دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار ( مطالعه موردی :بورس اوراق بهادار اصفهان )18849FAمهدیابزریسعیدصمدیعلیصفریJournal Article19700101The main of this research is examining the role of reference group in motivating individuals on investing in stock exchange and in the way of case study of regional stock exchange of Isfahan. The mentioned aim has been tested by three main questions and seven side-questions. This research is descriptive-measuring form the field branch and the way of gathering theoretical discussion is library manner. Its data has been obtained by sampling from greater society questionnaire. In this research, one-sample T test has been applied for testing research question as well the Friedman's test for scoring efficient factors.
The result got indicate statistical theory related to the first question of research on affecting reference groups in motivating individuals to investing in stock exchange of Isfahan has been insisted. The statistical theory on side-questions, in line of second question of research about effectiveness of reference groups from macro factors, such as sharing culture, economic and political factors is confirmed in level of meaning . One side questions and in the third one in the research, about effectiveness of reference groups from micro factors like advertising, brokers and geographical place of stock exchange is refused in level of meaning , and is confirmed by history of returning.هدف اصلی از این پژوهش، بررسی نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و به صورت مطالعه موردی در بورس منطقهای اصفهان است. هدف یاد شده بهوسیله سه پرسش اصلی وهفت پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای بوده و دادههای آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر بهوسیله پرسشنامه به دست آمده است. در این پژوهش از آزمونهای t تک نمونه ای برای آزمون پرسشهای پژوهش و آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل موثر، استفاده شده است.
نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که فرضیه آماری مربوط به پرسش اول پژوهش مبنی بر تاثیرگذاری گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اصفهان مورد تایید قرار میگیرد.فرضیه آماری مربوط به پرسشهای فرعی،در راستای پرسش دوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل کلان، همچون فرهنگ سهامداری، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی در سطح معناداری تایید میگردد. در مورد پرسشهای فرعی، در راستای پرسش سوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل خرد، همچون تبلیغات(اطلاع رسانی)، کارگزاران و مکان جغرافیای استقرار بورس اوراق بهادار در سطح معناداری رد و در مورد با سابقه سودآوری تایید میشود.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18849_4b44c6544de430f441b909f751e00a1b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-ارزیابی مقایسهای سودآوری اعتبارات بانکی عقود اسلامی به روش بهایابی بر مبنای فعالیت و روش بهایابی سنتی: مورد بانک توسعه صادرات ایران18850FAعلی اصغر انواریرستمیعصمترضایتJournal Article19700101The main activity of a bank is to finance the required funds through several kinds of deposits and allocate them to the bank customers as credits, loans and investments. Although the emphasis is on banks’ fees, but the profit consists a major part of a bank total returns. Accordingly, in order to manage bank funds in effective and efficient manners, the managers need to have precise information about the cost of their services. This paper is to calculate and compare the cost of bank facilities and loans under two different traditional and activity based costing (ABC) methods. For this purpose, first we designed an ABC model to calculate the cost of each of facilities and loans (under Islamic contracts) in the central branch of the Export Development Bank of Iran. Secondly, we calculated costs of loans and facilities using both the traditional and the ABC methods. Finally, we compared the costs and analyzed the results. The results show significant differences among different kinds of facilities and loans under two costing methods. The results changed the managers’ viewpoints about the cost and profit margin of each banking service they provide.