تأثیر فرهنگ نوآوری‌گرا بر کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22059/acctgrev.2023.339692.1008659

چکیده

هدف: فرهنگ نوآوری‌گرا عاملی است برای سوق دادن مدیران که از فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک برای ادارۀ مطلوب سازمان و پیشبرد اهداف آن استفاده کنند. با توجه به این مقدمه، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فرهنگ نوآوری‌گرا بر کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک است.
روش: ﭘﮋوﻫﺶ پیش رو از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی و هم‌بستگی است. از ابزار پرسش‌نامه برای گردآوری داده‌ها استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ بررسی شد. پایایی ترکیبی و مقدار واریانس استخراج شده، آزمون و روایی آن نیز، از طریق مقایسه جذر میانگین واریانس استخراج شده هر متغیر با هم‌بستگی آن متغیر با سایر متغیرها آزمون شده است. نتایج با استفاده از تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌های ۲۱۲ نفر از مدیران بخش‌های حسابداری مدیریت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۴۰۰ و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزئی به‌دست آمده است.
یافته‌ها: پس از پردازش داده‌ها، بر اساس آزمون جمعیت‌شناختی، به تفکیک گروه جنسیتی، گروه تحصیلی، گروه‌های سطح مطالعه، پُست سازمانی و گروه‌های سنی نتایج معناداری به‌دست آمد. همچنین، بر اساس آزمون فرضیه، با افزایش فرهنگ نوآوری‌گرا، کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک نیز افزایش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش بیان می‌کند که فرهنگ نوآوری‌گرا بر افزایش کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک تأثیری مثبت و معنادار می‌گذارد؛ از این رو با پیشرفت فناوری در شرکت‌ها، کاربرد فن‌های حسابداری مدیریت استراتژیک، ابزاری پیشرفته برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم می‌کند. افزون بر این، عوامل فرهنگی در سطح سازمانی، بر نوآوری‌های حسابداری مدیریت استراتژیک تأثیر می‌گذارد؛ اما اثربخشی و کارایی این نوآوری در محیط و بسترهای فرهنگی مختلف، متفاوت است. اهمیت فرهنگ سازمانی از آنجا ناشی می‌شود که در حال حاضر، مدیران بیش از پیش، به اهمیت شناخت فرهنگ سازمانی، به‌منظور کسب مزیت رقابتی از دیگر سازمان‌ها پی برده‌اند. همچنین، فرهنگ نوآوری‌گرا، به‌عنوان عاملی برای توسعه مستمر تولید و کاربرد ایده‌های جدید در تمام قسمت‌های سازمان شمرده می‌شود. این پژوهش اطلاعات سودمندی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا بتوانند برای بقای بیشتر شرکت‌ها، مهارت‌های لازم را کسب کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Innovative Culture on the Implementation of Strategic Management Accounting Techniques

نویسندگان [English]

  • Seyed Hosein Sajadi 1
  • Hamideh Asnaashari 2
  • Akbar Shakeri 3
1 Prof., Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3 Msc., Department of Management Accounting, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: The adoption of strategic management accounting (SMA) techniques is crucial for effective organizational management. However, the motivation for managers to utilize SMA techniques can be enhanced by creating an innovative culture within the organization. Therefore, this study aims to investigate the influence of an innovative culture on the application of SMA techniques in organizations.
Methods: This is an applied and descriptive study.  It employed a questionnaire to collect research data consisting of both general and specialized questions. The general questions comprised six items about the participants' gender, organizational position, education level, age group, work history, and study level, which were all related to the field of strategic management accounting techniques. The second part of the questionnaire contained specialized questions, consisting of five items related to the innovative culture construct, which were based on the theoretical foundations adopted by the researchers. The reliability of the questionnaire was tested using Cronbach's alpha, combined reliability, and the amount of extracted variance. Its validity was tested by comparing the mean square root of the extracted variance of each variable with its correlation with other variables. The results were obtained by analyzing the responses of 212 accounting managers of companies listed on the Tehran Stock Exchange in 2021. Structural equation modeling using partial least squares was used to analyze the data.
