دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Investigation of the Moderating Role of Agency Problem, Product Market Competition and Customer Concentration in the Effect of Trade Credit on Cost Stickinessبررسی نقش تعدیلگر مشکل نمایندگی، رقابت بازار محصول و تمرکز مشتری در تأثیر اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینه4044248947110.22059/acctgrev.2022.340941.1008665FAهدیاسکندراستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-4461-8860آسوامینعشایریکارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20220329<strong>Objective:</strong> This research seeks to investigate whether credit trade can decrease cost stickness (as a signal of opportunistic behavior of manager) or not? and whether agency problem, product market competition and customer concentration can moderate the effect of trade credit on cost stickness or not?<br /><strong>Methods:</strong> Trade credit is measured by two ratios: accounts payable to cost of good sold ratio and accounts payable to sale ratio. Cost stickness is measures by selling, general and administrative expense stickness (SGA) and cost of goods sold stickness(CGS). The statistical population consists of the firms listed in Tehran Stock Exchange between 2014 to 2020.<br /><strong>Results:</strong> Credit trade affects negatively on cost stickiness and this effect is prevalent in the firms with more agency problems and active in less competitive market.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to obtained findings, using credit trade leads to decrease the opportunistic behavior of managers and cost stickiness and so, it is a monitoring tool that can be used in evaluating performance and expense efficiency of firms. Additionally, in the firms suffer from more agency problems or active in less competitive market, trade credit decreases cost stickness more because suppliers monitor these firms more than others in order to maintain their interest.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که آیا اعتبار تجاری، میتواند در کاهش چسبندگی هزینهها (بهعنوان نمادی برای رفتار فرصتطلبانه مدیر) نقش مؤثری داشته باشد و آیا مشکل نمایندگی، رقابت بازار محصول و تمرکز مشتری، اثر اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینه را تعدیل میکنند یا خیر.<br /><strong>روش: </strong>اعتبار تجاری از طریق دو نسبت حسابهای پرداختنی به بهای تمامشده و حسابهای پرداختنی به فروش و چسبندگی هزینهها نیز با اندازهگیری چسبندگی هزینههای عمومی، اداری فروش و چسبندگی بهای تمامشده کالای فروشرفته سنجیده شد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس تهران، طی سالهای 1393 تا 1399 بودند.<br /><strong>یافتهها: </strong>اعتبار تجاری بر چسبندگی هزینهها تأثیر منفی دارد و این اثر در شرکتهای با مشکل نمایندگی بیشتر و شرکتهای فعال در بازار رقابتی ضعیفتر، بیشتر است.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>مطابق با یافتهها، اعتبار تجاری سبب کاهش فرصتطلبی مدیر و چسبندگی هزینهها میشود؛ از این رو نوعی ابزار نظارتی تلقی میشود که میتواند در ارزیابی عملکرد و کارایی هزینه شرکتها مدنظر قرار گیرد. همچنین، در شرکتهایی که از مشکل نمایندگی بیشتر رنج میبرند یا در بازاری غیررقابتی فعالیت میکنند، اعتبار تجاری، سبب کاهش بیشتر چسبندگی هزینه میشود؛ زیرا در رویارویی با این شرکتها، تأمینکنندگان برای حفظ منافعشان، نظارت بیشتری بر شرکتها دارند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89471_ac34b79e37658f1c84c1fc20d28aa152.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Impact of Auditor Intelligence Quotient on Audit Qualityتأثیر بهره هوشی (IQ) حسابرس بر کیفیت حسابرسی4254468947210.22059/acctgrev.2021.321658.1008541FAپیمانبایزیدیکارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-0180-5401محمدمرفوعاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-4925-7029روح اللهصدیقیاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-9434-2313Journal Article20210408<strong>Objective:</strong> Previous studies have proved the significant role of cognitive characteristics and personality traits in making judgments and decisions. The purpose of the present study is to investigate the impact of the Intelligence Quotient (IQ) of auditors, as a cognitive characteristic, on their audit quality.