فعالیت اصلی بانکها، خرید و فروش وجوه است. بانکها وجوه را به شکل سپرده جذب نموده و در قالب تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار میدهند. اگرچه در نظام بانکی، تاکید زیادی بر خدمات کارمزدی بهعمل میآید، ولی منبع اصلی درآمد بانکها سود حاصل از اعطای تسهیلات میباشد. بنابراین، فرایند جذب منابع و اعطای سپردههای بانکی باید به بهترین نحو ممکن مدیریت شود. مدیریت موفق این فرایند نیز زمانی ممکن است که مدیران اطلاعات دقیقی از بهای تمام شده و منافع حاصل از این فرایند داشته باشند. هدف از این تحقیق، محاسبه و مقایسة بهای تمام شدة تسهیلات بانکی تحت دو سیستم بهایابی سنتی، که هم اکنون در بانکهای ایران متداول است، و سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت است. بهاین منظور، نخست با استفاده از مدل طراحی شده توسط پرفسور کوکاکولا و مدل پیشنهادی کمیتة تحقیقاتی AMIfs در آمریکا، مدل بهایابی بر مبنای فعالیت خاصی طراحی شد و تسهیلات اعطایی شعبه مرکزی بانک توسعه صادارت ایران طی دوره مالی1383 تحت دو سیستم، بهایابی شد. آزمون آماری t نشانگر آن است که بهای تمام شده وامهای اعطایی در قالب عقود فروش اقساطی، مشارکت مدنی و قرض الحسنه تحت دو سیستم بهایابی دارای تفاوت معنیداری میباشند. لذا به گونههای مختلف تصمیمات مدیریت را تحتالشعاع خود قرار خواهند داد. تحقیق حاضر، اولین تحقیقی است که در ایران به بررسی سیستم مدل بهایابی بر مبنای فعالیت در بخش اعتبارات سیستم بانکی پرداخته است.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18850_d60193f8601aedee8d620939de47f443.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-آزمون ساختار خطی اطلاعات در مدل اولسن18851FAمحسندستگیرولیخدادادیJournal Article19700101This paper investigate the validity of linear information model by using the sample of Iranian companies between 1368- 1383.
In this research using time series and Regression method, seven parameter of liner information methods introduced by Ota (2001) have been estimated.
Then by using residual income valuation model, accepted linear information models have been used in valuation. The results show that some information models are suitable with existent theory in this area.در این تحقیق اعتبار مدل خطی اطلاعات با استفاده از نمونه شرکت های ایرانی بین سالهای 1368 تا 1383 بررسی میشود. در تحقیق حاضر از روشهای آماری همبستگی سریهای زمانی و رگرسیون استفاده گردیده است. با استفاده از آزمون رگرسیون، پارامترهای هفت مدل خطی ارائه شده در مقاله اوتا (2001) برآورد شده است. سپس با استفاده از مدلهای ارزشگذاری مبتنی بر سودهای باقیمانده، مدلهای خطی پذیرفته در جهت قیمتگذاری سهام مورد استفاده قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که از بین مدلهای برآورد شده مدلی با تئوری موجود در این زمینه سازگاری دارد.
مدل خطی اطلاعات و سود غیرعادی واژگانی است که در این تحقیق به کار رفته است.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18851_7f25e20c1bef62c60f16f0297bc6d303.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-بررسی تاثیر عوامل داخلی شرکتها بر چگونگی شکلگیری ساختار سرمایه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران18852FAحسنعلیسینائیJournal Article19700101One characteristic of emerging markets is encompassing capital influence and efficient methods in creating new corporate value and risk management in finance markets. This requires a vast understanding of the current rating of the firm in finance markets and the surroundings that influence its performance. Since endogenous variables of a business including tangible assets, size, profitability and growth opportunities differ, financial structure, and consequently, the risks are different. the present paper studies the impacts these variables create on leverage financing. While supporting the assumption of significant impacts of these variables on a firm’s financial structure, recommendations were given to be used by directors to control and restrict the impacts.