Results: The results of the hypothesis test indicated a significant relationship between innovation culture and the application of strategic management accounting techniques. Additionally, this relationship was influenced by various factors such as gender group, educational group, study level groups, organizational position, and age group.
Conclusion: Choosing the right strategy for an organization is a complex and risky task as each strategy creates a distinctive competitive environment. It requires the alignment of organizational strengths and weaknesses with external opportunities and threats. Identifying the most critical and viable strategies that are worthy of resource allocation is crucial for organizations. To achieve their strategic objectives and maintain success, companies must use strategic management accounting techniques. These techniques provide valuable insights and information that enable organizations to make informed decisions, allocate resources effectively, and implement their strategies efficiently. The results of this study demonstrated that innovative culture plays a crucial role in increasing the use of strategic management accounting techniques. As companies adopt new technologies, applying these techniques gives managers advanced tools to make informed decisions. Managers are now more aware of the importance of understanding their organization's culture to gain a competitive advantage over other firms. An innovative culture fosters continuous development, promotes the production of new ideas, and encourages their implementation throughout the organization. The findings of this research can provide valuable insights to managers on acquiring the necessary skills for the survival and growth of their companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic management accounting techniques
  • Innovation-oriented culture
  • Organizational culture
 
احدیان پورپروین، دنیا؛ حجازی فرهمند، ندا و علیفری، ملیحه (1399). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکت با میانجیگری سیستم‏های حسابداری مدیریت. مجله مدیریت فرهنگی، 13‏(48)، 115- 129.
حاجیها، زهره؛ خراط زاده، محدثه (1393). رابطه فرهنگ سازمانی و کاربرد نوآوری‏های حسابداری مدیریت در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 7‏(1)، 35-48.
فخاری، حسن؛ محمدی، جواد (1395). تأثیر فرهنگ سازمانی بر کیفیت افشای اطلاعات (به‏موقع‏بودن و قابلیت اتکا). بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، 23(3)، 393- 414.
قنواتی، مهدی؛ آذر، عادل و غلامزاده، رسول (1391). مدل‏سازی مسیری ـ ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار اسمارت پی ال اس، تهران: انتشارات نگاه دانش.
مرادی آیدیشه، شعبان؛ وثوقی نیری، عبداله؛ امیرمحسنی، شاپور و قزوهی، احمد (1391). تبیین و ارائه الگوی جامع فرهنگ نوآوری. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 2(1)، 1-26.
ملانظری، مهناز؛ ابوحمزه، مینا و میرزایی عبای آباد، محمد مهدی (1395). فرهنگ سازمانی و تمکین مالیاتی شرکتی (مطالعه موردی: اداره کل امور مالیاتی مؤدیان بزرگ). بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، 23(1)، 1- 18.
نخعی، کریم (1399). تأثیر نوآوری‏های حسابداری مدیریت بر فرهنگ سازمانی. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(45)، 110-120.
نمازی، محمد؛ مقیمی، فاطمه (1397). تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‏ها در صنایع مختلف. بررسی‏های حسابداری و حسابرسی، 25‏(22)، 289-310.
نمازی، محمد (1396). حسابداری مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مرکز پژوهش سامانه‏های یکپارچه و نظام‏های اطلاعاتی مالی امام حسن مجتبی(ع).
 
References
AbRahman Nor, A. & Ramli, A. (2016).‏ Entrepreneurial Orientation, Strategic Management Accounting Practices, Innovation, and Firm Performance: Craft Industry Perspective, Proceedings of the ASEAN Entrepreneurship Conference, 179-191.
Abu-Jarad, I.‏Y., Yusof, N. A. & Nikbin, D. (2010). A Review Paper on Organizational Culture and Organizational Performance, International Journal of Business and Social Science, 1(3), 26-46.
