in what ways it has been effective and in what ways it needs to be changed or supplemented) and to facilitate decision-making for its improvement to achieve the desired efficiency and outcomes.
Methods
This research is quantitative and classified as a descriptive study. A questionnaire was used to collect research data. The research questionnaire was completed by 46 out of 52 students in the third semester and beyond of the master's degree in auditing at public universities in the country, as well as by 28 out of 51 academic staff members of these universities. The resulting data were analyzed using SPSS software, and a one-sample t-test was performed.
Results
The findings of this research indicate that, from the professors' perspective, the desirability of all the elements of the master's curriculum in auditing—including objectives, learning activities, content, teaching strategies, time, place, evaluation, grouping, and educational materials and resources is at an average level. In contrast, from the students' perspective, the desirability of the elements related to learning activities, teaching strategies, and educational materials and resources is rated as inappropriate, while the desirability of the elements concerning goals, content, learning activities, time, place, grouping, and evaluation is at an average level. 
Conclusion
The results of the survey indicate that the quality of the Master of Auditing curriculum is unfavorable in all nine elements of internal curriculum quality and needs to be revised. Regarding the "goal" element, although the goal is clearly stated in this curriculum, there has not been enough attention paid to the simultaneous development of knowledge (theoretical topics) alongside skills (such as communication, problem-solving, decision-making, writing, teamwork, etc.) and attitudes (such as creativity, innovation, social responsibility, and adherence to ethical principles). The focus of this program has primarily been on increasing the "knowledge" of the students. On the other hand, while "the content of this curriculum" is appropriate to the discipline's structure, it does not include the latest scientific theories and findings. Additionally, in terms of the time element, the hours (number of units) allocated to the courses do not align with the content of these courses. Some courses, such as management accounting and accounting theories, are allocated more hours than necessary and would be better replaced with new courses that address the changing needs of society and the labor market, such as big data analysis, advanced statistics, advanced specialized auditing software, computer and artificial intelligence-based auditing, econometrics, audit research, and internships. Furthermore, this program is not designed in a way that requires professors to use new and active teaching methods. Although the textbooks and resources mentioned in this curriculum are easily accessible to students, they are not up to date. The quality of learning in this curriculum is also lacking, which is partially rooted in inadequate attention to teaching strategies. Additionally, the grouping of learners is neglected in this curriculum; however, with the development of social networks and new technologies, it is possible to utilize available resources to enhance the quality of this element as well as educational equity. Finally, considering the unfavorable quality of the student evaluation methods in this curriculum, it seems that continuous assessments and other modern evaluation methods should be considered by the reviewing authorities of this curriculum. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Evaluation
  • Internal quality of curriculum
  • Master of auditing
ابراهیمی، مسیح و حسامی، سیدکریم (1394). استانداردسازی، اثربخشی آموزشی و مقایسه تطبیقی الگوهای ارزشیابی با ارائه الگوی جامع ارزشیابی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، 5(18)، 50-56.
اثنی عشری، حمیده؛ غلامی فتیده، اشکان؛ هوشمند، عباس ‌(1401). شکاف آموزشی و کیفیت حسابرسی. دانش حسابداری مالی، 9(4)، 95-121.
ایزدی، صمد؛ میرعرب رضی، رضا و احمدی جویباری، مریم (1399). تعیین کیفیت درونی و بیرونی برنامۀ درسی آموزش هتلداری براساس عناصر نه گانه فرانسیس کلاین. برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 9 (34)، 67-81.
بازرگان، عباس (1394). استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت. نامه آموزش عالی، 8(3)، 11- 23.
باغومیان، رافیک و رحیمی باغی، علی (1391). موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10(35)، 69- 91.
بیک بشرویه، اعظم؛ عباس زاده، محمدرضا؛ لاری دشت بیاض، محمود و کرمی، مرتضی (1402). شکاف آموزش حسابداری و نیازهای حرفه: بررسی سرفصل‏‌های آموزشی با استفاده از روش تئوری داده‌‏بنیاد. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 30(3)، 398 -431.
پولادیان، فاطمه و سروستانی، امیر (1400). مهارت‏های نرم دانش آموختگان حسابداری جهت ورود به حرفۀ حسابرسی: حلقه مفقوده آموزش رشتۀ حسابداری و حسابرسی در دانشگاه، سومین همایش ملی مدیریت دانش و کسب وکارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، 29 اردیبهشت ماه 1400، مشهد، 1-12.
