شناسایی و رتبه‌‌بندی چالش‌‏ها، محدودیت‌‏های محوری و راهبردهای بلوغ حسابداری انتقادی و کیفیت منافع اجتماعی با رویکرد نظریۀ داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

2 دانشیار، گروه مالی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.

10.22059/acctgrev.2025.386568.1009052

چکیده

هدف: این مطالعه با هدف شناسایی و رتبه‌بندی چالش‌ها و محدودیت‌های کلیدی و راهبردهای مرتبط با بلوغ حسابداری انتقادی و بهبود کیفیت منافع اجتماعی انجام شد. یافته‌های این پژوهش به غنای ادبیات علمی در این حوزه کمک کرده است و در گسترش کیفیت منافع اجتماعی در نظام حسابداری نقش دارد. نتایج این پژوهش می‌تواند در اختیار دولت، پژوهشگران، شرکت‌ها، حسابداران و انجمن‌های حرفه‌ای حسابداری قرار گیرد و به‌عنوان مبنایی برای تدوین و بهبود گزارشگری پایدار استفاده شود.
روش: در این پژوهش، از روش نظریۀ داده‌بنیاد برای ارائۀ الگویی در راستای بلوغ نظریۀ انتقادی در حسابداری و ارتقای کیفیت منافع اجتماعی استفاده شده است. داده‌ها از طریق مصاحبه با ۳۳ نفر از خبرگان گردآوری شدند. شرایط علّی و زمینه‌ای پس از ارزیابی و غربالگری، با استفاده از روش دلفی فازی ارائه شدند. این پژوهش در سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ انجام شد. خبرگان و متخصصانی که در حوزۀ مرتبط با موضوع پژوهش، تخصص و تجربۀ کافی داشتند، برای جامعۀ آماری مدنظر قرار گرفتند. نمونه‌گیری به‌روش هدفمند انجام شد و مصاحبه‌ها به‌صورت عمیق و نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت. فرایند نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای باز، در قالب مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته بود. برای استخراج گویه‌های مصاحبه، سه فرایند کدگذاری، شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی، براساس مدل پارادایمی استراوس و کوربین (۱۹۹۸) به‌کار گرفته شد. در مرحلۀ کمّی، برای فازی‌سازی دیدگاه خبرگان از اعداد فازی مثلثی استفاده شد. نظرسنجی از خبرگان براساس روش دلفی فازی و در قالب مقیاس لیکرت هفت‌درجه‌ای، به‌منظور صحه‌گذاری و غربال‌سازی ابعاد و شاخص‌های شناسایی‌شده در مرحلۀ کیفی انجام گرفت. علاوه‌براین، تحلیل داده‌ها نیز براساس نظریۀ داده‌بنیاد برای غربالگری و اطمینان از اهمیت شاخص‌های شناسایی‌شده صورت پذیرفت و برای انتخاب شاخص‌های نهایی، از روش دلفی فازی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که مؤلفه‌‌های مربوط به مسائل آموزش عالی با بار عاملی 896/0 و چالش‌‌های نظام حسابداری با بار عاملی 892/0، به‌‌ترتیب در رده‌‌‏های اول و دوم از نظر اهمیت قرار دارند. همچنین، در بین مقوله‌‌های مرتبط با راهبردهای پژوهش، مؤلفه‌‌های مربوط به دانش‌‌افزایی با بار عاملی 874/0، اصلاحات قانونی با بار عاملی 857/0 و اصلاح نظام حسابداری با بار عاملی 641/0، از نظر اهمیت، به‌‌‌ترتیب در جایگاه‌‌های اول تا سوم قرار دارند.
