2024-03-28T18:50:45Z
https://acctgrev.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1868
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار ( مطالعه موردی :بورس اوراق بهادار اصفهان )
مهدی
ابزری
سعید
صمدی
علی
صفری
هدف اصلی از این پژوهش، بررسی نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار و به صورت مطالعه موردی در بورس منطقهای اصفهان است. هدف یاد شده بهوسیله سه پرسش اصلی وهفت پرسش فرعی مورد آزمون واقع شده است. این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است و روش گردآوری مباحث نظری آن کتابخانهای بوده و دادههای آن به صورت نمونه گیری از جامعه بزرگتر بهوسیله پرسشنامه به دست آمده است. در این پژوهش از آزمونهای t تک نمونه ای برای آزمون پرسشهای پژوهش و آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل موثر، استفاده شده است.
نتایج حاصل از پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که فرضیه آماری مربوط به پرسش اول پژوهش مبنی بر تاثیرگذاری گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اصفهان مورد تایید قرار میگیرد.فرضیه آماری مربوط به پرسشهای فرعی،در راستای پرسش دوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل کلان، همچون فرهنگ سهامداری، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی در سطح معناداری تایید میگردد. در مورد پرسشهای فرعی، در راستای پرسش سوم پژوهش درباره تاثیرپذیری گروههای مرجع از عوامل خرد، همچون تبلیغات(اطلاع رسانی)، کارگزاران و مکان جغرافیای استقرار بورس اوراق بهادار در سطح معناداری رد و در مورد با سابقه سودآوری تایید میشود.
بورس اوراق بهادار
بورس اوراق بهادار منطقهای
سرمایهگذاری
گروههای مرجع
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18849_4b44c6544de430f441b909f751e00a1b.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
ارزیابی مقایسهای سودآوری اعتبارات بانکی عقود اسلامی به روش بهایابی بر مبنای فعالیت و روش بهایابی سنتی: مورد بانک توسعه صادرات ایران
علی اصغر انواری
رستمی
عصمت
رضایت
فعالیت اصلی بانکها، خرید و فروش وجوه است. بانکها وجوه را به شکل سپرده جذب نموده و در قالب تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار میدهند. اگرچه در نظام بانکی، تاکید زیادی بر خدمات کارمزدی بهعمل میآید، ولی منبع اصلی درآمد بانکها سود حاصل از اعطای تسهیلات میباشد. بنابراین، فرایند جذب منابع و اعطای سپردههای بانکی باید به بهترین نحو ممکن مدیریت شود. مدیریت موفق این فرایند نیز زمانی ممکن است که مدیران اطلاعات دقیقی از بهای تمام شده و منافع حاصل از این فرایند داشته باشند. هدف از این تحقیق، محاسبه و مقایسة بهای تمام شدة تسهیلات بانکی تحت دو سیستم بهایابی سنتی، که هم اکنون در بانکهای ایران متداول است، و سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت است. بهاین منظور، نخست با استفاده از مدل طراحی شده توسط پرفسور کوکاکولا و مدل پیشنهادی کمیتة تحقیقاتی AMIfs در آمریکا، مدل بهایابی بر مبنای فعالیت خاصی طراحی شد و تسهیلات اعطایی شعبه مرکزی بانک توسعه صادارت ایران طی دوره مالی1383 تحت دو سیستم، بهایابی شد. آزمون آماری t نشانگر آن است که بهای تمام شده وامهای اعطایی در قالب عقود فروش اقساطی، مشارکت مدنی و قرض الحسنه تحت دو سیستم بهایابی دارای تفاوت معنیداری میباشند. لذا به گونههای مختلف تصمیمات مدیریت را تحتالشعاع خود قرار خواهند داد. تحقیق حاضر، اولین تحقیقی است که در ایران به بررسی سیستم مدل بهایابی بر مبنای فعالیت در بخش اعتبارات سیستم بانکی پرداخته است.