پیری سقرلو، مهدی؛ تحریری، آرش و حجازی، رضوان (1400). توسعه حسابداری در دانشگاه‎های ایران. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 28(3)، 398-434.
جامعی، رضا (1397). بررسی تناسب محتوا و شیوه‌های آموزش حسابداری (کارشناسی ارشد) با مهارت‏های مورد نیاز بازار کار: از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 6(3)، 1-16.
چنگیز، طاهره و اقبالی، بتول (1395). سامانه اطلاعات مدیریت برنامه‌ درسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(1)، 576-581.
حسینی، سید علی و بابائی، فاطمه (1398). ضرورت آموزش اخلاق و ارزش‏های اسلامی در برنامۀ درسی حسابداری دانشگاه‏ها. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(1)، 21-40.
خالقی نژاد، سید علی؛ ملکی، حسن؛ فراستخواه، مقصود؛ عباس‌پور، عباس (1395). تبیین چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامۀ درسی قصد شده دوره کارشناسی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16، 561- 575.
خسروی، رحمت اله؛ فتحی واجارگاه، کورش و آشتیانی، ملیحه (1391). آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﻲ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی زﻧﺪﮔﻲ ﻧﻈﺮی در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ نظری. دوﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ ـ ﭘﮋوﻫﺸﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﺎﻫﺪ، 21(4)، 1-18.
دیانتی دیلمی، زهرا (1402). الگوی بالندگی حسابداری در ایران: با رویکرد مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 12(46)، 217-244.
دیانتی دیلمی، زهرا؛ بابایی بیدهندی، مرجان و عباسیان، حسین (1401). ارزشیابی کیفیت درونی برنامۀ درسی حسابداری مدیریت در ایران: از دیدگاه اساتید و دانشجویان این رشته. حسابداری مدیریت، 15(53)، 19-34.
دیانتی دیلمی، زهرا؛ نوری، محمد مهدی؛ عباسیان، حسین (1403). ارزشیابی کیفیت بیرونی سرفصل برنامۀ درسی مقطع کارشناسی ارشد حسابرسی در ایران: از دیدگاه دانش آموختگان و کارفرمایان، پژوهش‏های حسابرسی حرفه‌ای، 4(15)، 126-162.
ذوالفقاری، زهرا (1395). ارزیابی کیفیت برنامۀ درسی رشته کارشناسی علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری اجتماعی از دید دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد.
رویایی، رمضانعلی و محمدزاده سالطه، حیدر (1386). بررسی فاصله انتظاراتی میان آموزش و عمل حسابداری مدیریت، مدیریت بهره‏وری، 1(3)، 81-103.
رهنمای رودپشتی، فریدون؛ وکیلی فرد، حمیدرضا و رئیس زاده، سید محمدرضا (1388). تعیین نیازها و اولویت‏های آموزشی محتوای دروس حسابداری و ارائۀ الگویی مؤثر، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 1(4)، 76-97.
زیودار، زهره (1382). اهمیت حوزه‌های دانش ـ مهارت‏ها و میزان آموزش دانشگاهی برای ورود به حرفۀ حسابرسی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س).
شعری آناقیز، صابر؛ رحیمیان، نظام‌الدین؛ صالحی صدقیانی، جمشید و خراسانی، ابوطالب (1396). نیازسنجی آموزشی و شناسایی مهارت‏های حسابرسان مستقل؛ مدیران مالی و تحلیل گران مالی ایران بر اساس مدل کاتز. آموزش و توسعه منابع انسانی، 13(4)، 141-257.
شفیعی، ناهید (1382). ارزیابی کیفیت برنامۀ درسی رشته آموزش بزرگسالان در مقطع کارشناسی ارشد از سال 1372 تا 1382. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
صادقی، فیروز (1393). ارزشیابی کیفیت درونی برنامۀ درسی رشته روان‏شناسی تربیتی دوره کارشناسی ارشد از دیدگاه اساتید و دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی.
صیف، محمد حسن؛ طالبی، سعید و مظلومیان، سعید (1398). اصول برنامه‌ریزی درسی (رشته علوم تربیتی). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
طبیبی راد، وحیده؛ دیانتی دیلمی، زهرا؛ غلامی جمکرانی؛ رضا، بختیاری، ابوالفضل و عباسیان، حسین (1400). تأثیر آموزش حسابداری مدیریت به شیوه شبیه‌سازی ایفای نقش، بر یادگیری و یادداری دانشجویان. حسابداری مدیریت، 14(49 )، 111-124.