نتیجه‌گیری: حسابداری انتقادی می‌تواند سیستم‌های اجتماعی را از طریق فرایندهای اجتماعی به‌سمت اهداف مشخص هدایت کند. در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، گسترش و توسعۀ حسابداری، بخش مهمی از زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به اهداف توسعۀ اقتصادی و ارتقای کیفیت منافع اجتماعی در دولت‌هاست که این امر، به گسترش شاخص‌های منافع اطلاعاتی، نظام حسابداری و اجتماعی بستگی دارد. براساس نتایج به‌دست‌آمده، پیشنهاد می‌شود که تمرکز بر شناسایی نیازها و اهداف کنونی و آیندۀ ذی‌نفعان اجتماعی، به‌ویژه در راستای اصلاح نظام حسابداری در امور علمی و دانش‌افزایی، بهبود شفافیت و کیفیت گزارشگری مالی و اصلاح استانداردهای حسابداری و برخی مفاد قانونی و هم‌راستایی با استانداردهای بین‌المللی حسابداری صورت گیرد. این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز نهادینه‌سازی منافع اجتماعی شود. همچنین، ارائۀ استانداردهای حسابداری منطبق با تئوری انتقادی به‌منظور بهبود کیفیت منافع اجتماعی در این حوزه می‌تواند مؤثر باشد. علاوه‌براین، پیشنهاد می‌شود که در تدوین استانداردهای حسابداری، علاوه‌بر رویکرد انتقادی به منافع اجتماعی، منافع نظام حسابداری و همچنین، منافع اطلاعاتی که در بهبود مسائل اجتماعی کاربردی و مفیدند، مدنظر قرار گیرد. همچنین، تدوین استانداردهای حسابداری که توجه ویژه‌ای به ذی‌نفعان انتقادی دارد، باید در دستور کار قرار گیرد و توجه خاصی به آن معطوف شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges, Limitations, and Strategies for Advancing Critical Accounting and Social Benefit Quality: A Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Seyyed Hossein Noorhosseini Niyaki 1
  • Mehdi Meshki Miavaghi 2
  • Soghra Barari Nokashti 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
2 Associate Prof., Department of Finance, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Accounting, Faculty of Accounting and Management, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
چکیده [English]

Objective
This study aimed to identify and rank the challenges, key limitations, and maturity strategies of critical accounting and the quality of social benefits using a grounded theory approach. Accounting maintains a high level of accuracy and correctness in its professional services, and its ethical decision-making is necessary to obtain a fair, efficient capital market and optimal allocation of resources (Sepehri & Pak Maram, 2015). In the last twenty years, due to the phenomenon of globalization, the ever-increasing evolution of customer needs, and technological changes, the accounting literature has become highly specialized, and sometimes different parts of it have overlapped with each other, leading to the emergence of new concepts such as critical accounting (Ferri et al., 2016). Critical theory in accounting and its development in the modern era face numerous challenges and complexities. The fact that accountants have an inherent duty to respond to the general public is an inevitable issue and is one of the main principles of impartiality (Riahi-Belkaoui, 2002). In addition, the continuation of the life of any profession and the employment of its members depend on the quality of services, trust, accreditation level, and social and moral capital, each of which is essential to maintain (Rouzbakhsh et al., 2023). The maturity of critical accounting, while evolving democratic processes and institutions, encourages them to promote justice in areas related to the economy, society, and the environment through the focused development of accounting practices and equal accountability to all users of accounting (Sepasi & Ramzani, 2020). In the institutional sense, accounting is usually seen in the exclusive financial accounts of companies or the total national accounts of the government (Perkiss et al., 2022).
Providing social benefits is the main goal of most governments and organizations, and the quality of social benefits is one of the most important dilemmas of human society (Safarzadeh Bandari & Jodaki Chegini, 2021). Accounting information may not be easily thought of as a natural tool for social movements. Critical theory in accounting can best provide an understanding of individuals, organizations, and societies, so it is important to accept a critical perspective in accounting (Baker & Bettner, 1997). Based on this view, the practice of accounting tends to support the economic, social, and political structure, as well as reduce the unequal distribution of power and wealth in society. Scholars question the critical view of the objectivity or neutrality of accounting information, arguing that accounting serves to create or legitimize certain social structures (Mohseni et al., 2018). On the other hand, one of the main goals of financial reporting is to provide useful information for decision-making by stakeholders. For this purpose, it is very important to provide appropriate financial information and solve problems related to the relationship between costs and social benefits (Vafaeipour et al., 2021). Determining the factors affecting the maturity of critical theory in accounting and the quality of social benefits, considering the business environment of companies and their relations with the government and society, is very necessary and important to achieve an effective accounting system for the consolidation of power and wealth in society. Based on this, the current research was conducted to identify and rank the challenges, key limitations, and maturity strategies of critical accounting and the quality of social benefits.