<br /><strong>Methods:</strong> In this study, in order to investigate and analyze the hypothesis, the data related to the IQ of 41 Certified Public Accountants (CPA) of the Tehran Stock Exchange (TSE) were extracted. These accountants were the first signatories of the audit report of 204 companies listed on the body in the fiscal year of 1398 (started on March 21, 2018). To collect the required data about the IQ variable (the questionnaire), the Raven`s Progressive Matrices (RPM) test was used. To assess the other variable, i.e. the quality of the audit, the type of auditors’ reports were used as a benchmark. Logistic Regression was also used to test the study hypothesis.<br /><strong>Results:</strong> After conducting the statistical analysis and estimating the Logistic Regression, the positive and significant impact of the IQ of the auditors on the quality of the audit was confirmed, regarding the coefficient of the independent variable, i.e. IQ, which stood at 1998/0. Also, the coefficient of determination (R²), which is the same as the McFadden R-squared, stood at 0.163, proving that 16% of the changes in the dependent variable could be explained by the independent logistic Regression variable.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the findings o the present study, the auditors’ IQ as a cognitive characteristic and personality trait has a positive effect on their decision-making and judgments throughout the entire audit process.<strong><em> </em></strong>The obtained results suggest that the auditors’ IQ bears a significant and direct relationship with the quality of the audit. It can be concluded that the higher the auditors’ IQ is, the higher the quality of the audit would be; therefore, auditors with higher IQ levels, make better judgments with higher audit quality. Accordingly, IQ as one of the cognitive abilities of auditors has an important role in decision-making during the audit process and in improving the audit quality. This study showed that despite various mechanisms aimed at standardizing audit quality, the auditors’ intellectual ability is still important for the quality of audit services provided to the clients. These findings may be interesting to those who decide on mechanisms to control and regulate the quality of audit services. This study showed that the cognitive characteristics of the auditors, as a unit of analysis, play an effective role in audit quality.<strong>هدف: </strong>نتایج پژوهشهای پیشین بهصورت کلی نشان داده است که ویژگیهای شناختی و شخصیتی فرد، در قضاوتها و تصمیمگیریها نقش مهمی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر متغیر بهره هوشی بهعنوان یکی از ویژگیهای شناختی حسابرس بر کیفیت حسابرسی اجرا شده است.<br /><strong>روش: </strong>در این پژوهش بهمنظور بررسی و تحلیل فرضیه، دادههای مربوط به بهره هوشی 41 حسابدار رسمی معتمد بورس اوراق بهادار تهران که امضاکننده اول گزارش حسابرسی 204 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال مالی 1398 بودهاند، استخراج شده است. جهت جمعآوری دادههای مربوط به متغیر بهره هوشی، از آزمون (پرسشنامه) ماتریسهای پیشرونده ریون و همچنین برای متغیر کیفیت حسابرسی، از معیار سنجش نوع گزارش حسابرس استفاده شده است. همچنین برای آزمون فرضیه پژوهش از رگرسیون لجستیک استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>پس از تجزیهوتحلیلهای آماری، یافتههای پژوهش نشان داد که از لحاظ آماری، میتوان تأثیر مثبت و معنادار بهره هوشی حسابرس بر کیفیت حسابرسی را تأیید کرد.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>بهره هوشی حسابرس بهعنوان یکی از ویژگیهای شناختی و شخصیتی، در تصمیمگیریها و قضاوتهای حسابرس در کل فرایند حسابرسی تأثیر مثبتی دارد. در واقع، هر چقدر بهره هوشی حسابرس بیشتر باشد، کیفیت حسابرسی نیز افزایش خواهد یافت و حسابرسان با بهره هوشی بیشتر، قضاوت بهتری برای دستیابی به کیفیت حسابرسی بهتر انجام میدهند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89472_51ab33afea6799dd224122052e53b491.