عرب مازار یزدی، محمد؛ دهپور آتش بیک، پرستو و جودکی چگنی، زهرا (1402). نگرش دانشجویان حسابداری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد. دانش حسابداری مالی، 10(1)، 33-59.
غفاریان قدیم، مهسا؛ کردستانی، غلامرضا و بیات، روح اله (1402). ارائه الگوی آموزش حسابداری در دانشگاه نسل سوم و چهارم. پژوهش‏های تجربی حسابداری، 13(2)، 135-156.
فتحی واجارگاه، کورش (1393). اصول برنامه‌ریزی درسی. تهران: انتشارات بال.
فتحی واجارگاه، کوروش؛ خسروی بابادی، علی اکبر و حاجتمند، فرزانه (1393). ارزیابی کیفیت درونی برنامۀ درسی دوره دکترای اخلاق پزشکی دانشگاه‏های علوم پزشکی ایران از دیدگاه استادان و دانشجویان. اخلاق پزشکی، 7(27)، 129-152.
قادری، حیدر و شکاری، عباس (1393). ارزیابی کیفیت برنامة درسی گروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 1 147- 162.
فتحی واجارگاه، کوروش، و شفیعی، ناهید (1386). ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگ‌سالان). مطالعات برنامه درسی، 2(5)، 1-26.
قربانی، سمیه؛ نیلی، محمدرضا و دلبری، سمیرا (1393). مطالعه تطبیقی ارزیابی کیفیت برنامۀ درسی آموزش عالی. دوفصلنامه مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 5(9)، 90- 106.
قورچیان، نادر قلی و تن ساز، فروغ (1374). سیمای روند تحولات برنامۀ درسی به‏عنوان یک رشته تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز، تهران: مؤسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی.
کمیلی، غلام رضا و رضایی، قربان علی (1380). نحوه ارزشیابی دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱(۴)، 52- ۵۷.
کیخانژاد، مهین؛ سنچولی، محمود و بهرادفرد، بهمن (1396). ارزشیابی عناصر برنامۀ درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس اسناد بالادستی: مطالعه موردی پردیس‏های استان سیستان و بلوچستان. توسعه حرفه‌ای معلم، 2(1)، 7-26.
محمدی، رضا و اسحاقی، فاخته (1392). بررسی کیفیت برنامه‌های درسی بر مبنای نتایج ارزیابی درونی (مورد: گروه‌های آموزشی علوم انسانی). مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 3(3)، 33-56.
منصوری، محمد جواد؛ کرمی، غلامرضا و یزدانی، حمیدرضا (1403). شناسایی پیشران‌های مؤثر بر اینده حسابرسی: رویکرد فراترکیب. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، ۳۱(۲)، 390- 427.
مهرمحمدی، محمود (1388). برنامۀ درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها، چشم‌اندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ﻣﺆﻣﻨﻲ ﻣﻬﻤﻮﻳﻲ، ﺣﺴﻴﻦ؛ ﻛﺮﻣﻲ، ﻣﺮﺗﻀﻲ و مشهدی، علی (1391). ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ‌ﻫﺎﻱ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ‌ﺯﺍﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺩﺭﺳﻲ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﻲ ﻧﺎﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭﻱ، ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻏﺬﺍﻳﻲ. ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻱ ﺩﺭﺳﻲ، 9 (7)، 60- 72.
میرزایی، حسین (1392). بررسی نقش آموزش حسابرسی در درک عملیات حسابرسی توسط استفاده‌کنندگان ازصورت‌های مالی، یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران، 16 مهر ماه 1392، مشهد، 1-13.
ناصری، حسین؛ کرمی، غلامرضا و حجازی، رضوان (1402). ارائه الگوی ارتقای آموزش رشتۀ حسابداری در آموزش عالی کشور، بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 30(2)، 380-397.
نصیرزاده، فرزانه؛ خلیفه سلطانی، ناهید سادات (1397). دانش، مهارت و نگرش لازم برای حسابرسان امروز. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 4(1)، 42-65.
نمازی، نویدرضا و صالحی، تابنده (1401). شناسایی و رتبه‌بندی روش‏های یادگیری فعال در آموزش حسابداری با استفاده از فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی. نشریه حسابداری و منافع اجتماعی، 12(3)، ۴۵ – ۷۰.