Ahadian Pourparvin, D., Hejazi Farahmand, N. & Alifari, M. (2020). The effect of organizational culture on company performance through the management of management accounting systems, Journal of Cultural Management, 13(48), 115-129. (in Persian)
Ahme,‏‏ A.‏ (2010).‏ Fifty ‏‏Two Tools of Management Accounting. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract-1654466.
Aksoylu, S. ‏& Aykan, E. ‏(2013). Effects of Strategic Management Accounting Techniques on Perceived Performance of Businesses. Journal of US-China Public Administration, 10(10), 1004-1017
Alamri, A.‏M. (2018). International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences,‏ 8 (2), 48-64.
Amabile, T. (1996).‏ Assessing The Work Enviroment For creativity. Acodemy Of Management Journal, 39 (5), 1154-1184.
Ax, C., & Greve, J. (2017). Adoption of management accounting innovations: organizational culture compatibility and perceived outcomes. Managment Accounting Research, 34, 59-74.
Baird, K., Harrison, G. & Reeve, R. (2007). Success of activity management practices: the influence of organizational and cultural factors, Accounting Financ, 47 (1), 47-67.
Baird, K., Su, S., & Tung, A. (2018).Organizational culture and environmental activity management, Business Strategy Environment, 27 (3), 403-414.
Buenger, V., Conlon, E.‏J. & Austin, J. Daft, R.‏L. (1996). Competingvalues in organizations: Contextual influences and structural consequences, Organization Science, 557-776.
Cadez, S. & Guilding, C. (2008). An exploratory investigation of an integrated contingency model of strategic management accounting. Accounting, Organizations and Society, 33, 836-863.
Cadez, S. & Guilding, C. (2012). Strategy, strategic management accounting and performance: a configurational analysis, Ind. Management, Data Syst, 112 (3), 484-501.
Cambalikova, A. & Luboslav, S. (2020). Modern trends and emerging practices applied by organisations operating in Slovakia, SHS Web of Conferences 83, 01006. https://doi.org/10.shsconf/202083010061051/.
Cameron Kim, S. & Quinn Robert, E. (2006). Diagnosing and Changing Organizational Culture. The Jossey-Bass Business and Management Series.
Chatman, J.A. (1996). Culture as social control: corporations, cults, and commitment, Research Organizations Behav, 18, 157-200.
Chenhall, R.H. (2005). Integrative strategic performance measurement systems, strategic alignment of manufacturing, learning and strategic outcomes: An exploratory study, Accounting Organization and Society, 30, 395-422.
Chongruksut‏, W. (2009). Organizational Culture and the Use of Management Accounting Innovations in Thailand, RU. Int. J, 3(1).
Cristiano, B. & Scapens, R.W. (2011). Management accounting systems and organizational culture: Interpreting their linkages and processes of change, Qualitative Research in Accounting & Managemen, 8(4), 320-357.
Dunk, A.S. (‏2004). Product life cycle cost analysis the impact of customer profiling, competitive advantage, and quality of IS information, Management Accounting Research, 15 (4), 401-414.
Fakhari, H. & Mohammadi, J. (2015). The Impact of Organizational Culture on the Quality of Information Disclosure (Timeliness and Reliability), Accounting and Auditing Reviews, 23(3), 393- 414. (in Persian)
Gupta, G. & Salter, S.B. (2018). The balanced scorecard beyond adoption, Journal International Accounting Research, 17 (3), 115-134.
Hadid,‏ W. & ‏Al-Sayed, M. (2021). Management accountants and strategic management accounting: The role of organizational culture and information systems, Management Accounting Research, 50, 100725.
Hajiha,‏V. & Kharatzadeh, M.‏(2014).‏ The relationship between organizational culture and the application of management accounting innovations in companies listed on the Tehran Stock Exchange. Journal of Management Accounting, 7(21), 35-48. (in Persian)
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies, Strategic Management Journal, 20(2), 195-204.