Methods
The grounded theory method was used to provide a model in line with the maturity of critical theory in accounting and the quality of social benefits through interviews with experts, which included 33 participants. Causal conditions and background conditions were presented after evaluation and screening with the fuzzy Delphi method. The present research was conducted in 2023–2024 (corresponding to 1402–1403 in the Iranian calendar). The statistical population of this research comprised experts and specialists who had sufficient expertise and experience in the field related to this research. In this study, the purposeful sampling method was used to select the study subjects. Then, in-depth interviews were conducted in a semi-structured format. The sampling of experts in this study continued until the discovery and analysis process reached the point of theoretical saturation. The data collection tool in this study was an open-ended questionnaire in the form of a semi-structured interview with experts. To extract interview items, three coding processes—including open coding, axial coding, and selective coding—were used, following the paradigm model of Strauss and Corbin (1998). In the quantitative stage, triangular fuzzy numbers were used to fuzzify the experts' points of view. The survey of experts was based on the fuzzy Delphi method and employed a seven-point Likert scale to validate and screen the dimensions and indicators identified in the qualitative stage. In addition, through the grounded theory method, the data were analyzed to screen and obtain assurance of the importance of the identified indicators, and the fuzzy Delphi method was used to select the final indicators.
Results
Based on this, according to the analyses and coding of the conducted interviews, two categories, five main components, and forty conceptual codes were obtained from the analysis process of the interviews in the open coding stage. Then, the central codes were ranked using factor analysis. The results of this study showed that among the categories related to key challenges and limitations, the components related to higher education issues, with a factor loading of 0.896, and accounting system challenges, with a factor loading of 0.892, are in the first and second places in terms of importance, respectively. Also, among the categories related to research strategies, the results showed that the factor loading of the components related to knowledge enhancement (0.874), legal reforms (0.857), and reform of the accounting system (0.641) ranked first to third in order of importance. These indicators, in estimating the validity of the model presented in the research, had acceptable validity, and the results of other researchers were consistent concerning critical thinking. As Khajavi and Neamatollahi (2020) used the critical approach and its role in accounting to discover the underlying structures and layers of social inequality, and reported that accounting and auditing standards should be reviewed. Ghasemi and Raeeszadeh (2020), with a critical view in accounting, stated that accounting transparency promotes social progress and prosperity. Samimi (2023), with an emphasis on critical theory and using the grounded theory method, examined the effective and underlying factors of monopoly in auditing and the negative characteristics of auditors, including cultural, environmental, and social factors, structural and technical weaknesses, political governance, and legal inhibiting factors, and addressed issues of supervision. Mohseni et al. (2018) stated that critical accounting refers to an approach in accounting that raises a question beyond the use of a specific method in accounting. In general, each of the conducted studies separately examined the issues of critical theory in accounting and the quality of social benefits and identified and presented various variables in this connection.
Conclusion
Based on the obtained results, it is suggested to focus on identifying the current and future needs and goals of social stakeholders concerning reforming the accounting system in scientific and knowledge-raising affairs, improving the transparency and quality of financial reporting, and reforming accounting standards and certain legal provisions to ensure conformity with international accounting standards. These reforms should be implemented, and the necessary groundwork for the institutionalization of social benefits should be provided. Also, providing accounting standards under critical theory to improve the quality of social benefits in this field can be effective. At the same time, it is suggested that in providing accounting standards, in addition to a critical view of social benefits, the benefits of the accounting system, as well as the benefits of information that are practical and useful for addressing social issues, should be considered. Furthermore, the development of accounting standards that address the needs of critical stakeholders should be prioritized, and special attention should be paid to this matter.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical accounting theory
  • Quality of social benefits
  • Accounting standards reform
  • Financial reporting transparency
  • Stakeholder needs
آزادی، کیهان و ابراهیمی، مریم (1392). تحقیقات انتقادی در حسابداری (با تأکید بر نظریه‌های ‏هابرماس). دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری، گرگان، اسفند.