نوروش، ایرج ( 1382 ). بررسی فرایند تغییر برنامۀ درسی و پیشنهاد یک برنامۀ درسی نوسازی شده برای دوره کارشناسی رشتۀ حسابداری. بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، ۱۰(۳۲)، 21-42.
یارمحمدیان، محمدحسین (1400). مبانی و اصول برنامه‏ریزی درسی (چاپ هیجدهم)، مؤسسه انتشارات یادواره کتاب.
 
References
Abun, D., Magallanes, T., Encarnacion, M. & Lalaine, S. (2019). The Attitude of Graduate students toward Research and their Intention to Conduct Research in the Future. Electronic Journal, 2(11), 74-87.
Arab Mazar Yazdi, M., Dehpur Atashbeyk, P. & Jodaki Chegani, Z. (2022). Attitude of accounting students towards master's degree. Financial Accounting Knowledge, 10(1), 33-59. (in Persian)
Armitage, J. & Poyzer, J. K. (2010). Academicians' and Practitioners' Views on the Importance of the Topical Content in the First Auditing Course. American Journal of Business Education, 3(1), 1-22.
Ayeni, P. (2006). Curriculum development for Developing Countries. Department of Surveying University of Lago, 227-234.
Baghomian, R. & Rahimi Baghi, A. (2011). Obstacles to the progress of accounting education in Iran. Financial Accounting Quarterly, 10(35), 69-91. (in Persian)
Bazargan, A. (2015). Standards of Higher Education: From Ideal to Reality. Higher Education Letters, 8(3), 11-23. (in Persian)
Beik Beshroieh, A., Abbas Zadeh, M., Lari Dasht Bayaz, M. & Karmi, M. (2022). The accounting education gap and the needs of the profession: Examining educational topics using the data base theory method. Accounting and Auditing Reviews, 30(3), 398- 431.
(in Persian)
Bianchi, M., Werlang, J., Venturini, L. & Machado, V. (2019). Perception of the students of the course of accounting sciences and the specialization in skills and auditing about teaching and the labor market in auditing. Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 11(2), 267-285.
Bobe, B. & Cooper, B. (2018). Accounting students' perceptions of effective teaching and approaches to learning: Impact on overall student satisfaction. Accounting and Finance, 60(3), 2099-2143.
Changiz, T., Eghbali, B. (2016). Curriculum Management Information System. Iranian Journal of Medical Education, 16, 576-581. (in Persian)
Chen, J. (2023). Reform of Teaching Methods in Auditing: Design of Blended Online and Offline Teaching. International Journal of Social Sciences and Public Administration, 1, 8-15. 10.62051/ijsspa.v1n1.02.
Chen, L. (2021). Research on Teaching Reform of University Audit Against the Background of Internet Plus. Advances in Economics, Business and Management Research, (185),  2352-5428.
Chickering, A. & Gamson, Z. (2006). Seven Principles of Good Practice in Undergraduate Education. New Directions for Teaching and Learning, (47), 63 - 69.
Dianti Deilami, Z., Noori, M. & Abbasian, H. (2024). External Quality Assessment of Auditing Master's Curriculum in Iran: Perspectives from Graduates employers. Professional audient research, 4(15), 126-162. (in Persian)
Dianti Deilami, Z. (2023). A Model for Evolution of accounting in Iran: Based on Grounded Theory. Accounting knowledge and management audit, 12(46), 217-244. (in Persian)
Dianti Deilami, Z., Babai Bidhendi, M. & Abbasian, H. (2021). Evaluation of the internal quality of management accounting curriculum in Iran: from the point of view of professors and students of this field. Management Accounting, 15(53), 19-34. (in Persian)
Ebrahimi, M. & Hesami, S.K. (2014). Standardization, educational effectiveness and comparative comparison of evaluation models by presenting a comprehensive evaluation model. Scientific Quarterly of Standard and Quality Management, 5(18), 50-56.
