دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219Audit Fees: A Further Evidence of the Role of Financial and Operating Liability Leverageحقالزحمه حسابرسی: شواهدی بیشتر از نقش اهرمهای بدهی عملیاتی و مالی4955228047110.22059/acctgrev.2021.80471FAمحسنایمنیاستادیار، گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.0000-0003-1863-4995عباسعلیدریائیاستادیار، گروه حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانJournal Article20210315<strong>Objective:</strong> The aim of this study is to investigate the relationship between the debt leverage and the audit fees in the Tehran Stock Exchange. We considered the impact of the operating and financial liability leverage variables. In addition, the existing association between the mentioned variables and the audit fees was examined.
<strong>Methods:</strong> In this research, the statistical population is 113 firms during the periods of 2011 to 2018 years. We used the multivariate regression to examine the relationship between research variables.
<strong>Results:</strong> Considering the results, the total debt leverage, the financial leverage, and the estimated operating liability leverage have positive and significant nexus with the audit fees. The high liability leverage increases the risk of client failure and the risk of auditor litigation; the auditors react to these risks and increase audit fees. Also there is no tie between changes in all debt leverages and changes in audit fees. The additional tests in study show that the higher level of total debt leverage and the financial leverage in small and large firms raise the audit fees. Since the financial leverage in situation of financial distress is high, the auditors with higher fees decrease the audit risk. Based on the results we can see there is also a positive and significant link between the total debt leverage, the financial leverage, and the estimated operating liability leverage with the abnormal audit fees. As well, the delay's relationship in presentation of the audit report as a measure of the auditor's effort with their interactive effect with leverage has no influence on the audit fees.
<strong>Conclusion:</strong> This article investigated the Distinction between different types of leverages in audit studies. The results show this paper adds to the existing literature in the accounting and auditing context, particularly, agency theory field. As the higher debt leverage has relation with lower-quality earnings and the higher-risk audit, the conflict of interest occurs between the shareholders and the managers. The auditors have the important role in resolving this conflict of interest by examing the financial statements. According to the findings of this study, it can be suggested that recognizing the different sources of leverages and the distinction between financial and operating leverage is important in auditing research, especially audit fee models. Therefore, the clients and audit firms interested in estimating the audit fees accurately can utilize the appropriate model, that is, this study has provided a unique insight into the literature in the context of audit fees<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین اهرمهای بدهی، بهخصوص اهرم بدهی عملیاتی و مالی با حقالزحمه حسابرسی، اجرا شده است.
<strong>روش: </strong>جامعه آماری پژوهش، 113 شرکت برای دوره زمانی 1390 تا 1397 است. همچنین، در این پژوهش با استفاده از رگرسیون چند متغیره، روابط بین متغیرهای پژوهش، آزمون شده است.
<strong>یافتهها: </strong>بر اساس نتایج پژوهش، بین اهرم کل بدهی، اهرم مالی و اهرم عملیاتی برآوردی با حقالزحمه حسابرسی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما بین تغییر در اهرمهای بدهی و تغییر در حقالزحمه حسابرسی، رابطه معناداری مشاهده نمیشود. بر اساس نتایج آزمونهای بیشتر، افزایش اهرم کل بدهی و اهرم مالی در شرکتهای کوچک و بزرگ، بر افزایش حقالزحمه حسابرسی تأثیر میگذارد و زمانی که اهرم مالی در شرایط بحران مالی بالا باشد، حسابرسان با دریافت حقالزحمه بیشتر، با ریسک حسابرسی آن برخورد میکنند. همچنین بین اهرم کل بدهی، اهرم مالی و اهرم عملیاتی برآوردی با حقالزحمه غیرعادی حسابرسی نیز، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>بهطور کلی، نتایج این پژوهش، اهمیت تمایز بین انواع مختلف اهرم را در مطالعات مربوط به حسابرسی و بهطور اخص، حقالزحمه حسابرسی برجسته میکند. همچنین، نتایج بر ادبیات موجود هزینههای نمایندگی و تأثیرهای افتراقی انواع مختلف اهرم، در بستر حسابداری و مالی نیز میافزاید.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219Structural Analysis of the Drivers Affecting the Future of Corporate Reporting in Iranتحلیل ساختاری پیشرانهای مؤثر برآینده گزارشگری شرکتی در ایران5235458047210.22059/acctgrev.2021.80472FAجعفرباباجانیاستاد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-9855-8664مرتضیعدل زادهدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-4577-2584Journal Article20210315<strong>Objective:</strong> Corporate reporting in its general sense refers to all communication channels between companies and stakeholders and is the main mechanism for transmitting information to users. In recent years, there have been growing concerns about the inadequacy of traditional corporate reporting. This highlights the need to think about the factors that influence the future of corporate reporting. As a result, the purpose of this study is to identify and structural analyze of drivers that affect the future of corporate reporting in Iran.