احمدی آستانه، رسول و عسکری، آزیتا (1393). حسابداری مسئولیت اجتماعی، اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، مؤسسه پیشگامان فرهیختگان فرهنگ و اندیشه ولیعصر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، 28 آبان 1393 اردبیل، ایران.
اعتماد فروقی، پژمان؛ قنبری، مهرداد؛ شاهویسی، فرهاد و عارفی، مختار (1400). طراحی مدل تفکر انتقادی برای اعضای هیئت علمی حسابداری به‌منظور ارتقای آموزش. فصلنامۀ علمی پژوهشی توسعۀ آموزش جندی شاپور، 12(2)، 374-386.
بوجادزیف، جرج و بوجادزیف، ماریا (1381). منطق فازی و کاربرد آن در مدیریت (سید محمد حسینی، مترجم) (چاپ اول)، تهران: انتشارات ایشیق.
حجتی فرد، حامی و سعادتی مشتقین، فاطمه (1392). حسابداری اجتماعی ضامن بقای حسابداری امروز. یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران.
خواجوی، شکرالله و نعمت‌الهی، زعیمه (1399). رویکرد انتقادی و نقش آن در حسابداری. نشریۀ علمی حسابداری مدیریت، 13(44)، 73-83.
رهنمای رودپشتی، فریدون و گودرزی، احمد (1392). حسابداری مدیریت انتقادی. مجله دانش حسابداری و حسابداری مدیریت، 2(5)، 1-14.
ریاحی بلکوئی، احمد (1381). تئوری حسابداری (علی پارسائیان، علی، مترجم) (چاپ اول)، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
سپهری، یگانه و پاک مرام، عسگر (1394). تصمیم‌گیری اخلاقی در حسابرسی و حسابداری. دومین همایش بین‌المللی مدیریت و حسابداری ایران.
صمیمی، سعید (1402). الگوی محدودسازی انحصارگرایی و ویژگی‌‏های منفی ماکیاولیسم حسابرسان در پرتو تئوری انتقادی. دانش حسابداری مالی، 10(2)، 185-215.
عابد نظری، مونا؛ رهنمای رودپشتی، فریدون؛ نیکومرام،‏ هاشم و پورزمانی زهرا (1397). ارائه الگوی اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت مبتنی بر تفکر انتقادی. حسابداری مدیریت، 11(39)، 67-81.
 فروغی، داریوش و رهروی دستجردی، علیرضا (1398). معرفی جایگزین‏هایی برای شیوه تفکر در حسابداری (رویکرد انتقادی و تفکر بینابینی). مجله مطالعات حسابداری و حسابرسی، 32، 29-44.
 قاسمی، مصطفی و رئیس زاده، آمنه (1399). تئوری انتقادی در حسابداری براساس دیدگاه جرمی بتنهام. مجله علمی مطالعات علوم اسلامی انسانی، 6(21)، 76-88.
گیلانی، آتنا؛ صفری گرایلی، مهدی؛ رمضانی، جواد و رضاییان، رمضان (1401). بررسی تأثیر حسابداری گفتمان بر توسعۀ بلوغ حرفه‏ای حسابداری. پژوهش‏های کاربردی در گزارشگری مالی، 11(1)، 329-365.
محسنی، عبدالرضا؛ قربانی، داریوش و علی بابایی، غزل (1397). مطالعات انتقادی در حسابداری با رویکرد تحلیلی. سومین کنفرانس علمی پژوهشی رهیافت‏های نوین در علوم انسانی ایران.
محسنی، عبدالرضا؛ قربانی، داریوش و علی بابایی، غزل (1398). مطالعات انتقادی در حسابداری با رویکرد تحلیلی. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 2(14)، 207-224.
محمدی نافچی، آرش و علیخانی، شهناز (1399). اخلاق و فرهنگ در حسابداری. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(49)، 49-64.
