دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622The Impact of Political Connections on Overinvestment and Firm Performanceتأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایهگذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکت1811986755110.22059/acctgrev.2018.252255.1007834FAیونسبادآور نهندیدانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانوحیدتقی زاده خانقاهدانشجوی دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0003-4655-5733Journal Article20180209<strong>Objective:</strong> Overinvestment is a type of investment behavior that results from greater access to free cash flows. Usually, access to external resources is more in companies with strong political connections. Thus managers may influence the firm's performance by making decisions. Hence, the purpose of the present research is to investigate the effect of political connections on overinvestment and performance of the listed companies in the Tehran Stock Exchange.
<strong>Methods:</strong> To achieve research goal 110 companies were selected and studied for the period of 2010-2016. A panel data approach was used to test the research of hypotheses.
<strong>Results:</strong> The results show that political connections on overinvestment and firm performance has a positive and negative effect respectively.
<strong>Conclusion:</strong> In fact, although political connections help firms obtain more financial resources, access to commercial loans derived from political connections could lead to oversupply of credit and increase financial burden. In addition, intervention from politicians may cause distortions in social resources allocation, which results in overinvestments and poor performance.هدف: سرمایهگذاری بیشتر از حد، نوعی رفتار سرمایهگذاری است که از دسترسی بیشتر به جریانهای نقد آزاد نشئت میگیرد. معمولاً دسترسی به منابع خارجی در شرکتهای با ارتباطات سیاسی قوی، بیشتر است؛ از این رو، مدیران این شرکتها با تصمیمهای خود ممکن است عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار دهند. به همین منظور، در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایهگذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، 110 شرکت از تمام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1389 تا 1395 انتخاب شد و با استفاده از رویکرد دادههای ترکیبی، فرضیههای پژوهش آزمون شدند.
یافتهها: نتایج نشان میدهد ارتباطات سیاسی بر سرمایهگذاری بیشتر از حد تأثیر مثبتی داشته و بر عملکرد شرکت تأثیر منفی میگذارد.
<strong>نتیجه</strong><strong></strong><strong>گیری:</strong> ارتباطات سیاسی میتواند به شرکتها کمک کند تا منابع مالی بیشتری بهدست آورند، اما دسترسی به وامهای تجاری نشئت گرفته از ارتباطات سیاسی، اعتبار مضاعفی ایجاد کرده و هزینههای مالی را افزایش میدهد. علاوه بر این، دخالت سیاستمداران ممکن است موجب تحریف در تخصیص منابع اجتماعی شده و به سرمایهگذاری بیشتر از حد و تضعیف عملکرد شرکت منجر شود.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67551_789cd94b7b0ad1a7e930880d346a7d06.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622CEO Over-confidence and Corporate Cash Holdings: Emphasizing the Moderating Role of Audit Qualityبیشاعتمادی مدیران و نگهداشت وجه نقد با تأکید برنقش تعدیلکننده کیفیت حسابرسی1992146755210.22059/acctgrev.2018.251004.1007820FAنرگسسرلکدانشیار گروه حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایرانامیدفرجیاستادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0001-7678-3126مصطفیایزدپوردکتری حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایرانزهراجودکی چگنیکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایرانJournal Article20180123<strong>Objective:</strong> Since cash has a pivotal role in going concern, financial flexibility and utilizing investment opportunities, managers have sufficient motivation to hold cash. The existence of an overconfidence attribute in managers leads to an over-estimation of their knowledge and their ability to generate future cash flows. This process can affect their decision on investing in projects and amount of cash holdings; on the other hand, audit quality is an effective mechanism for controlling managerial decisions and issues related to investment plans. Hence, the main purpose of this study is to investigate the effect of audit quality on the relationship of CEO overconfidence and cash holdings.
<strong>Methods:</strong> Hypotheses have been investigated using a sample of 170 companies listed in the Tehran Stock Exchange during the period 2012-2016 and multiple regression equations of integrated data method.
<strong>Findings: </strong>The authors find that there is a negative relationship between managers' overconfidence and cash holdings. Further, audit quality audits do not reduce the intensity of the negative relationship between managers' overconfidence and cash holdings.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the results, overconfidence managers are less willing to cash holding, because of their excessive self-reliance and ignoring demand for cash. In addition, contrary to theoretical foundations of research, audit quality does not affect the relationship between overconfidence and cash holdings. This can be due to Inappropriate of audit quality measurement metrics in Iran and ineffectiveness of audit quality in preventing of behavior managers overconfidence.