<strong>Methods:</strong> In the first stage, in order to identify the list of drivers, semi-structured interviews with experts in the field of corporate reporting (including managers, auditors, regulatory and standard setting body representatives, investors and analysts, and university professors) were used, and then fuzzy Delphi analysis was used to validate and consensus on important drivers. In the second stage, using the cross-impact analysis method using MICMAC software, the structural analysis of the drivers identified in the first stage was performed. At the interview stage and like most qualitative studies, the sample was selected purposefully using a snowball or chain sampling method. This process has continued until the achievement of theoretical saturation about the drivers that affect the future of corporate reporting.In addition, theoretical sampling method was used to distribute the questionnaire and use "fuzzy Delphi" and "interaction matrix" methods. Purposive sampling was used to select a sample to collect data in different stages of the research. In the first phase, 17 interviews were conducted with experts. The first round Delphi questionnaire was distributed among 35 experts and in the second round among 27 respondents of the first stage. Structural analysis questionnaire was redistributed among 35 people in the first stage of Delphi, from which 20 answers were received.
<strong>Results:</strong> Based on the results of the first phase of the study, 52 drivers were identified in exploratory interviews. After two rounds of fuzzy Delphi implementation, 37 drivers were accepted as important drivers and consensus of experts. In the second stage, after structural analysis of the drivers, the position of each driver was determined as driving variables, linkage variables, dependence variables and autonomous variables.
<strong>Conclusion:</strong> The results show that the three drivers of "entering the global economic arena, lifting sanctions and expanding ties with foreign investors", "privatization of property" and "development of social networks" have the greatest impact on shaping the future of corporate reporting. The results of this study can be used as a basis for identifying the major trends and forces affecting the future of corporate reporting in Iran and optimal policy in this area. The results of this study are expected to be an effective step in providing a structured and systematic interpretation of the main variables affecting the future of corporate reporting and the relationships between them. In addition to the final drivers enumerated in this study, can be used to analyze and design possible scenarios for corporate reporting.<strong>هدف: </strong>طی سالهای اخیر، در رابطه با بیکفایتی گزارشگری سنتی شرکتی، نگرانی و دغدغههای فزایندهای وجود داشته است. این موضوع، ضرورت اندیشه در خصوص عوامل مؤثر بر خلق آینده گزارشگری شرکتی را برجسته میکند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، شناسایی و تحلیل ساختاری پیشرانهای مؤثر بر آینده گزارشگری شرکتی در ایران است.
<strong>روش: </strong>در مرحله نخست، بهمنظور شناسایی فهرست پیشرانها، از مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه گزارشگری شرکتی بهره گرفته شد، سپس بهمنظور اعتبارسنجی و اجماع در خصوص پیشرانهای بااهمیت، از تحلیل دلفی فازی استفاده شده است. در مرحله دوم با بهکارگیری روش تحلیل اثرهای متقابل با استفاده از نرمافزار میکمک، به تحلیل ساختاری پیشرانهای شناسایی شده در مرحله نخست اقدام شد. برای گردآوری دادهها در مراحل مختلف پژوهش، از نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در مرحله نخست، با 17 خبره مصاحبه به عمل آمد. پرسشنامه دلفی در دور نخست، بین 35 نفر از خبرگان و در دور دوم، بین 27 نفر از پاسخدهندگان مرحله نخست توزیع شد. پرسشنامه تحلیل ساختاری نیز، بین 35 نفر حاضر در مرحله نخست دلفی، بهطور مجدد توزیع شد که از این بین 20 پاسخ دریافت شد.