یکی از ویژگیهای بازارهای نوظهور امروز، توجه به پارامتر سرمایه و روشهای موثر بر حفظ و ایجاد ارزش شرکت و مدیریت ریسک شرکت در بازارهای تامین مالی است. ضرورت این امر، داشتن آگاهی جامع نسبت به جایگاه شرکت در بازارهای مالی و نیز محیط پیرامون اثرگذار بر عملکرد شرکتهای مختلف در قالب صنایع مختلف است. به لحاظ متفاوت بودن پارامترهای درونی شرکتها و صنایع مختلف نظیر وضعیت دارائیها، اندازه شرکت، میزان سودآوری و فرصتهای رشد، نوع تامین مالی و ساختار مالی و بالتبع آن ریسک این شرکتها متفاوت است. در این تحقیق سعی شده است تاثیر عوامل مذکور را بر استفاده از روش تامین مالی اهرمی مورد سنجش قرار دهیم. نتایج حاصله ضمن تائید اثر عوامل خاص هر صنعت بر ساختار مالی شرکتها، پیشنهادات ویژهای نیز به منظور استفاده مدیران شرکتها ارائه نموده است.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18852_81949066db3cbd78db4bc37c831becd7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی18853FAغلامرضاکردستانیnullضیاءالدینمجدیJournal Article19700101This study investigates the relation between earning attributes: persistance, predictability, value relevance, timeliness, and conservatism and cost of equity in firms listed in Tehran Stock Exchange (TSE). Foundinges provides evidence on that the cost of equity affected by earning attributes. Having controlled firm size, book to market value ratio of stock and variation coefficient of earnings, the results show that there is statistical significant relation between earning attributes: persistance, predictability, value relevance, timeliness and cost of equity. But the relation between conservatism and cost of equity is not statistically significant.در این تحقیق رابطه بین پنج ویژگیکیفی سود شامل پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود، مربوط بودن سود به ارزش سهام، بهموقع بودن و محافظهکارانه بودن سود با هزینه سرمایه سهام عادی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق از تاثیر ویژگیهای کیفی سود بر هزینه سرمایه سهام عادی خبر میدهد. با کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام و ضریب تغییرات سود (ریسک عملیاتی) نتایج تحقیق وجود رابطه معکوس بین ویژگیهای کیفی سود شامل پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود، مربوط بودن سود به ارزش سهام، بهموقع بودن سود و هزینه سرمایه سهام عادی را تایید میکند که این رابطه از نظر آماری معنی دار است. اما بین محافظهکارانه بودن سود و هزینه سرمایه سهام عادی رابطه معنیداری مشاهده نشده است.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18853_fad822efade7889db68e3ac20c0eb6c2.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-ارتقای کیفیت خدمات امور مالی با بهکارگیری QFD و AHP18854FAمنصورمومنیحسنمرمضیJournal Article19700101Using of new methods of quality engineering, in recent decades, has been increased. Service industries, in compare with production industries have specific characters. Quality function of deployment (QFD) is a method of quality engineering and is based on the voice of customer and transforming into the whole of organization in order to design and produce products accordance to customer needs.
In this study, by using of QFD, customer needs data for improving of financial affairs at Masjed Soleiman Company, a sub-company of Iran National Oil Company, have been gathered. Based on the attitudes of company experts, necessities about each customer needs have been determined. By using of analytical hierarchy process (AHP), the weights of each criteria have been derived. Finally, based on these weights, the criteria have been ranked.بهکارگیری روشهای نوین مهندسی کیفیت درصنایع خدماتی طی دهههای اخیر رشد چشمگیری داشته است. این صنایع درمقایسه با صنایع تولید کالا از خصایص ویژهای برخوردار هستند. غیرملموس بودن خدمت، ارائه ومصرف همزمان، میسرنبودن اقدام اصلاحی، اهمیت ویژه طراحی، ضرورت پیشبینی و کنترل پیشنگر و ازهمه مهمتر اهمیت تأثیرانسان دراین صنایع، ویژگیهای متفاوت خدمات را تشکیل میدهد. توسعه عملکرد کیفی به عنوان یکی از روشهای نوین مهندسی کیفیت است و اساس این روش بر توجه به ندای مشتری وانتقال آن به کل سازمان به منظور طراحی وتولید محصولی منطبق با خواستههای مشتری است. ابزار اساسی مورد استفاده توسعه عملکرد کیفی «خانه کیفیت» نام دارد. به منظور استفاده از این تکنیک در بخشهای خدماتی درسالهای اخیر با انجام بعضی تعدیلات وتنظیمات در روش صنعتی رسمی توسعه عملکرد کیفی، روش سازگار شده قابل استفاده درصنایع خدماتی ایجاد گردیده است .