هدف: با توجه به نقش محوری وجه نقد در تداوم فعالیت، انعطافپذیری مالی و استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری، مدیران برای نگهداشت وجه نقد انگیزه کافی دارند. وجود خصیصه بیشاعتمادی در مدیران موجب تخمین بیش از حد دانش و توانایی آنها در ایجاد بازده و جریانهای نقدی آتی میشود. این روند میتواند بر تصمیمگیری آنها در خصوص سرمایهگذاری در پروژهها و میزان نگهداشت وجه نقد تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر، حسابرسی با کیفیت، سازوکار مؤثری برای کنترل تصمیم مدیران و مسائل نمایندگی مرتبط با طرحهای سرمایهگذاری محسوب میشود. از این رو، رسالت اصلی این پژوهش، واکاوی تأثیر کیفیت حسابرسی بر رابطه بین بیشاعتمادی مدیران و نگهداشت وجه نقد است.
روش: فرضیههای پژوهش با استفاده از جامعهای متشکل از 170 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1394 و با بهرهگیری از معادلات رگرسیونی چندگانه مبتنی بر دادههای تلفیقی، آزمون شدهاند.
یافتهها: یافتههای بهدست آمده حاکی از آن است که بین بیشاعتمادی مدیران و نگهداشت وجه نقد رابطه منفی وجود دارد. همچنین حسابرسی با کیفیت، شدت رابطه منفی بین بیشاعتمادی مدیران و نگهداشت وجه نقد را کاهش نمیدهد.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده، مدیران بیشاطمینان بهدلیل اعتماد بیش از حد به خود و نادیدهگرفتن تقاضا برای وجه نقد، تمایل کمتری به نگهداشت وجه نقد دارند. به علاوه بر خلاف مبانی نظری پژوهش، کیفیت حسابرسی بر رابطه بین بیشاعتمادی و نگهداشت وجه نقد اثر ندارد و این میتواند بهدلیل نامناسب بودن سنجههای اندازهگیری کیفیت حسابرسی در ایران و مؤثر نبودن کیفیت حسابرسی در جلوگیری از رفتار بیشاعتمادی مدیران باشد.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67552_36309e16d8cbfe8069930da05318f3e4.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622Investigating the Effect of Customer Concentration on Tax Avoidance, Considering Firm's Market Shareبررسی تأثیر تمرکز مشتری براجتناب مالیاتی با درنظر گرفتن سهم بازار شرکت2152326755910.22059/acctgrev.2018.239298.1007667FAعباسشیبانی تذرجیدانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایراناحمدخدامی پوردانشیار حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران0000-0002-1620-0096امیدپورحیدریاستاد حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران0000000315994434Journal Article20170806<strong>Objective:</strong> The aim of this study is to investigate the effect of customer concentration on tax avoidance considering the firm's market share.
<strong>Methods:</strong> Tax avoidance measure is the difference between legal and actual tax rates of a company. The sample of this study consists of 79 firms listed in the Tehran Stock Exchange for the period from 2006 to 2015. Data has been examined using regression analysis.
<strong>Results:</strong> The results indicat that customer concentration had a significant positive impact on the activities of tax avoidance. In addition, positive relationship between customer concentration and tax avoidance is more pronounced when a firm has a lower market share in its industry<strong><em>.</em></strong>
<strong>Conclusion:</strong> Level of customer concentration affects a firm’s operating performance, cash flow risk, and financial policies, hence one expect that it also affects the extent to which the firm engages in tax avoidance. Corporate customer concentration leads to demand for more cash holdings and less financial volatility. Since tax planning can increase both cash flow and accounting earnings, firms with a concentrated customer base may be more likely to engage in tax avoidance.
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر اجتناب مالیاتی با در نظر گرفتن سهم بازار شرکت است.
روش: معیار اندازهگیری اجتناب مالیاتی، تفاوت نرخ قانونی و واقعی مالیات شرکت است. نمونه پژوهش شامل 79 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1384 تا 1393 بوده و دادهها با استفاده از رگرسیون تجزیه و تحلیل شدهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تمرکز مشتری شرکت دارای تأثیر مثبت و معنادار بر فعالیتهای اجتناب مالیاتی آن است. علاوه بر این، ارتباط مثبت بین تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی زمانی برجستهتر است که شرکت در صنعتی که فعالیت میکند، سهم بازار کمتری داشته باشد.