<strong>یافتهها: </strong>بر اساس نتایج مرحله نخست پژوهش، 52 پیشران در مصاحبههای اکتشافی شناسایی شدند که خبرگان، پس از دو دور اجرای دلفی فازی، 37 پیشران را بهعنوان پیشرانهای بااهمیت پذیرفتند و در خصوص آن اجماع کردند. در مرحله دوم نیز، پس از تحلیل ساختاری پیشرانها، جایگاه هر پیشران بهعنوان پیشرانهای اثرگذار، پیشرانهای دووجهی، پیشرانهای خروجی و پیشرانهای قابل حذف مشخص شدند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج پژوهش نشان میدهد که سه پیشران «ورود به عرصه اقتصادی جهانی، رفع تحریمها و گسترش پیوند با سرمایهگذاران خارجی»، «خصوصیسازی مالکیت» و «توسعه شبکههای اجتماعی»، بر شکلگیری آینده گزارشگری شرکتی، بیشترین تأثیرگذاری را دارند. انتظار میرود نتایج این پژوهش، در ارائه تفسیری ساختارمند و سیستمی از متغیرهای اصلی اثرگذار بر آینده گزارشگری شرکتی و روابط بین آنها گام مؤثری باشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219A Model for Measuring the Comparability of Financial Statements Based on the Relative Valuation Theoryالگوی سنجش قابلیت مقایسه صورتهای مالی بر اساس تئوری ارزشگذاری نسبی5465808047310.22059/acctgrev.2021.80473FAقادرباباییدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.0000-0003-2694-7326عسگرپاک مرامدانشیار، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.0000-0001-6001-1367یونسبادآور نهندیدانشیار، گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.نادررضاییاستادیار، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.0000-0001-9907-4648Journal Article20210315<strong>Objective:</strong> Several stakeholders such as investors, regulators, and researchers all emphasize the importanceoffinancial statement comparability. However, few empirical methods have been developed for measuring financial statement comparability. The main aim of this study is to develop a suitable model for measuring financial statements comparability.
<strong>Methods:</strong> In order to achieve the goal of the research by relying on the relative valuation theory, the output-based measurement models of de facto financial statements comparability is proposed by using the data gathered from 194 firms during the period of 2009 to 2018.
<strong>Results:</strong> The research findings show that the new model presented in this study have more explanatory power in comparison with the models proposed by De franco, Kothari & Verdi (2011), which were previously the common pattern for measuring the comparability of financial statements. Among the five versions of selected model, the stock price on earnings per share ratio, stock price on book value per share ratio, stock price at the beginning of the period on earnings per share ratio and the stock price on net sale per share ratio are respectively in the next ranks after the version based on the stock price to operating profit per share ratio, which has the highest explanatory power and the best measurement model according to the validation test results. The research findings in the validation test section also show that the financial statements comparabilitymeasured by all version model based on relative valuation theory has a negative impact on information asymmetry and the idiosyncratic risk, and it has a positive effect on the created shareholders value.
<strong>Conclusion:</strong> The objective of general-purpose financial reporting is to provide users with information that enables them to assess the amount, timing, and uncertainty of a firm’s future net cash flow. Comparability is a unique qualitative characteristic of financial information that enhances its usefulness. Comparability enables users to make sharper inferences about economic similarities and differences across comparable firms so that investors can better understand and evaluate firm performance. Comparability is particularly important to investors in the equity and debt markets, since their investing and lending decisions essentially involve evaluations of alternative opportunities or projects and these decisions cannot be made without comparable information. Therefore, firm’s financial reporting comparability can lower users’ information acquisition and processing costs and increase the quality of financial information. The model presented in this study, by removing some limitations of previous models, has considered more comprehensive dimensions of the comparability of financial statements. The use of this model drives the decisions of capital market activists more and more towards fundamental analysis and increases the efficiency of the capital market.<strong>هدف: </strong>ذینفعان مختلفی مانند سرمایهگذاران، تدوینکنندگان مقررات و پژوهشگران، بر اهمیت قابلیت مقایسه صورتهای مالی تأکید کردهاند، با وجود این، الگوهای سنجش تجربی اندکی برای آن معرفی شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی مناسب برای سنجش قابلیت مقایسه صورتهای مالی است.