(in Persian)
Esna Ashari, H., Gholami, A. & Houshmand, A. (2021). Educational gap and audit quality. Financial Accounting Knowledge, 9(4), 95-121. (in Persian)
Fathi Wajargah, K.,  Khosrow Babadi, A. & Hajtmand, F. (2014). Rating of mental quality of Doctor of Medical Ethics program of Iranian Universities of Medical Sciences from the perspective of teachers and students. Medical Ethics, 7(27), 129-152. (in Persian)
Fathi Vajargah, K. & Shafiee, Z. (2007). Quality Assessment of Adult Education Curriculum in Universities. Journal of Curriculum Studies, 2(5), 1-26. (in Persian)
 Ghaderi, H. & Shekari, A. (2013). Rating the quality of the curriculum of Kashan University Educational Sciences Group. Research in Curriculum, 14, 147-162. (in Persian)
Ghafarian Ghadim, M., Kordestani, G., Bayat, R. (2023). Designing Accounting Education Model at the Third and Fourth-Generation Universities. Empirical Research in Accounting, 13(2), 135-156. (in Persian)
Ghorbani, S., Neeli, M. & Delbari, S. (2014). Applied study of quality assessment of higher education courses. Bibliography of Higher Education Lecture Program Studies, 5(9), 90-106. (in Persian)
Ghurchian, N. & Tansaz, F. (1995). Round View of Curriculum Developments as a Specialized Discipline from the Ancient World to the Present World, Tehran: Research Institute and Higher Education Program. (in Persian)
Hosseini, S. A. & Babaei, F. (2019). Necessity of ethics education and Islamic values in universities accounting curriculum. Journal of Accounting and Social Interests, 9(1), 21-40. (in Persian)
Izadi, S., Mir Arab Razi, R., Ahmadi Juybari, M. (2020). Determining the Internal and External Quality of Hospitality Training Curriculum Based on the Nine Elements of the Francis Klein Pattern. Journal of Tourism Planning and Development, 9(34), 67-81. (in Persian)
Jamei, R. (2017). Examining the appropriateness of the content and methods of accounting education (master's degree) with the required skills of the labor market: from the perspective of students, university professors and members of the public accountants community of Iran. Scientific Research Quarterly of Teaching Research, 6(3), 1-16.
(in Persian)
Khaleghinezhad, S. A., Maleki, H., Farasathkah, M. & Abbaspour, A. (2016). Exploring a Conceptual Framework for Evaluation of the Undergraduate Intended Curriculum: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education, 16, 561-575.
Khosravi, R., Fathi Vajargah, K. & Ashtiani, M. (2011). Pathology of the theoretical life skills curriculum in the secondary theoretical education system. Shahed University scientific-research biannual, 21(4), 1-18. (in Persian)
Keykhanejad, M., Sancholi, M. & Behradfard, B. (2016). Evaluation of the curriculum elements of Farhangian University based on upstream documents: a case study of Sistan and Baluchistan province campuses, Teacher's Professional Development, 2(1), 7-26.
(in Persian)
Komeili, G. R. & Rezaei, G.A. (2010). How to evaluate students by the faculty members of basic sciences of Zahedan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 1(4), 52-57. (in Persian)
Okunola, J. L., Ocheho, T. & Akinselure, O. P. (2017). Management accounting curriculum and contemporary business environment: A study of selected tertiary institutions in Nigeria. International Journal of Economics, Commerce and Management, 7 (7), 421-429.
Madeira, C.A. (2001). Evaluation of Auditing teaching in undergraduate courses in Accounting: an exploratory research. Master's Dissertation in Controlling Strategic Accounting, Faculty of Economic Sciences of São Paulo, Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado, São Paulo.