نتیجهگیری: سطح تمرکز مشتری بر عملکرد عملیاتی، ریسک جریان نقدی و سیاستهای مالی شرکت تأثیر میگذارد، از این رو انتظار میرود میزان مشارکت در فعالیتهای اجتناب از مالیات را نیز تحت تأثیر قرار دهد. تمرکز مشتری شرکت به تقاضا برای نگهداری نقدینگی بیشتر و نوسانهای مالی کمتر منجر میشود. از آنجا که برنامهریزی مالیاتی میتواند جریانهای نقدی و سودهای حسابداری را افزایش دهد، شرکتهای با پایه مشتری متمرکز ممکن است بیشتر در فعالیتهای اجتناب مالیات مشارکت کنند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67559_4f21794881b66c59b205bf65299dc767.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622A Study of the Role of Social and Professional Ties of Audit Committee with the Assessment of Firm Fraudulent Reportingمطالعه نقش ارتباط اجتماعی و حرفهای اعضای کمیته حسابرسی با ارزیابی ریسک گزارشگری متقلبانه شرکت2332506756110.22059/acctgrev.2018.259834.1007911FAحسینفخاریدانشیار حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0003-4192-6582حسینرجب دریدانشجوی دکتری حسابداری واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران0000-0002-9064-658Xامیررضاخانی ذلاندانشجوی دکتری حسابداری، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایرانJournal Article20180609<strong>Objective:</strong> This research study the role of social and professional ties of audit committee in assessment of the firm fraudulent reporting.
<strong>Methods:</strong> The study is an applied-type survey. A questionnaire and simple random sampling of 102 members of Audit Committee of the Tehran Stock Exchange in 2017 were carried out. To analyze the findings Structural Equation Method was used.
<strong>Results:</strong> The findings of the study show that there is a negative and significant relationship between social and professional relations of the members of the audit committee with senior executives and actions of members of audit committee to evaluate the fraudulent financial reporting risk. Also, there is a positive and significant relationship between the social and professional relations of the members of the audit committee with other managers and the audit committee's efforts to assess the fraudulent financial reporting risk.
<strong>Conclusion:</strong> These findings show how the level of social and professional ties between members of the Audit Committee and managers can be effective in an assessment of the firm fraudulent reporting.هدف: این پژوهش به مطالعه نقش و اثر ارتباط اجتماعی و حرفهای اعضای کمیته حسابرسی، در ارزیابی اعضای کمیته حسابرسی از ریسک گزارشگری متقلبانه شرکت میپردازد.
روش: مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی ـ کاربردی است. موضوع از طریق توزیع پرسشنامه بررسی شده و نمونهگیری تصادفی ساده از 102 نفر از اعضای کمیته حسابرسی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 صورت گرفت. برای تحلیل یافتهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین روابط اجتماعی و حرفهای اعضای کمیته حسابرسی با مدیران ارشد و اقدامات اعضای کمیته حسابرسی برای ارزیابی ریسک گزارشگری مالی متقلبانه، رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین روابط اجتماعی و حرفهای اعضای کمیته حسابرسی با سایر مدیران و تلاشهای کمیته حسابرسی برای ارزیابی ریسک گزارشگری مالی متقلبانه، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که چگونه سطح روابط اجتماعی و حرفهای اعضای کمیته حسابرسی با مدیران میتواند بر ارزیابی آنها از ریسک گزارشگری متقلبانه شرکت مؤثر باشد.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67561_37b072a90f531c61ce4a6a8b7d5346a8.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622Impact of Financial Constraint on Stock Price Crash Risk with an Emphasis on Discretionary Accrualsتأثیر محدودیت مالی بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر اقلام تعهدی اختیاری2512686756310.22059/acctgrev.2018.239965.1007678FAحیدرمحمدزاده سالطهدانشیار گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران0000-0002-5314-2542عیسیابیضیدانشجوی دکتری حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران0000-0003-0504-7580Journal Article20170817<strong>Objective:</strong> The purpose of this study is to investigate the effect of financial constraint on stock price crash risk with an emphasis on discretionary accruals in listed companies in the Tehran Stock Exchange.