نورحسینی نیاکی، سید حسین و شعبانی صمغ آبادی، مریم (1400). اخلاق در حسابداری و بررسی تفکری انتقادی و رئالیسم انتقادی در اخلاق و حسابداری. اولین کنفرانس بین‌المللی جهش علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
هومن، حیدرعلی (1380). آمار کاربردی برای رشته‌های مدیریت و علوم اجتماعی (چاپ دوم). تهران: نشر علوم رایانه‌ای.
 
References
Abednazari, M., Rahnamay Roodroshti, F., Nikoomaram, H. & Poorzamani, Z. (2018). Presenting Pattern of Global Management Accounting Based on Critical Thinking, Management Accounting, 11(39), 67- 81. (in Persian)
Ahmadi Astaneh, R. & Askari, A. (2014). Accounting for Social Responsibility, First National Conference on Iranian Islamic Economy, Management and Culture, Institute of the Pioneers of Culture and Thought of Valiasr in cooperation with the General Directorate of Culture and Islamic Guidance of Ardabil Province, 19 November 2014, Ardabil, Iran. (in Persian)
Anders, S.B. (2022). B corporation resources. The CPA Journal (July/August, 2022), 76–77.
Azadi, K. & Ebrahimi, M. (2013). Critical Research in Accounting (with Emphasis on Habermas' Theories). The second national accounting, financial management and investment conference. Gorgan, March 2012. 13 p. (in Persian)
Baker, C.R. & Battner, M.S. (1997). Interpretive and Critical Research in Accounting: A Commentary on Its Absence from Mainstream Accounting Research. Critical Perspectives on Accounting, 8, 293-310.
 Baxter, J. &  Chua, W.F. (2019). Using critical realism in critical accounting research – a commentary by two ANTs. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 33(3), 655-665.
Bebbington, J., Brown, J. & Frame, B. (2007). Accounting technologies and sustainability assessment models. Ecological Economics, 61(2-3), 224–236. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2006.02.012
Bebbington, J., Larrinaga, C. & Gray, R. (2014). Accounting and sustainable development: An exploration. Accounting, Organizations and Society, 39(6), 395–413. https://doi.org/10.1016/j.aos.2014.01.003
Boujadzef, G. & Boujadzef, M. (2002). Fuzzy Logic and Its Application in Management (Seyyed Mohammad Hosseini, Translator) (First Edition), Tehran: Isheegh Publications. first edition  (in Persian)
Boussebaa, M. (2015). Professional service firms, globalization and the new imperialism. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 28(8), 1217-1233.
Brown, M. Worth, M. & Boylan, D. (2017). Improving critical thinking skills: Augmented feedback and post-exam debate. Business Education & Accreditation, 9(1), 55-63.
Catchpowle, L. & Smyth, S. (2016, September). Accounting and social movements: An exploration of critical accounting praxis. In Accounting Forum (Vol. 40, No. 3, pp. 220-234). No longer published by Elsevier.
Chiapello, E. (2017). Critical accounting research and neoliberalism. Critical Perspectives on Accounting, 43, 47-64.
Cooper, C. (1992). The non and nom of accounting for (m)other nature. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 5(3), 16-39. https://doi.org/10.1108/09513579210018329
Corbin, J. & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (4th ed.). SAGE Publications.
De Simone, L. M., Moseley, J. L. & Wong, L. (2019). Developing a comprehensive maturity model for critical accounting practices: A multidimensional approach. Journal of Accounting and Organizational Change, 15(4), 483-502.
Dillard, J.F. (1991). Accounting as a Critical Social Science. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 4(1), 8-28.
Etemad Foroughi, P., Ghanbari, M., Shahveisi, F. & Arefi, M. (2021). Designing a Critical Thinking Model in Accounting Faculty Members with the Aim of Promoting Education. Jundishapur Education Development Journal, 12(2), 374-386. doi: 10.22118/edc.2020.257489.1603 (in Persian)
Evans, L. (2018). Language, translation and accounting: towards a critical research agenda (Forthcoming). Accounting, Auditing and Accountability Journal, 31(2), 1844-1873.