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Identifying Factors Influencing the Internal Control System Deployment (Multi-Grounded Theory Approach)شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار نظام کنترل داخلی (رویکرد نظریه دادهبنیاد چندگانه)4474748947310.22059/acctgrev.2021.318924.1008520FAدکتر آرشتحریریاستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سهیلمحمدحسنزادهدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210216<strong>Objective:</strong> Organizations seek to adapt to their environment through mechanisms that help them achieve their goals. Internal control provides reasonable assurance of an organization's goals. Implementation of internal control affects its conduct and the number of weaknesses identified in the evaluation of the system. Therefore the purpose of this study is to identify factors influencing the internal control system deployment.<br /><strong>Methods:</strong> This research is qualitative and was done using the Multi-Grounded Theory. Therefore, the data was analyzed using experimental and theoretical grounding. Experimental data was obtained from theoretical sampling; 13 semi-structured<strong><em> </em></strong>interviews were conducted with experts with successful experiences in implementing the internal control system from the Iranian calendar year of 2019 to 2020. The theoretical data was derived from reviewing the extant literature.<br /><strong>Results:</strong> The results of this study showed that inefficiency and effectiveness of procedures, lack of proper segregation of duties, and lack of proper documentation of procedures make deployment inevitable. It was also proved that the implementation process is influenced by audit quality, organizational structure, quality of computer systems, management characteristics, and the quality of the knowledge of the group responsible for the establishment, quality of the board, and external rules.<br /><strong>Conclusion:</strong> By building trust, training, proper scheduling, continuous monitoring, system recognition, and identifying the needs of the organization, the internal control system can be established according to the size of the company, industry type, time constraints, management support, and employee support.<strong>هدف: </strong>سازمانها بهدنبال ابزارهایی هستند که در دستیابی به اهداف، آنها را یاری دهد. بهکارگیری کنترل داخلی، در رسیدن به اهداف سازمان اطمینان معقولی میدهد. نحوه پیادهسازی نظام یادشده، بر اجرای آن و میزان ضعفهایی تأثیرگذار است که در ارزیابی آن شناسایی شده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار نظام کنترل داخلی است.<br /><strong>روش: </strong>رویکرد پژوهش کیفی بوده و با استفاده از روش دادهبنیاد چندگانه اجرا شده است؛ بنابراین در دو سطح دادهبنیاد تجربی و نظری، تجزیهوتحلیل دادهها انجام شده است. اطلاعات تجربی لازم، با نمونهگیری نظری از 13 مصاحبه نیمهساختار یافته با متخصصان با تجارب موفق پیادهسازی نظام یاد شده در سالهای 1398 و 1399 و اطلاعات نظری نیز، از طریق مرور ادبیات بهدست آمده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>نتایج این پژوهش نشان داد که ناکارایی و اثرنابخشی رویهها، عدم تفکیک مناسب وظایف و عدم مستندسازی مناسب رویهها، استقرار را امری اجتنابناپذیر میسازد. همچنین، فرایند پیادهسازی کنترل داخلی، تحت تأثیر این عوامل است: کیفیت حسابرسی مستقل، ساختار سازمانی، سامانههای کامپیوتری، ویژگیهای مدیریت ارشد، کیفیت دانش گروه مسئول استقرار، کیفیت هیئت مدیره و قوانین برونسازمانی.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>با اعتمادسازی، آموزش، زمانبندی مناسب، نظارت مستمر، شناخت نظام و شناسایی نیازها، میتوان با توجه به اندازه سازمان، نوع صنعت، محدودیت زمانی و حمایت کارکنان و مدیریت، نظام کنترل داخلی را به نحو مطلوب پیادهسازی کرد.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89473_3ac08557f2d34894ed89adb47430c38a.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Investigating the Effect of Organizational Factors on Financial Discipline in the Public Sectorبررسی تأثیر عوامل سازمانی بر انضباط مالی در بخش دولتی4755038947410.22059/acctgrev.2022.313694.1008467FAمحمدسلگیاستادیار گروه مدیریت مالی اسلامی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.احسانقهرائیکارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20201127<strong>Objective:</strong> Despite the significance of the issue of financial indiscipline, few scientific studies have investigated the motivational, voluntary, emotional, and cognitive factors affecting the actions of managers and employees within organizations. Financial discipline in an organization is influenced by organizational and environmental factors and the present study seeks to study the impact of organizational factors on such concepts.<br /><strong>Methods:</strong> This study is an applied and mixed methods exploratory study. In its qualitative part, the conceptual model of the research was extracted by extensively reviewing the extant literature. The localization and theoretical saturation of the research model were then done by conducting in-depth interviews and applying the thematic analysis method The statistical population in the qualitative part of this study included experts in public finance who were selected using a targeted sampling strategy and theoretical sampling method. In the quantitative section, based on the data collected by the questionnaire and operationalization of the research model, the fit goodness of the research model was determined using the structural equation modeling (SEM). The statistical population included the managers of the auditing organization, the Iranian Association of Certified Public Accountants, and the General Inspection Organization of Iran (GIO). The questionnaire was distributed electronically and 93 usable questionnaires were collected.<br /><strong>Results:</strong> Model fitting proved that the components of financial and credit resources, structure, and management style have a direct and significant effect on financial discipline. Also, the greatest impact on financial discipline was made by the indicators of receiving credits in a regular and scheduled manner, the absence of financial restrictions, the quality of management controls, the existence of written and detailed job descriptions, process reforms, and seriousness in dealing with violations.<br /><strong>Conclusion:</strong> Financial discipline is a manageable phenomenon through some organizational factors, namely financial and credit resources, organizational structure, and management style. In financial and credit resources, regular receipt of credits reduces the need to provide resources in various ways, alleviates the problem of excess or deficit of funds, thus preventing the transfer of program credits, and ultimately reduces indiscipline. One of the salient features of an efficient management control system is its ability to maintain present and future controls. These capabilities reduce the likelihood of financial indiscipline by anticipating and detecting it in a timely manner. Establishing an effective system of internal controls reduces the risk of financial irregularities. The existence of transparent processes and procedures increases the level of financial discipline of organizations by reducing the ambiguity in their process of providing services as well as their ability to monitor the budget. Finally, seriousness in dealing with violations strengthens financial discipline by increasing the cost of committing violations.<strong>هدف: </strong>علیرغم حساسیت بسیار به موضوع بیانضباطی مالی، پژوهشهای علمی محدودی به بررسی مؤلفههای انگیزشی، ارادی، عاطفی و شناختی مؤثر بر اقدام مدیران و کارکنان درون سازمان پرداختهاند. انضباط مالی در سازمان، تحت تأثیر عوامل سازمانی و محیطی است و پژوهش حاضر، بهدنبال بررسی تأثیر عوامل سازمانی بر انضباط مالی است.