بررسی تاثیر درماندگی مالی بر تناقض لحن گزارش های توضیحی مدیران با تاکید بر نقش تعدیلی کیفیت حسابرسی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران.

2 استادیارحسابداری، گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران.

10.22059/acctgrev.2025.380959.1008998

چکیده

هدف: مطابق با تئوری نمایندگی فرض بر این است که تأکید مدیران بر منافع شخصی و تلاش برای پوشش عملکرد ضعیف خود موجب تحمیل هزینه‌های نمایندگی مستقیم و غیرمستقیم بر شرکت‌ها خواهد شد. از سویی دیگر تئوری رفتار فرصت طلبانه نیز به این موضوع اشاره دارد که مدیران در صورت وجود فشارهای مستمر از سوی سرمایه‌گذاران به منظور کسب سود بالاتر، اقدام به دستکاری در گزارش‌های مالی می‌نمایند. در حقیقت وجود تضاد منافع بین مدیریت و مالکان این تئوری را تقویت می‌نماید که امکان دارد در تهیه گزارش‌های مدیریت صداقت و درستی رعایت نشده باشد. چرا که معمولاً مدیریت تمایل به افشا عملکرد مثبت خود و پنهان نمودن ضعف‌های شرکت دارد. براین اساس انتخاب لحن، فرصت مناسبی برای مدیران است که بدون نگرانی از بابت احتمال وقوع دعاوی حقوقی، بر تصمیمات استفاده‌کنندگان تاثیر گذار باشند. براین‌اساس درماندگی مالی شرکت‌ها را می‌توان عامل مهم و تاثیر گذار بر رفتار گزارشگری مالی مدیران دانست. این احتمال وجود دارد مدیران در مواجه با شرایط بد مالی اقدام به تغییر در لحن گزارش‌های توضیحی خود به منظور کنترل ادراک استفاده کنندگان از اطلاعات نمایند. در این میان حسابرسان به عنوان نماینده مالکان از طریق ارتقای کیفیت حسابرسی می‌توانند نقشی موثر در جهت کنترل و ممانعت از بکارگیری ارائه گزارش‌های مغرضانه توسط مدیران داشته باشند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیل کنندگی کیفیت حسابرسی بر رابطه بین درماندگی مالی و تناقض لحن گزارش‌های توضیحی مدیران می‌باشد.

روش: پژوهش حاضر از نظر طبقه‌بندی بر مبنای هدف، کاربردی بوده و از نظر روش اجرا (آماری) توصیفی-همبستگی می‌باشد و از نظر روش پژوهش در دسته پژوهش‌های توصیفی- پس‌رویدادی قرار می‌گیرد. به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از داده‌های پنل 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه‌ای 10 ساله (سال‌های 1392 تا 1401) استفاده گردیده است. برآورد مدل‌های پژوهش به روش رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که درماندگی مالی بر تناقض لحن گزارش های توضیحی مدیران تاثیر مستقیم و معناداری دارد. این بدان معناست که مدیران شرکت-هایی با وضعیت بد مالی، تمایل بیشتری به کنترل ادراک استفاده کنندگان از اطلاعات از طریق ارائه گزارش‌های توضیحی مغرضانه دارند. همچنین نتایج بیان داشت، کیفیت حسابرسی می‌تواند تاثیر درماندگی مالی بر تناقض لحن گزارش‌های توضیحی مدیران را کاهش دهد. در حقیقت روشی موثر جهت کنترل و ممانعت از بکارگیری ارائه گزارش‌های مغرضانه توسط مدیریت، افزایش کیفیت حسابرسی خواهد بود، چرا که کشف تحریف‌های با اهمیت نقشی مهم در هشدار به استفاده‌کنندگان از اطلاعات نسبت به رفتارهای فرصت طلبانه مدیریت دارد. همچنین انجام حسابرسی با کیفیت صحت اطلاعات ارائه شده توسط شرکت را افزایش داده و نهایتاً موجب ارتقاء اعتماد استفاده کنندگان به اطلاعات خواهد شد.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر ضمن ارائه دیدگاهی متفاوت نسبت به نقش درماندگی-مالی بر رفتار مدیران در ارائه گزارش‌های توضیحی، اطلاعات مفیدی در جهت غنای ادبیات موجود در زمینه نقش کشف تحریف‌های حسابرسی و اهمیت کیفیت حسابرسی ارائه می-نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Financial Distress on the Tone Inconsistency of Managers' Explanatory Reports, Emphasizing the Moderating Role of Audit Quality

نویسندگان [English]

  • mahdi Saghafi 1
  • Akbar Aminimehr 2
  • Ozra Jabele 3
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Payame Noor University, Iran
2 Assistant Prof, Department of Accounting, Payame Noor University, Iran.
3 MSc Accounting, Department of Accounting, Payame Noor University, Iran.
چکیده [English]

Objective: According to agency theory, it is assumed that managers’ emphasis on personal interests and efforts to cover up their poor performance impose direct and indirect agency costs on companies. On the other hand, opportunistic behavior theory also highlights that managers, under persistent pressure from investors to achieve higher profits, may manipulate financial reports. In fact, the existence of conflicts of interest between management and owners strengthens the theory that managerial reports may lack honesty and accuracy. This is because management typically tends to disclose positive performance while hiding the weaknesses of the company. Accordingly, the choice of tone in reporting provides an opportunity for managers to influence users’ decisions without fear of potential lawsuits. Thus, financial distress can be considered a significant factor affecting the financial reporting behavior of managers. It is possible that managers, when faced with poor financial conditions, alter the tone of their explanatory reports to influence users’ perceptions of the information. In this context, auditors, as representatives of the owners, can play an effective role in controlling and preventing biased reporting by improving audit quality. Therefore, the aim of this study is to examine the moderating effect of audit quality on the relationship between financial distress and the tone inconsistency of managers’ explanatory reports.

Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of execution method. It falls under the category of descriptive-post-event research. To test the hypotheses, panel data from 133 companies listed on the stock exchange over a 10-year period (2013–2022) has been used. The research models were estimated using multivariate regression methods.

Findings: The findings of the study indicate that financial distress has a direct and significant impact on the tone inconsistency of managers’ explanatory reports. This means that managers of financially distressed companies are more inclined to influence users’ perceptions through biased explanatory reports. Additionally, the results showed that audit quality can mitigate the effect of financial distress on the tone inconsistency of managers’ explanatory reports. In fact, improving audit quality is an effective way to control and prevent biased reporting by management, as the detection of material misstatements plays an important role in alerting users to opportunistic managerial behaviors. Furthermore, high-quality audits enhance the accuracy of the information provided by the company, and increasing users’ trust in the information.Therefore, the appropriate strategy is to acknowledge the honest statement of the annual reports of the managers by the auditors in the audit reports.

Conclusion: The results of this study provide a different perspective on the role of financial distress in managers’ behavior regarding explanatory reports. It also offers valuable insights to enrich the existing literature on the role of detecting audit misstatements and the importance of audit quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Distress
  • Audit Quality
  • Unusual Tone