Ferri, P., Lusiani, M. & Pareschi, L. (2016(. Accountng for accountng history: An exploratory study through topic modeling approach. Department of Management, Università Ca'Foscari Venezia Working Paper.
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables andmeasurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 328–388.
Foroghi, D. & Rahrovi Dastjerdi, A. (2020). Introducing Alternatives to Thinking in Accounting: “Critical Approach” and “Middle Range Thinking”. Accounting and Auditing Studies, 8(32), 29-44. doi: 10.22034/iaas.2019.102282 (in Persian)
Gallhofer, S. & Haslam, J. (1997). Accounting and the environment: Towards a new research agenda. The British Accounting Review, 29(1), 13-43.
Gallhofer, S. & Haslam, J. (2003). Accounting and emancipation: Some critical interventions. Routledge.
Gallhofer, S. & Haslam, J. (2019). Accounting and emancipation: Some critical interventions. Routledge.
Ghasemi, M. & Raeiszadeh, A. (2019). Critical Theory in Accounting Based on Jeremy Bethenham's Perspective. Journal of Islamic Humanities Studies, 6(21), 76-88. (in Persian)
Ghilani, A., Safari Graili, M., Ramazani, J. & Rezaeian, R. (2022). Effect of Dialogic Accounting on the Accounting Professional Maturity. Journal of Applied Research in Financial Reporting, 11(1), 329-365. (in Persian)
Gray, R. (2002). The social accounting project and Accounting Organizations and Society Privileging engagement, imaginings, new accountings and pragmatism over critique?. Accounting, Organizations and Society, 27(7), 687-708. https://doi.org/10.1016/S0361-3682(00)00003-9
Guy, S. (2019). Critical Accounting and Its Role in Enhancing Accountability and Reducing Social Inequality. Journal of Critical Accounting Research, 8(1), 12-30.
Habermas, J. (1971). Knowledge and Human Interests. Beacon Press.
Hojjati Fard, H. & Saadati Masthardin, F. (2013). Social Accounting as a Guarantee of the Survival of today's Accounting. 11th National Accounting Conference of Iran. (in Persian)
Hopwood, A. G. (1987). The archaeology of accounting systems. Accounting, Organizations and Society, 12(3), 207-234.
Horkheimer, M. (1972). Critical theory: Selected essays (M. O’Connell & Others, Trans.). New York: Continuum Publishing.
Hsu, P. F. & Chen, B. Y. (2007). “Developing and implementing a selection model for bedding chain retail store franchisee using Delphi and fuzzy AHP”. Quality & Quantity, 41(2), 275-290.
Hsu, Y. L., Lee, C. H. & Kreng, V. B. (2010). The application of Fuzzy Delphi Method and Fuzzy AHP in lubricant regenerative technology selection. Expert systems with Applications, 37(1), 419-425.
Huber, W. D. (2015). The research– publication complex and the construct shift in accounting research. International Journal of Critical Accounting, 7(1), 1-48.
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tatsuta, R. & Mieno, H. (1993). The max-min Delphi method and fuzzy Delphi method via fuzzy integration. Fuzzy sets and systems, 55(3), 241-253.
Kaufmann, A. & Gupta, M.M. (1988). Fuzzy Mathematical Models in Engineering and Management Science. Elsevier Science Pub-lishers, North-Holland, Amsterdam, N.Y.
Khajavi, Sh. & Neamatollahi, Z. (2020). Critical Theory and its Role in Accounting. Management Accounting, 13(44), 73-86. (in Persian)
Laughlin, R. C. (1987). Accounting systems in organisational contexts: A case for critical theory. Accounting, Organizations and Society, 12(5), 479-502. https://doi.org/10.1016/0361-3682(87)90026-5
Laughlin, R.C. (1999). Critical accounting: Nature, progress and prognosis. Accounting Auditing & Accountability, 12 (1), 73-78.
Lebedev, P. (2019). Management Accounting Maturity Levels Continuum Model: a Conceptual Framework. European Journal of Economics and Business Studies, 5(1), 24-37.