<br /><strong>روش: </strong>این پژوهش از نظر هدف کاربردی ـ توسعهای و از نظر روش ترکیبی از نوع آمیخته اﮐﺘﺸﺎفی (کیفی ـ کمی) است. در بخش کیفی، پس از بررسی ادبیات، مدل مفهومی پژوهش استخراج شد و در ادامه با بهکارگیری تکنیک مصاحبه عمیق و روش تحلیل مضمون، به بومیسازی و اشباع نظری مدل پژوهش اقدام شده است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان و نخبگان حوزه مالیه عمومی است که با استفاده از راهبرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری نظری، تعداد 12 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی با استفاده از دادههای گردآوریشده با ابزار پرسشنامه حاصل از عملیاتیسازی مدل پژوهش، مدل پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) برازش شده است. جامعه آماری بخش کمی مدیران سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی و سازمان بازرسی کل کشور است که پرسشنامه بهصورت الکترونیکی توزیع و 93 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>بر اساس یافتهها، مؤلفههای منابع مالی و اعتباری، ساختار و سبک مدیریت، بر انضباط مالی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین شاخصهای دریافت اعتبارات بهصورت منظم و زمانبندیشده، عدم وجود محدودیتهای مالی، کیفیت کنترلهای مدیریتی، وجود شرح وظایف مدون و دقیق، اصلاحات فرایندی و جدیت در برخورد با تخلفها بیشترین تأثیر بر انضباط مالی را دارند.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>انضباط مالی پدیدهای است که از طریق بعضی عوامل سازمانی، یعنی منابع مالی و اعتباری، ساختار سازمانی و سبک مدیریت، قابل مدیریت است. در مؤلفه منابع مالی و اعتباری، دریافت منظم اعتبارات، به کاهش نیاز به تأمین منابع از طرق مختلف، حذف مسئله مازاد/کسری وجوه و در نتیجه جلوگیری از جابهجایی اعتبارات برنامهای و در نهایت کاهش بیانضباطی منجر خواهد شد. از ویژگیهای بارز یک نظام کارآمد کنترلهای مدیریتی، برخورداری از قابلیت کنترلهای حالنگر و آیندهنگر است. این قابلیتها با پیشبینی و تشخیص بهموقع، احتمال وقوع بیانضباطی مالی را کاهش میدهد. استقرار نظام کنترلهای داخلی مؤثر، کاهش ریسک وقوع تخلفهای مالی را بهدنبال دارد. وجود فرایندها و رویههای شفاف از طریق کاهش ابهام در فرایند ارائه خدمات و نیز قابلیت رصد بودجه، سطح انضباط مالی سازمان را افزایش میدهد و در نهایت، جدیت در برخورد با تخلفها، از طریق افزایش هزینه ارتکاب تخلف، انضباط مالی را تقویت میکند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89474_887ea6bc079a54d8831ed4976ce5e195.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923An Empirical investigation of Inventory Stickinessبررسی شواهد تجربی چسبندگی موجودیها5045188947610.22059/acctgrev.2022.89476FAغلامرضاکرمیدانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-3101-1549سلمانبیک بشرویهدکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.زهراطاهریدکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20221023<strong>Objective:</strong> Recent research shows that expenses and assets change much less when income decreases than they do when income increases. Assets and expenses which behave in this manner are referred to as "sticky". In other words, when the income increases, an increase in variable costs and assets in a certain ratio is expected, however, the concept of stickiness implies that with any decrease in income, the amount of reduction in costs and related assets should be less than the number of their changes when incomes increase. In light of Iran's specific economic conditions, this study explores whether inventory stickiness exists in the manufacturing and trading companies and whether changes in inventory (decreases) during income reductions are equal to changes in inventory (increases) during income increases; a question not previously addressed by Iranian researchers.<br /><strong>Methods:</strong> This study employed the panel data approach to testing the hypotheses, and the model of Anderson et al. (2003) was used to measure inventory stickiness. After applying certain restrictions, the statistical sample consisted of 5,924 firm years from 2006 to 2021.<br /><strong>Results:</strong> The results indicated that Iranian companies experience inventory stickiness, and this phenomenon is most notable in the automotive, rubber, plastic, and pharmaceutical industries.