<strong>Methods: </strong>In this regard, 110 companies were selected for the period of 2010-2016. A panel data approach has been used to test of research hypotheses.
<strong>Results:</strong> The results show that financial constraints affect stock price crash risk. This means that financial constraints related to stock price crash risk with bad news hording and eventually stock price crash risk. Also, the sample companies were divided into groups of companies with discretionary accruals, up and down. Finally, the results show that positive impact of financial constraints on stock price crash risk is higher in companies with high accruals.
<strong>Conclusion: </strong>According to the findings, the results are consistent with the agency theory.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محدودیت مالی بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش: بهمنظور اجرای این پژوهش، 110 شرکت برای دوره زمانی 1389 تا 1395 انتخاب شدند. از رویکرد دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است
یافتهها: نتایج نشان داد که محدودیت مالی بر خطر سقوط قیمت سهام تأثیر مستقیم دارد. بدین معنا که محدودیت در تأمین مالی با ذخیره اخبار بد و در نهایت با سقوط قیمت سهام مرتبط است. همچنین شرکتهای نمونه به گروه شرکتهای با اقلام تعهدی اختیاری بالا و پایین تقسیم شدند و در نهایت نتایج نشان داد که تأثیر مثبت محدودیت مالی بر خطر سقوط قیمت سهام در شرکتهایی که اقلام تعهدی اختیاری بالایی دارند شدیدتر است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بدست آمده، نتایج سازگار با تئوری نمایندگی است.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67563_374e7c38457ecfce4a39df539e330113.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622Social Capital and Audit Feesسرمایه اجتماعی و حقالزحمه حسابرسی2692886756510.22059/acctgrev.2018.237539.1007649FAمحمدرضامهربان پوراستادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران0000-0002-1086-5652محمدجندقی قمیدانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانمحمدعلیرجب بیکیدانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20170711<strong>Objective</strong>: The purpose of this research is to identify the effect of social capital on audit fees. As an emerging form of economic capital, social capital leads to mutual trust and beneficial partnerships in business environment and thereby driving economic behaviors toward collective well-being. In a capital market, audit fees are affected by client's risk and thus it can be an indicator of the effectiveness of the trust of social capital in the business environment. In this regard, the present study investigates the effect of the client's social capital on audit fees.
<strong>Methods</strong>: Social capital indicators in this study include cognitive (including religiosity, family values, collectivism), and structural variables (including relationships with other companies and relationships with the government). The research sample includes 119 Tehran Stock Exchange (TSE) firms during the period from 2009 to 2017, and a multi-variable regression is used for hypothesis testing on a panel data set.
<strong>Results</strong>: The results show a negative and significant effect of social capital due to religiosity, collectivism and relations with other companies on the audit fees. However, there are not any significant effect about the social capital of family values and governmental relationship.
<strong>Conclusion</strong>: Social capital by creation of the trust, tendency to cooperate and formation of collective actions for achieving social and economic synergies has led to economic behaviors toward collective goals and interests and makes the avoidance of opportunistic behaviors in business and so it significantly contributes to a reduction in audit fees.هدف: سرمایه اجتماعی گونه نوظهوری از سرمایه اقتصادی است که موجب اعتماد متقابل افراد و همکاریهای سودمند در فضای کسبوکار شده و بدین ترتیب، رفتارهای اقتصادی را به سوی رفاه جمعی سوق میدهد. در بازار سرمایه، حقالزحمه حسابرسی تحت تأثیر ریسک صاحبکار قرار میگیرد، از این رو میتواند شاخصی گویا برای اثربخشی اعتماد ایجاد شده از سرمایه اجتماعی در عرصه کسبوکار باشد. در این رابطه، در پژوهش حاضر به بررسی اثر سرمایه اجتماعی صاحبکار بر حقالزحمه حسابرسی پرداخته شده است.