Mansouri, M. J., Karami, G., Yazdani, H. R. (2024). Identifying Key Drivers Influencing the Future of Auditing: A Meta-Synthesis Approach, Accounting and Auditing Review, 31(2), 390-427. (in Persian)
Mehromhammadi, M. (2008). Curriculum: viewpoints, approaches, perspectives. Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing House. (in Persian)
Mirzaei, H. (2012). Investigating the role of audit training in the understanding of audit operations by users of financial statements, The 11th National Accounting Conference of Iran, Mashhad. (in Persian)
Mohammadi, R. & Eshaghi, F. (2013). Assessment of the quality of curricula based on psychological assessment results (subject: humanities educational groups). Educational Measurement and Assessment Studies, 3(3), 33-56. (in Persian)
Momeni, H., Karmi, M. & Mashhadi, A. (2011). Examining the level of teaching employment skills for job needs in non-continuous professional curricula of accounting, civil engineering and food industries. Curriculum research, 9(7), 60-72. (in Persian)
Namazi, N. & Salehi, T. (2020). Identification and ranking of active learning methods in accounting education using fuzzy hierarchical analysis process (Fuzzy AHP). Journal of Accounting and Social Interests, 12(3), 45-70. (in Persian)
Naseri, H., Karmi, Gh. & Hejazi, R. (2022). Presenting a model for the promotion of accounting education in the country's higher education. Accounting and Audit Reviews, 30(2) , 380-397. (in Persian)
Nasirzadeh, F. & Khalifa Soltani, N.S. (2017). Knowledge, skills and attitudes necessary for today's auditors. Studies of economics, financial management and accounting, 4(1), 42-65. (in Persian)
Noravesh, I. (2003). Examining the curriculum change process and proposing a renewed curriculum for the undergraduate accounting course. Accounting and auditing reviews, 10(32), 21-42. (in Persian)
Piri Saqrlou, M., Tahriri, A. & Hejazi, R. (2021). Development of accounting in Iranian universities. Accounting and Auditing Reviews, 28(3), 398-434. (in Persian)
Poladian, F. & Sarostani, A. (2021). Soft skills of accounting graduates to enter the auditing profession: the missing link of accounting and auditing education in the university. The third national conference of knowledge management and electronic businesses with a resistance economy approach, Mashhad, 1-12. (in Persian)
Rahnema Roudpashti, F., Vakilifard, H. & Raeeszadeh, S. M. (2009). Determining the educational needs and priorities of the content of accounting courses and providing an effective model. Accounting and Auditing Research, 1(4), 76-97. (in Persian)
Randolph, N. (2024). The impact of flipped classroom design on an advanced auditing and assurance class in Ghana, Accounting Education, 1-34.  https://doi.org/10.1080/09639284.2024.2305216
Royai, R. & Mohammadzadeh Salteh, H. (2006) Examining the gap of expectations between management accounting education and practice. Productivity Management, 1(3), 81-103. (in Persian)
Sadeghi, F. (2013). Evaluation of the internal quality of the educational psychology curriculum from the perspective of professors and students. Master's dissertation, Curriculum Planning, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (in Persian)
Seif, M. H., Talebi, S. & Mazloumian, S. (2018). Principles of curriculum planning (field of educational sciences). Tehran. Payam Noor University Press. (in Persian)
Shaari Anaghiz, S., Rahimian, N., Salehi Sedkiani, J. & Khorasani, A. (2016). Educational needs assessment and identification of skills of independent auditors; Financial managers and financial analysts of Iran based on the Katz model. Training and development of human resources, 13(4), 141-257. (in Persian)
Shafi'i, N. (2012). Evaluation of the quality of the adult education curriculum at the master's level from 2002 to 2012. Master's Dissertation, field of curriculum planning, Shahid Beheshti University, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (in Persian)
Tabibi Rad, V., Dianti Deilami, Z., Gholami Jamkarani, R., Bakhtiari, A. & Abbasian, H. (2022). The effect of management accounting education through role-playing simulation on students' learning and memory. Management Accounting, 14(49), 111-124.
(in Persian)
Wong, S. & Koh, L. (2020). A review of the active learning curriculum in Management Accounting using the Felder and Soloman’s Index of Learning Styles (ILS). The Southeast Asian Conference on Education 2020, Official Conference Proceedings.
 Yang, L., Zhang, C. & Liang, X. (2018). Research on Reform and Innovation of Accounting Manual Training. Advances in Economics, Business and Management Research (AEBMR), 60(3), 338-342.
Yarmohamedian, M. H. (2022). Basics and Principles of Curriculum Planning (18th ed.), Yadavareh Kitab Publications Institute. (in Persian)
Zhang, Z., Shen, Q., Xue, Y. & Shen, M. (2022). Research on the Teaching Reform of Auditing Course based on Four-Dimensional Integration, Proceedings of the 2022 3rd International Conference on Artificial Intelligence and Education, 535-540.
Zivdar, Z. (2012). The importance of the fields of knowledge-skills and the amount of university education for entering the auditing profession. Master's Dissertation, Al-Zahra University. (in Persian)
Zohrabi, M. (2008). Researching into Curriculum Components. Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 12 (2), 49-69.
Zolfaghari, Z. (2016). Evaluating the quality of the curriculum of the bachelor's degree in social sciences with a social research orientation from the perspective of students and faculty members of public universities in Tehran. Master's thesis in the field of curriculum planning, Faculty of Humanities, Shahed University. (in Persian)