<br /><strong>Conclusion:</strong> Various studies have considered and tested the stickiness phenomenon, particularly in the case of costs, including the study by Anderson et al. (2003) as well as others applying their presented model. The majority of them have documented the stickiness of costs. Recent research has sought to explain the underlying causes of this phenomenon. A company's inventories are one of its current assets, which are used to generate income in future periods. They are sometimes manufactured to meet unpredictable needs, as well as other reasons, including a lack of agility in adjusting production volume according to demand, excessive costs associated with reducing outputs, shutting down production lines (dismantling costs), and forecasting an increase in production by management. It is expected that inventories exhibit a sticky behavior. Thus, their changes (decreases) in response to a decrease in income should be less than their changes (increases) in response to an increase in income. This is reasonable in some cases, particularly in countries facing acute inflation and in companies that rely heavily on imports for their raw material supply. According to the complexities of different industries and the different economic considerations they have in supplying materials and goods, companies adopt different strategies for maintaining inventories. In order to cope with economic fluctuations, managers should consider inventory stickiness as part of their policies. Several studies can be conducted to examine the factors and conditions affecting this phenomenon. <strong>هدف: </strong>وجود یا عدم وجود چسبندگی موجودیها در شرکتهای تولیدی و بازرگانی اهمیت خاصی دارد؛ بهویژه در وضعیت خاص اقتصادی ایران، این موضوع که آیا تغییرات (کاهش) در موجودی، هنگام کاهش درآمد با تغییرات (افزایش) در موجودی هنگام افزایش درآمد، برابر است یا خیر، موضوعی است که در تحقیقات داخلی به آن پرداخته نشده و بررسی آن، هدف اصلی این پژوهش است.<br /><strong>روش: </strong>برای آزمون فرضیههای پژوهش، از الگوی دادههای ترکیبی و برای اندازهگیری متغیر چسبندگی موجودیها، از مدل اندرسون و همکاران (2003) استفاده شده است. نمونه آماری این پژوهش، پس از اعمال برخی محدودیتها، 5924 سال ـ شرکت در بازه زمانی 1384 تا 1399 بوده است.<br /><strong>یافتهها: </strong>نتایج حاکی از آن است که پدیده چسبندگی موجودیها در شرکتهای ایرانی وجود دارد و این پدیده بهصورت خاص در صنایع خودرو و قطعات خودرو، لاستیک و پلاستیک و دارویی مشاهده شد.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>شرکتها<strong> </strong>با توجه به پیچیدگیهای فعالیت صنایع مختلف و ملاحظات اقتصادی متفاوتی که در تأمین مواد و کالا دارند، استراتژیهای نگهداری موجودی متفاوتی در پیش میگیرند. وجود چسبندگی موجودیها، میتواند بخشی از سیاستهای مدیران در مواجهه با نوسانهای اقتصادی باشد. عوامل و شرایط اثرگذار روی این پدیده را میتوان در پژوهشهای جداگانهای بررسی کرد.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89476_f0d49f564452ba582a80068322772137.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Application of Data Mining in Tax Processes Improvement: A Literature Review and Classificationکاربرد دادهکاوی در بهبود فرایندهای مالیاتی: مرور ادبیات سیستماتیک و دستهبندی5195458947510.22059/acctgrev.2022.331897.1008602FAرضامجیدیدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایراننگارخسروی پوراستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-8255-9486الهامآخوندزاده نوقابیاستادیار، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.Journal Article20211106<strong>Objective:</strong> Data mining is an effective tool to improve and enhance the efficiency and effectiveness of tax processes by extracting beneficial knowledge and insight from tax data. The purpose of this paper is to study the status of research pieces in the field, classify them, identify the research gaps and provide a roadmap for researchers and practitioners through a systematic literature review.<br /><strong>Methods:</strong> Due to the importance of the subject, this study focuses on studies conducted in the field of data mining and taxation from 2000 to 2021. It investigates their processes and practical domains. The reviewed studies were categorized based on the proposed framework and various analyses were presented in terms of processes, practical domains, and data mining techniques. Furthermore, the distribution of papers according to the year of their publication and also regarding the journal in which they were published were presented. Tax processes were divided into four groups i.e. submission, examination, collection, and taxpayer services. The defined practical domains included tax payment, tax refund, shell corporation identification, identification of non-filer taxpayers, risk-based tax audit selection, tax debt management, and tax comments analysis. The classification framework for data mining techniques in this study was defined as clustering, association analysis, classification and prediction, regression, time series, anomaly detection, and visualization.