روش: سرمایه اجتماعی در این مطالعه شامل شاخصهای شناختی (دینداری، ارزشهای خانوادگی، جمعگرایی) و ساختاری (رابطه با سایر شرکتها و رابطه با دولت) است. نمونه پژوهش از 119 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1395 تشکیل شده و روش آزمون فرضیهها، مدل رگرسیون چند متغیره در مجموعه دادههای ترکیبی است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی نشئت گرفته از دینداری، جمعگرایی و رابطه با سایر شرکتها، بر حقالزحمه حسابرسی اثر منفی و معناداری میگذارد. با وجود این، برای سایر شاخصهای سرمایه اجتماعی، یعنی ارزشهای خانوادگی و رابطه با دولت، اثر معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: سرمایه اجتماعی با آفرینش اعتماد، گرایش به همکاری و شکلدهی اقدامات جمعی برای دستیابی به همافزاییهای اقتصادی و اجتماعی، موجب نیل به رفتارهای اقتصادی بهسوی اهداف و منافع جمعی و اجتناب از رفتارهای فرصتطلبانه در کسبوکار شده و این مسئله بهطور معناداری به کاهش حقالزحمه حسابرسی میانجامد.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67565_a2a032edb98b30c13c76ecbb04df8ef0.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802025220180622Effects of Innovations and Moderating Role of Corporate Social Responsibility on the Financial Performance of the Firms Listed on the Tehran Stock Exchange in Different Industriesتأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکتها در صنایع مختلف2893106756610.22059/acctgrev.2018.255023.1007870FAمحمدنمازیاستاد حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-0342-7603فاطمهمقیمیکارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20180325<strong>Objective:</strong> Innovation would enable companies to respond to competition and environmental changes, and by obtaining new capabilities, they would access to superior financial performance. The main objective of this research is to determine the impact of innovation and the moderating role of social responsibility on relationship between innovation and financial performance of companies in various industries. <br /><strong>Methods:</strong> The population of the study consisted of 184 active firms (1840 firm –year) listed in the Tehran Stock Exchange from 2007 to 2016. In order to investigate the effect of variables, the structural equation method and for analysis of patterns, a partial least squares (PLS-SEM) approach were used. <br /><strong>Results:</strong> The results of the first hypothesis test show that in the Tehran Stock Exchange, innovation in automotive industry, tools and machinery, and pharmaceutical, chemical, and plastic industries posit a greater impact on financial performance than other industries. Innovative organizations have a superior financial performance. The results of the second hypothesis test indicate that direct and positive impact of social responsibility on financial performance of the company is significant. Social responsibility in the pharmaceutical, chemical, rubber and tile industries, cement, lime, plaster, and other industries show a greater impact on the financial performance of companies. As social responsibilities increase, companies' performance will also improve. <br /><strong>Conclusion:</strong> The results of the third hypothesis test indicated that there is a significant relationship between innovation and financial performance of the company in all industries when social responsibility is used as a moderating variable. But its impact on the automotive industry, machine parts, pharmaceuticals, chemicals and plastics, as well as the tile industry, cement, lime and plaster is more than other industries. In this case, the power of the model increases in all industries.هدف: نوآوری به شرکتها توانایی میدهد تا بتوانند به رقابت و تغییرات محیطی بهتر پاسخ داده و با کسب قابلیتهای جدید، به عملکرد مالی مطلوبتری دسترسی پیدا کنند. هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیتپذیری اجتماعی بر رابطه بین نوآوری و عملکرد مالی شرکتها در صنایع مختلف است.<br /> روش: جامعه آماری پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل 184 شرکت بورسی (سال ـ شرکت 1840) در بازه زمانی 1386ـ 1395 است. بهمنظور بررسی تأثیر متغیرها از روش معادلات ساختاری و برای تحلیل الگوها از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد.<br /> یافتهها: یافتهها نشان میدهند که در بورس اوراق بهادار تهران، نوآوری در صنعت دارویی، شیمیایی و پلاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیری بیشتری روی عملکرد مالی دارد. مسئولیتپذیری اجتماعی در صنعت کانیها و دارویی، شیمیایی و لاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیر بیشتری بر عملکرد مالی شرکتها دارد. با افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی، عملکرد شرکتها بهمراتب بهبود پیدا میکند.<br /> نتیجهگیری: هنگامی که مسئولیت اجتماعی بهعنوان متغیر تعدیلی در نظر گرفته میشود، قدرت مدل در تمامی صنایع افزایش مییابد، اما تأثیر آن در صنعت کاشی، سیمان، آهک و گچ و همچنین صنعت کانیها بیشتر از سایر صنایع است. این یافتهها اهمیت نوآوری و مسئولیت اجتماعی در عملکرد سازمان را نشان میدهند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67566_c710e773ceb9b8a252e71a8b67e42b7b.pdf