<strong>روش: </strong>با اتکا بر مبانی تئوری ارزشگذاری نسبی، الگوی سنجش قابلیت مقایسه صورتهای مالی با رویکرد پسرویدادی مبتنی بر خروجیهای گزارشگری مالی ارائه شده و در این مسیر، از اطلاعات 194 شرکت در دوره زمانی 1388 تا 1397 استفاده شده است.
<strong>یافتهها: </strong>الگوی جدید ارائه شده در این پژوهش، در مقایسه با الگوی دیفرانکو، کوتاری و وردی (2011) بهعنوان الگوی رایج سنجش قابلیت مقایسه صورتهای مالی، قدرت تبیین بیشتری دارد. در بین پنج نسخه ارائه شده از الگو، بعد از نسخه مبتنی بر نسبت قیمت بر سود عملیاتی هر سهم که بر اساس یافتههای آزمون اعتبارسنجی، بیشترین قدرت تبیین را دارد و بهترین الگوی سنجش قابلیت مقایسه صورتهای مالی است، بهترتیب نسخههای مبتنی بر نسبتهای قیمت بر سود هر سهم، قیمت بر ارزش دفتری هر سهم، قیمت ابتدای دوره بر سود هر سهم و قیمت بر فروش هر سهم نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>الگوی ارائه شده در این پژوهش با رفع برخی محدودیتهای الگوهای قبلی، ابعاد جامعتری از قابلیت مقایسه صورتهای مالی را مدنظر قرار داده است. استفاده از این الگو، موجب میشود که تصمیمهای فعالان بازار سرمایه، هرچه بیشتر بهسمت تحلیلهای بنیادی سوق پیدا کند و کارایی کل بازار سرمایه افزایش یابد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219The Role of Managers' Ability and Smoothing Dividends in Changing the Information Content of Current Earningsنقش توانایی مدیران و هموارسازی سودهای تقسیمی در تغییر محتوای اطلاعاتی سودهای جاری5816038047410.22059/acctgrev.2021.80474FAمحسنرشیدیاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.0000-0001-8198-0415ابراهیمابراهیمیدکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210315<strong>Objective:</strong> The desire to change the dividend payment method can indicate the ability of managers to control fluctuations in the capital market, so that managers limit changes in dividends to cover the risk of these fluctuations. In this research, the aim is to investigate the role of managers' ability and dividends smoothing in changing the information content of current earnings.
<strong>Methods:</strong> For this purpose, data related to 120 companies listed on the Tehran Stock Exchange for the period 2008 to 2019 has been extracted and the combined data regression model has been used to test research hypotheses.
<strong>Results:</strong> The results indicate the confirmation of the first and second hypotheses of the research. In other words, the research results indicate that the ability of managers leads to increased dividends smoothing. In addition, the results of the second hypothesis of the research indicate a significant relationship between the managers’ ability and the information content of dividends smoothing.
<strong>Conclusion:</strong> Managers with high ability are more inclined n deliberately smooth dividends, and this smoothness relates to the company's future profitability. Managers with high ability provide information about the future earnings in the form of smoothing current dividends, given their skills in forecasting and estimating future performance.<strong>هدف: </strong>تمایل به تغییر شیوه پرداخت سود تقسیمی، میتواند بیانگر توانایی مدیران در کنترل نوسانهای ایجادشده در بازار سرمایه باشد؛ بهنحوی که مدیران بهمنظور پوشش ریسک ناشی از این نوسانها، به محدودسازی تغییرات در سودهای تقسیمی اقدام میکنند. هدف این مقاله، بررسی نقش توانایی مدیران و هموارسازی سودهای تقسیمی در تغییر محتوای اطلاعاتی سودهای جاری است.
<strong>روش: </strong>در این پژوهش، بهمنظور بررسی و تحلیل فرضیهها، دادههای مربوط به 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1387 تا 1397 استخراج شد و بهکمک مدل رگرسیونی دادههای ترکیبی به روش اثرهای ثابت، فرضیههای پژوهش آزمون شدند. بهمنظور محاسبه هموارسازی سودهای تقسیمی، از روند سودآوری و سودهای تقسیمی گذشته بر مبنای مدل فلیرز (2019) و برای محاسبه توانایی مدیران، از مدل دمرجیان، لو و مک وی (2012) استفاده شد.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج پژوهش حاکی از آن است که توانایی مدیران به افزایش هموارسازی سودهای تقسیمی منجر میشود. همچنین، نتایج حاصل از فرضیه دوم پژوهش، بیانگر ارتباط معنادار بین توانایی مدیران و محتوای اطلاعاتی هموارسازی سودهای تقسیمی است.