<br /><strong>Results:</strong> According to the obtained findings, most of the reviewed studies were assigned to the inspection process, 94 percent of which worked on the practical domain of “risk-based tax audit selection”. The most popular and widely used technique was "classification and prediction", while the three algorithms including neural network, decision tree, and support vector machine were widely used, compared to other algorithms.<br /><strong>Conclusion:</strong> Currently, tax administrations have huge databases and traditional methods and tools cannot analyze them due to the limited resources of organizations as well as the large amounts of available data. Data mining can have an effective performance on various tax processes and can be effective in making decisions and adopting appropriate approaches. There is good potential for the application of data mining techniques in all of the proposed practical domains. In the submission and collection processes, more research needs to be done. Some approaches including reinforcement learning, deep learning, graph analysis, and big data analytics are recommended for future research. Proposing practical frameworks for using data mining techniques in tax systems and tax administrations is also recommended. To the best of the author's knowledge, no study has been conducted to investigate the issue, while there is a definite need in this regard. Besides, one of the important issues, which needs to be addressed as the main gap in this field, is integrating the internal and external sources of data, which can improve effectiveness.<strong>هدف: </strong>با توجه به اهمیت استخراج دانش مفید از دادههای مالیاتی و نقش مؤثر دادهکاوی در این زمینه، هدف این پژوهش، مرور ادبیات جامع و نظاممند و ارائه گزارشی از وضعیت تحقیقات حوزه دادهکاوی و مالیات، دستهبندی پژوهشهای انجامشده و معرفی شکافهای تحقیقاتی و ارائه نقشه راهی برای محققان و علاقهمندان در این زمینه است.<br /><strong>روش: </strong>جامعه آماری پژوهش، تحقیقات انجامشده در زمینه دادهکاوی و مالیات، طی سالهای 2000 تا 2021 بوده است. با مرور ادبیات جامع و نظاممندِ تحقیقات، از دیدگاه فرایندی، 4 فرایند و از دیدگاه حوزههای کاربردی مختلف، 7 زمینه مطالعه و بررسی شد. دستهبندی تحقیقات بر اساس چارچوب پیشنهادی انجام گرفت و تحلیلهای مختلفی از منظر فرایندها، حوزههای کاربردی و روشهای دادهکاوی ارائه شد.<br /><strong>یافتهها: </strong>نتایج این تحقیق نشان میدهد که فرایند بازرسی (آزمون) و حوزه کاربردی «انتخاب مبتنی بر ریسک برای حسابرسی مالیاتی» بیشترین حجم از تحقیقات را به خود اختصاص دادهاند. محبوبترین و پرکاربردترین تکنیک استفاده شده، «ردهبندی و پیشبینی» بوده و الگوریتمهای شبکه عصبی، درخت تصمیم و ماشین بردار پشتیبان نیز بهترتیب بیشترین کاربرد را داشتهاند.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>در زمینههای کاربردی هفتگانه، پتانسیل خوبی برای پیادهسازی تکنیکهای دادهکاوی وجود دارد. رویکردهای مبتنی بر یادگیری انتقالی، یادگیری عمیق، تحلیل گراف و تحلیل کلانداده برای تحقیقات آتی پیشنهاد میشود. ارائه چارچوبهای کاربردی بومیسازی شده برای سیستمها و ادارههای امور مالیاتی کشورهای مختلف و یکپارچهسازی منابع داده داخلی و خارجی ادارههای امور مالیاتی و تحلیل آن، از خلأهای اصلی این حوزه است که میتواند اثربخشی ویژهای ایجاد کند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89475_8f46313b114182b3c112490ff16fc354.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانبررسیهای حسابداری و حسابرسی2645-802029320220923Designing and Explaining a Model of Forensic Accounting: Grounded Theory and Interpretive Ranking Processطراحی مدلِ حسابداری دادگاهی: تحلیل دادهبنیاد و فرایند رتبهبندی تفسیری5465858952110.22059/acctgrev.2022.337365.1008644FAعلی محمدخانکیدانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.