Li, R., Liu, H. & Wang, S. (2008). A method of multi-criteria decision-making based on fuzzy weighted average. Expert Systems with Applications, 35(1–2), 633–641. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2007.07.031
Loughlin, M. (1999). Critical accounting theory: A radical approach to accounting research. Critical Perspectives on Accounting, 10(1), 1-28.
Mohammadi Nafchi, A. & Alikhani, Sh. (2020). Ethics and Culture in Accounting. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4(49), 49-64.
(in Persian)
Mohseni, A., Ghorbani, D. & Ali Babaei, Gh. (2018). Critical Studies in Accounting with an Analytical Approach. 3rd scientific conference of modern approaches in the humanities of Iran, 9 p. (in Persian)
Mohseni, A., Ghorbani, D. & Ali Babaei, Gh. (2019). Critical Studies in Accounting with an Analytical Approach. Journal of New Achievements in Humanities Studies, 2(14), 207-224.
(in Persian)
Noorhosseini Niaki, S.H. & Shabani Samghabadi, M. (2017). Ethics in Accounting and a Review of Critical Thinking and Critical Realism in Ethics and Accounting. The First International Conference on the Advancement of Management, Economics and Accounting Sciences. (in Persian)
O’Regan, P. (2010). Regulation, the public interest and the establishment of an accounting supervisory body. Journal of Management Governance, 14(2), 297-312.
Paisey, C. & Paisey, N.J. (2020). Protecting the public interest? Continuing professional development policies and role-profession conflict in accountancy. Critical Perspectives on Accounting, (68), 1-22.
Paul, J. (2020). Financial transparency and social benefits: A comparative study of developing countries. Journal of Global Accounting, 15(4), 250-265. https://doi.org/10.1016/j.jogac.2020.03.003
Pazzi, S. & Svetlova, E. (2023). NGOs, public accountability, and critical accounting education: Making data speak. Critical Perspectives on Accounting, 92, 102362.
Pereira, R. & Serrano, J. (2020). A review of methods used on IT maturity models development: A systematic literature review and a critical analysis. Journal of Information Technology, 35(2), 161-178.
Perksis, S., Lewis, A. & Lal, K. (2022). Can critical accounting perspectives contribute to the development of ocean accounting and ocean governance? Marine Policy, 136(3), 104901.
Rahnamay Roodposhty, F. & Goudarzi, A. (2013). Critical Thinking in Accounting. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 2(5), 1-14. (in Persian)
Rai, P., Vatanasakdaku, S., Aoun, Ch. (2010). Exploring perception of IT skills among Australian accountants: An alignment between importance and knowledge, Americas Conference on Information Systems (AMCIS).
Richardson, A. J. (2015). Quantitative research and the critical accounting project. Critical Perspectives on Accounting, 32, 67-77.
Samimi, S. (2023). The Pattern Restricting Monopolism and Negative Machiavellian Property of Auditors with emphasis on Critical Theory. Financial Accounting Knowledge, 10(2), 185-215. doi: 10.30479/jfak.2023.19028.3107 (in Persian)
Schaltegger, S. & Burritt, R. (2010). Sustainability accounting for companies: Catchphrase or decision support for business leaders?. Journal of World Business, 45(4), 375-384. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2009.08.002
Sepehri, Y. & Pakmaram, A. (2015). Ethical Decision Making in Auditing and Accounting. Second International Conference on Management and Accounting of Iran. (in Persian)
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. (2th ed.). Sage, Newbury Park, London.
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
Thompson, J. & Smith, R. (2020). Policy and Governance Impacts on Financial Reporting Transparency. International Journal of Accounting and Policy Research, 22(3), 50-65.
Tinker, T. (1985). Theories of accounting: A historical and critical review. Accounting, Organizations and Society, 10(1), 1-18.
Tzeng, G.H. & Teng, J.Y. (1993). Transportation investment project selection, with fuzzy multiobjectives. Transportat Plann Technol, 17(2), 91-112. doi: 10.1080/03081069308717504
Wu, C. H. & Fang, W. C. (2011). Combining the Fuzzy Analytic Hierarchy Process and the fuzzy Delphi method for developing critical competences of electronic commerce professional managers. Quality & Quantity, 45(4), 751-768.