Kaneko, P.‏I. & Yimruan, S.Y. (2017). Combination of Strategic Management Accounting Implementation, Organizational Culture, and Human Resource Accounting Capabilities on Sustainable Competitive‏ Advantage: Literature Review on Thai Traditional Puppetry Businesses, PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 6 (1).
Kline, R. B. (2011). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, NY, Guilford Press.
Langfield-Smith, K. (2008). Strategic management accounting: How far have we come in 25 years? Accounting, Auditing & Accountability Journal, 21, 204-228.
Mazur, J. & Zaborek, P. (2016). Organizational culture and open innovation performance in small and medium-sized enterprises (SMEs) in Poland. International Journal of Management and Economics, 51(1), 104-138.
Mollanazari, M., Abouhamzeh, M. & Mirzaee, M. M. (2016). Organizational culture and corporate tax compliance (The Case study of large taxpayers units), The Iranian Accounting and Auditing Review, 23(1), 1-18. (in Persian)
Moradi Aidisheh, S., Vosoughi Naieri, A., Amir Mohseni, Sh. & ghazouhi, A. (2012). Explain and present a comprehensive model of innovation culture, Journal of Human Resources Studies, 2(1), 1-26. (in Persian)
Nakhaei, K. (2020). The Impact of Management Accounting Innovations on Organizational Culture. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4 (45), 110-120. (in Persian)
Namazi, M. & Moghimi, F. (2015). The effect of innovation and the moderating role of social responsibility on the financial performance of companies in various industries. Quarterly Journal of Accounting and Auditing Reviews, 25(22), 289-310 (in Persian)
Namazi, M. (2012). Strategic management accounting from theory to practice, Imam Hassan Mojtaba (AS) Research Center for Integrated Systems and Financial Information Systems Publications. (in Persian)
Napitupulu, H. (2018). Organizational Culture in Management Accounting Information System: Survey on State-owned Enterprises (SOEs) Indonesia. Global Business Review, 19(3), 1-16.
Naranjo-Gil, D., Maas, V.S. & Hartmann, F.G.H.‏ (2009). How CFOs determine management accounting innovation: an examination of direct and indirect effects, Eur. Account. Rev, 18 (4), 667- 695.
O’Reilly, C.A., Chatman, J. & aldwell, D.F.(‏1991). People and organizational culture: a profile comparison approach to assessing person-organization fit, Acad. Manag. J, 34 (3), 416-487.
Pavlatos, O. & Kostakis, X.(‏2018). The impact of top management team characteristics and historical financial performance on strategic management accounting. Journal Accounting Oganization Chang, 14 (14), 455-472.
Petera, P. & Soljakova, L. (2020). Use of strategic management accounting techniques by companies in the Czech Republic, Economic Research-Ekonomska Istrazivanja, 33(1), 46-67.
Phornlaphatrachakorn, K. (2019). Effects of Transformational Leadership, Organisational Learning and Technological Innovation on Strategic Management Accounting in Thailand’s Financial Institutions. Asian Journal of Business and Accounting, 12(1).
Qanawati, M., Azar, A. & Gholamzadeh, R. (2012).Path-structural modeling in management: application of SMARTPLS software, Tehran: Negah Danesh Publications. (in Persian)
Rashid Mamunur, Md., Mohobbot Ali, Md. & Mahboob Hossain, D.(2020). Revisiting the relevance of strategic management accounting research, PSU Research Review, 4 (2), 129-148.
Rigby, D. & Bilodeau, B. (‏2015). Management Tools and Trends 2015. Available at: https://www.bain.com/insights/management-tools-and-trends-2015/.
Zhang, Y.Z., Hoque, Z. & Isa, C.R. (2015). The effects of organizational culture and structure on the success of activity-based costing implementation, Adv. Management Accounting, 25, 229-257.