علی اکبرفرزین فراستادیار، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.0000-0002-0998-4478مهدیصفری گرایلیدانشیار، گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.میثمعربزادهاستادیار، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.Journal Article20220114<strong>Objective:</strong> An important part of the needs of stakeholders in the capital market is the disclosure of information, which ensures that their interests are protected against corporate aggression. Therefore, the supervisory institutions in the capital market try to control the consequences of companies' opportunism through the development of corporate accounting and by regulating the laws and restricting the financial performance of companies. The purpose of this study is to design a forensic accounting model for capital market companies.<br /><strong>Methods:</strong> This is a developmental, mixed-method study. Interviews were used to collect data in the qualitative part. In its quantitative part, matrix checklists were used based on a pairwise Comparison. The participants included 13 academic specialists who were considered experts, both scientifically and empirically. Theoretical sampling and snowball sampling were used.<strong><em> </em></strong>In the quantitative part, the target population included 20 financial managers from stock companies and official judicial experts, who were selected by homogeneous sampling based on their professional experience and level of technical and specialized knowledge.<br /><strong>Results:</strong> The achieved results in the qualitative part led to three categories; six components and 39 conceptual themes which were presented in the form of a hexagonal model. The model was obtained during three stages of coding in the theoretical analysis of the foundation data. The results in the quantitative section also showed that the component of institutional oversight is the most effective component in the development of forensic accounting.<br /><strong>Conclusion:</strong> According to the obtained results, institutional oversight of the corporate governance structure contributes significantly to the field of forensic accounting in order to reduce the legal and forensic burden of financial operations.<strong>هدف: </strong>بخش مهمی از نیاز امروزِ ذینفعان در بازار سرمایه، افشای اطلاعاتی است که متضمنِ حفاظت از منافع آنان در برابر زیادهخواهیهای شرکتهاست. از این سو، نهادهای بالادستی در بازار سرمایه تلاش میکنند تا بر اساس قوانین و محدودنمودن عملکردهای مالی شرکتها، تبعات ناشی از فرصتطلبی شرکتها را بهواسطه توسعه حسابداری دادگاهی کنترل کنند؛ از این رو، هدف این پژوهش، طراحیِ مدل حسابداری دادگاهی در سطح شرکتهای بازار سرمایه است.<br /><strong>روش: </strong>روششناسی پژوهش از نوع ترکیبی است و بر مبنای نتیجه، در دسته پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد. در این پژوهش، برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمّی از چکلیستهای ماتریسی بر اساس مقایسه زوجی بهره برده شده است. جامعه هدف در بخش کیفی، ۱۳ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که چه بهلحاظ علمی و چه بهلحاظ تجربی، خبره تلقی میشدند. نمونهگیری در بخش روششناسی کیفی، نمونهگیری نظری و نحوه تعیین نمونه گلوله برفی بود. اما جامعه هدف در بخش کمّی، 20 نفر از مدیران مالی شرکتهای بورسی و کارشناسان رسمی دادگستری بودند که بر اساس تجربههای کاری و سطح دانش فنی و تخصصی، از طریق نمونهگیری همگن انتخاب شدند.<br /><strong>یافتهها: </strong>نتایج بخش کیفی به شکلگیری ۳ مقوله، ۶ مؤلفه و ۳۹ مضمون مفهومی، در قالب یک مدل ۶ ضلعی انجامید که طی سه مرحله کدگذاری در تحلیل نظری دادهبنیاد کسب شد. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد که مؤلفه نظارتهای نهادی اثربخشترین مؤلفه در توسعه حسابداری دادگاهی تلقی میشود.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>نتیجه کسبشده گویای این واقعیت است که نظارتهای نهادی در ساختار حاکمیت شرکتی، به حوزه حسابداری دادگاهی، در جهتِ کاهش بار حقوقی و قضایی عملکردهای مالی کمک شایان توجهی میکند.https://acctgrev.ut.ac.ir/article_89521_6dd0fe0ff89bfac1ebf7fb7a6b9fe4f4.pdf