<strong>نتیجهگیری: </strong>مدیران بسیار توانا، به هموارسازی عمدی سودهای تقسیمی تمایل بیشتری دارند و این هموارسازی با سودآوری آتی شرکت در ارتباط است. مدیران توانمند با توجه به مهارتی که در پیشبینی و برآورد عملکرد آتی شرکت دارند، اطلاعات مربوط به سودهای آتی را در قالب هموارسازی سودهای تقسیمی جاری ارائه میدهند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219Bases and Grounds of Accountant’s Ethical Evaluation of Fraud: Religion, Philosophy and Environment Viewpointsمبانی و زمینههای ارزیابی اخلاقی حسابداران از تقلب: دیدگاه دین، فلسفه و محیط6046238047510.22059/acctgrev.2021.80475FAنسیمشاه مرادیاستادیار، گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.Journal Article20210315<strong>Objective:</strong> Companies have various organizational structures and individuals without very strong ethical orientation may succumb to the unethical practices which causes fraud in such workplaces. The aim of this study is to investigate the environmental, philosophical, and religious factors of accountant’s ethical evaluation of fraudin accounting profession.
<strong>Methods:</strong> In this study, religiosity in three dimensions of personal, social life, and morality has been investigated. Additionally, environmental conditions in two aspects of intrinsic and extrinsic factors and philosophical views of machiavellianism and utilitarianism have been chosenand their effects on ethical evaluation of fraud in four dimensions have been examined.The research data to test hypotheses is collected from 300 questionnaires filled by accountants in spring of 2020and analyzed by structural equation modeling using LISREL software<strong><em>.</em></strong>
<strong>Results:</strong> The findings show inverse effect of religiosity in morality on fraudin companies, while religiosity in social andpersonal life have no significant effect. Besides that, machiavellianism and utilitarianism views have positive and significant effects on ethical evaluation of fraud in accounting, moreover, intrinsicand extrinsic grounds of accountants ’ethical evaluation have no significant effect.
<strong>Conclusion:</strong> The evidence confirms that religiosity in morality and philosophical bases have positive effects on ethical evaluation of fraud while intrinsicand extrinsic grounds have no significant effect, so it can be concluded that to reduce and prevent fraud, factors affecting the individuality of accountants such asreligiosity in morality and philosophy are very important and should be considered.<strong>هدف: </strong>شرکتها ساختارهای سازمانی متفاوتی دارند و افراد بدون داشتن ریشههای اخلاقی قوی در چنین محیطهایی، ممکن است بهسمت رفتارهای غیراخلاقی منجر به تقلب کشیده شوند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر عوامل محیطی، فلسفی و دینمداری بر ارزیابی اخلاقی حسابداران از تقلب در حرفه حسابداری است.
<strong>روش: </strong>در این پژوهش، برای دینمداری، سه بُعد زندگی شخصی، اجتماعی و اخلاقمداری و برای شرایط محیطی، دو جنبه عوامل درونی و بیرونی و همچنین برای فلسفه، دیدگاههای سودمندگرایی و ماکیاولیسمی مدنظر قرار گرفت و تأثیر آنها بر ارزیابی اخلاقی تقلب، در چهار بُعد بررسی شد.دادههای لازم برای آزمون فرضیهها با استفاده از توزیع 300 پرسشنامه در بهار 1399 که حسابداران و شاغلان حرفه حسابداری آن را تکمیل کردند، گردآوری شد. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار لیزرل و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج، از تأثیر معکوس دینمداری اخلاقی حسابداران بر ارزیابی اخلاقی از تقلب حکایت میکند، در حالیکه دینمداری، در زندگی شخصی و اجتماعی تأثیر معناداری را نشان نمیدهد. علاوه بر آن، دیدگاههای ماکیاولیسمی و سودمندگرایی نیز، تأثیر مثبت و معناداری را بر ارزیابی اخلاقی از تقلب در حسابداری نشان میدهد؛ اما زمینههای ارزیابی اخلاقی درونی و بیرونی حسابداران، تأثیر معناداری بر آن ندارد.