در این پژوهش با استفاده از توسعه عملکرد کیفی برای بهبود خدمات امور مالی شرکت نفت وگاز مسجد سلیمان،که ازجمله شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران است، دادههای مربوط به خواستههای مشتریان گروه هدف جمعآوری وبا استفاده از نظرات کارشناسان، الزامات مربوط به هریک از خواستههای مشتریان شناسایی و با استفاده ازتکنیک فرایند ثحلیل سلسله مراتبی ارجحیت معیارها تهیه شده است. در پایان اولویتبندی این معیارها برمبنای اوزان به دست آمده انجام شده است.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18854_8a33a7805a3c4975e9703c1b272a03b7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802014220071122-اندازهگیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران: UNQUAL در برابر UNPERF18855FAسید رضا سیدجوادینمسعودکیماسیحمید رضایزدانیسید حامدوارثJournal Article19700101Purpose- The concerns of service quality may differ from one country to another and from one industry to another. It is therefore crucial to develop measures of service quality that are pertinent to the country and culture where the service is offered. This paper proposes developing a measure of service quality in the Iran and then testing this measure in university of Tehran as a oldest and largest scientific, educational and research center of the country which is called the "Mother University" and the "Symbol of higher education of the country".
For attain this purpose we attempt to answer two questions:
1. Is SERVPERF model better then SERVQUAL (gap) model or vise versus?
2. Is dimension of model suitable for universities of Iran or we must adapt these instrument? In other word do we need alternative method of measuring service quality in university of Iran?
The components of service quality were developed through a brainstorming and sorting exercise. Based on the results of this survey, the authors developed a 60-item (30-items evaluate student's perceptions and 30-items evaluate student's expectations) questionnaire comprising the four dimensions. then two model introduced UNQUAL and UNPERF. the first is based on disconfirmation definition of service quality(gap model) and other is based on measurement of performance. The questionnaire was distributed to students of University of Tehran. Factor analysis of the responses resulted in four dimensions. The reliability and predictive validity of these dimensions were confirmed. Finally data subjected to regression analysis.
Factor analysis resulted in four dimensions: Responsiveness, Empathy, Administrative, and Reliability and assurance elements. The empirical analysis indicated that UNPERF four-factor structure with 23 items resulted in more reliable estimations, greater criterion and construct validity, greater explained variance, and consequently a better fit.
This paper emphasizes the need to customize measures of service quality to different industries and countries. This is particularly important for Education services. This paper also provides guidelines for Universities managers in the Iran on which dimensions of service quality they should emphasize in order to retain their customers (students) and attract new ones. This paper has important research implications on the dimensions of service quality in Iran especially in universities.مسائل کیفیت خدمات(ابعاد و سنجش آن) ممکن است از یک کشوری به کشور دیگر و از یک صنعتی به صنعت دیگر فرق کند. بنابراین این موضوع کاملاً ضرروی است که معیارهایی از کیفیت خدمات ایجاد شوند که متناسب با کشور و فرهنگ جایی باشد که خدمات در آن عرضه میشود .هدف این مقاله ارائه مدلی برای اندازه گیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران و سپس آزمون این مدل سنجش در دانشگاه تهران به عنوان قدیمیترین و بزرگترین مرکز علمی- آموزشی- تحقیقاتی کشور (به عنوان نماد دانشگاه مادر و تحصیلات تکمیلی) میباشد. برای دستیابی به این هدف محققین سعی دارند تا به دو پرسش زیر جواب دهند:
1. آیا SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات: P) ابزار سنجش بهتری از SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات :E- P) یا برعکس؟
2. آیا ابعاد مدل برای دانشگاههای ایران مناسب است و میتوان این ابزار را بکار گرفت؟ و به عبارت دیگر آیا ما به ابزار دیگری برای سنجش کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران نیاز داریم؟
ابعاد کیفیت خدمات از طریق تکنیک طوفان مغزی و مرتبسازی بدست آمد. براساس نتایج این مرحله از تحقیق، محققین یک پرسشنامه ای مشتمل بر 60 سئوال برای سنجش ادارکات و انتظارات دانشجویان درباره کیفیت خدمات دانشگاه در قالب 4 بعد طراحی نمودند. پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه تهران توزیع گردید و سپس دو مدل کیفیت خدمات یعنی SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات:P) و SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات:E- P) را با استفاده از دو تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی ملاک و آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت و نهایتاً با توجه نتایج دو مدل، مدل SERVPERF مدل بهتری برای سنجش کیفیت خدمات بدست آمد و در نهایت نیز تاثیر کیفیت خدمات بر روی معدل تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18855_bb2df8d910e137fd9f452b04b17e8b16.pdf