<strong>نتیجهگیری: </strong>شواهد از تأیید مبانی دینمداری اخلاقی و فلسفی، بر ارزیابی اخلاقی از تقلب در حسابداری حکایت میکند، در حالیکه زمینههای درونی و بیرونی در این رابطه تأثیری ندارند. بنابراین، عوامل اثرگذار بر فردیت حسابداران، مانند دینمداری اخلاقی و فلسفه اخلاقی، برای کاهش تقلب و جلوگیری از آن، بسیار بااهمیت است و این موضوع باید در نظر گرفته شود.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219A Survey on the Effect of Auditing Firm’s Size and the Organizational Level of Auditors on the Ethical Reasoning at Different Stages of Kohlberg's Theory of Cognitive Moral Developmentتأثیر اندازه مؤسسه حسابرسی و رده سازمانی حسابرسان بر استدلالهای اخلاقی حسابرسان مستقل در مراحل مختلف نظریه رشد اخلاقی کالبرگ6246488047610.22059/acctgrev.2021.80476FAمحمدحسینصفرزاده بندریاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.محمدعرب مازار یزدیدانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-5430-0477عباسهوشمند کاشانیکارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210315Objective: This study is designed to investigate the effect of auditing firm’s size and the organizational level of auditors on the ethical reasoning at different stages of Kohlberg's theory of cognitive moral development. Methods: This study is a descriptive survey. A questionnaire containing a scenario was used to collect research data. 355 questionnaires were collected at 2020 from auditors working in private audit firms and the Audit Organization. Data were analyzed using descriptive statistics and regression analysis. Results: The present study has three main findings: The first shows that the ethical reasoning of Iranian auditors is at the post-contractual level of Kohlberg’s theory. The second indicates a negative relationship between the levels of ethical reasoning and the size of audit firms, and finally the last finding shows that with improving auditors' position in audit firms, their levels of ethical reasoning decreases. Conclusion: The results indicate that the size of the auditing firms and the organizational level of auditors affect on their ethical reasoning. The findings of this study can help policy makers and legislators to avoid the potential risk of negligence by auditors.هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اندازه مؤسسه حسابرسی و رده سازمانی حسابرسان، بر اسـتدلالهـای اخلاقـی حسابرسـان مستقل در مراحل مختلف تئوری رشد اخلاقی کالبرگ است. روش: این پژوهش از نوع کمی و در دسته پژوهشهای پیمایشی قرار میگیرد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسـشنامـهای سناریومحور استفاده شده است. حسابرسان شاغل در مؤسسههای خصوصی حسابرسی و سازمان حسابرسی، جامعه آمـاری پـژوهش را تشکیل میدهند. تعداد 355 پرسشنامه در سال 1399 از حسابرسان شاغل در مؤسسههای خصوصی حسابرسی و سازمان حسابرسـی دریافت شد. دادهها نیز با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون بررسی شدند. یافتهها: پژوهش حاضر سه یافته عمده داشت. یافته نخست نشان میدهد که استدلالهای اخلاقـی حسابرسـان مسـتقل در سـطح پساقراردادی نظریه رشد اخلاقی کالبرگ قرار دارد. یافته دوم، از وجـود رابطـه منفـی معنـادار میـان سـطوح اسـتد لالهـای اخلاقـی حسابرسان مستقل و اندازه مؤسسههای حسابرسی حکایت میکند. یافته پایانی نشان میدهد که با افزایش مرتبه سازمانی حسابرسـان مستقل، سطح استدلالهای اخلاقی آنها کاهش مییابد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه مؤسسه حسابرسی و رده سازمانی حسابرسان مستقل، بر استدلالهای اخلاقـی آنهـا اثرگذار اسـت. یافتههای این پژوهش میتواند به سیاستگذاران و قانونگذاران حرفه، برای جلوگیری از ریسک بالقوه بـیتـوجهی بـه آیین رفتار حرفهای توسط حسابرسان کمک کند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802027420210219The Effect of CEO Narcissism on Voluntary Disclosureتأثیر خودشیفتگی مدیران بر افشای اختیاری اطلاعات شرکتها6496718047710.22059/acctgrev.2021.80477FAشهنازمشایخدانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0002-3723-4295ملیحهحبیب زادهدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.0000-0002-4552-9085محمودحسنزاده کوچوکارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران.0000-0002-2445-6593Journal Article20210315<strong>Objective:</strong> Previous research has shown that providing voluntary and discretionary information by companies can help reduce investor risk. But providing this information depends on the decisions of managers. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of manager’s narcissism on voluntary disclosure of company information. <br /><strong>Methods:</strong> With the use of data gathered in the time period of 1388 to 1397 from 135 companies listed on the Tehran’s Stock Exchange, the hypotheses tests have been performed using multiple regression. <br /><strong>Results:</strong> After doing statistical analysis on CEO narcissism on voluntary disclosure of company information, the result of the hypotheses show that it has a significant and meaningful negative effects. In this study, two indicators including: “the ratio of manager’s rewards to total salaries” and “the size of manager’s signatures” have been used to measure manager’s narcissism. According to the result of the study, in companies where the ratio of manager’s bonuses is paid a higher percentage than other managers in other companies, as well as managers who have a larger signature size, discretionary disclosure of information is less. <br /><strong>Conclusion:</strong> The personality traits of narcissistic managers, compared to other managers, lead them to take actions that are out of the ordinary and seek the attention and praise of others, and the these actions will untimely affect the performance of the organization. Therefore, personal prejudices and positive illusions of narcissistic managers affect the supply of financial information to the stock exchange, and therefore, these managers tend to ignore confidential negative feedback and will provide information about the company’s performance when communicating with the shareholders despite of considering the reality of the matter. In addition these managers may knowingly miss present information to convince investors that ongoing projects have promising future. Thus, the occurrence of this phenomenon among managers will cause them to try to reduce the disclosure of voluntary information to investors and other shareholders by using different methods.<strong>هدف: </strong>نتایج تحقیقات پیشین نشان داده است که ارائه اطلاعات داوطلبانه و اختیاری شرکتها، به کاهش ریسک سرمایهگذاران کمک میکند؛ اما ارائه این اطلاعات، به تصمیمهای مدیران بستگی دارد. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر افشای اختیاری اطلاعات شرکتهاست.<br /> <strong>روش: </strong>با استفاده از دادههای 135شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1388 تا 1397، فرضیهها به کمک رگرسیون چندگانه آزمون شدند.<br /> <strong>یافتهها: </strong>پس از تجزیه و تحلیلهای آماری، نتایج حاصل از فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران، بر افشای اختیاری اطلاعات شرکتها تأثیر منفی و معناداری میگذارد. در این پژوهش، از دو شاخص نسبت پاداش مدیران بر کل حقوق و دستمزد پرداختی و اندازه امضای مدیران برای سنجش خودشیفتگی مدیران استفاده شده است.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>خصوصیتهای شخصیتی مدیران خودشیفته، آنان را به انجام اقدامهایی بر خلاف عرف سوق میدهد و باعث میشود در پی توجه و ستایش دیگران باشند و این اقدامها در نهایت، عملکرد سازمان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این رو، تعصبات شخصی و توهمهای مثبت مدیران خودشیفته، بر عرضه اطلاعات مالی به بورس اوراق بهادار تأثیر میگذارد. این مدیران، به نادیدهگرفتن بازخوردهای منفی محرمانه از عقل خویش تمایل دارند و بهطور طبیعی، اطلاعات را در زمان ارتباط با سهامداران در خصوص عملکرد شرکت نادیده میگیرند. افزون بر این، مدیران خودشیفته، ممکن است آگاهانه، اطلاعات ارسالی برای متقاعدکردن سرمایهگذاران را که پروژههای در حال اجرا و با آینده امیدوارکنندهای دارند، تحریف کنند. بروز این پدیده در بین مدیران، باعث خواهد شد که با استفاده از روشهای مختلف، تلاش کنند تا افشای اطلاعات اختیاری به سرمایهگذاران و سایر سهامداران را کاهش دهند.