بهایابی بر مبنای فعالیت
بهایابی سنتی
تسهیلات بانکی
صنعت بانکداری
عقود اسلامی
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18850_d60193f8601aedee8d620939de47f443.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
آزمون ساختار خطی اطلاعات در مدل اولسن
محسن
دستگیر
ولی
خدادادی
در این تحقیق اعتبار مدل خطی اطلاعات با استفاده از نمونه شرکت های ایرانی بین سالهای 1368 تا 1383 بررسی میشود. در تحقیق حاضر از روشهای آماری همبستگی سریهای زمانی و رگرسیون استفاده گردیده است. با استفاده از آزمون رگرسیون، پارامترهای هفت مدل خطی ارائه شده در مقاله اوتا (2001) برآورد شده است. سپس با استفاده از مدلهای ارزشگذاری مبتنی بر سودهای باقیمانده، مدلهای خطی پذیرفته در جهت قیمتگذاری سهام مورد استفاده قرار گرفته است. بررسیها نشان میدهد که از بین مدلهای برآورد شده مدلی با تئوری موجود در این زمینه سازگاری دارد.
مدل خطی اطلاعات و سود غیرعادی واژگانی است که در این تحقیق به کار رفته است.
ارزش سهام
سود غیر عادی
مدل خطی اطلاعات
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18851_7f25e20c1bef62c60f16f0297bc6d303.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
بررسی تاثیر عوامل داخلی شرکتها بر چگونگی شکلگیری ساختار سرمایه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران
حسنعلی
سینائی
یکی از ویژگیهای بازارهای نوظهور امروز، توجه به پارامتر سرمایه و روشهای موثر بر حفظ و ایجاد ارزش شرکت و مدیریت ریسک شرکت در بازارهای تامین مالی است. ضرورت این امر، داشتن آگاهی جامع نسبت به جایگاه شرکت در بازارهای مالی و نیز محیط پیرامون اثرگذار بر عملکرد شرکتهای مختلف در قالب صنایع مختلف است. به لحاظ متفاوت بودن پارامترهای درونی شرکتها و صنایع مختلف نظیر وضعیت دارائیها، اندازه شرکت، میزان سودآوری و فرصتهای رشد، نوع تامین مالی و ساختار مالی و بالتبع آن ریسک این شرکتها متفاوت است. در این تحقیق سعی شده است تاثیر عوامل مذکور را بر استفاده از روش تامین مالی اهرمی مورد سنجش قرار دهیم. نتایج حاصله ضمن تائید اثر عوامل خاص هر صنعت بر ساختار مالی شرکتها، پیشنهادات ویژهای نیز به منظور استفاده مدیران شرکتها ارائه نموده است.
روش اهرمی
ساختار مالی
عوامل داخلی
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18852_81949066db3cbd78db4bc37c831becd7.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
بررسی رابطه بین ویژگیهای کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی
غلامرضا
کردستانی
ضیاءالدین
مجدی
در این تحقیق رابطه بین پنج ویژگیکیفی سود شامل پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود، مربوط بودن سود به ارزش سهام، بهموقع بودن و محافظهکارانه بودن سود با هزینه سرمایه سهام عادی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق از تاثیر ویژگیهای کیفی سود بر هزینه سرمایه سهام عادی خبر میدهد. با کنترل متغیرهای اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام و ضریب تغییرات سود (ریسک عملیاتی) نتایج تحقیق وجود رابطه معکوس بین ویژگیهای کیفی سود شامل پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود، مربوط بودن سود به ارزش سهام، بهموقع بودن سود و هزینه سرمایه سهام عادی را تایید میکند که این رابطه از نظر آماری معنی دار است. اما بین محافظهکارانه بودن سود و هزینه سرمایه سهام عادی رابطه معنیداری مشاهده نشده است.
بهموقع بودن سود
پایداری سود
قابلیت پیشبینی سود
محافظهکارانه بودن سود
مربوط بودن سود به ارزش سهام
هزینه سرمایه سهام عادی
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18853_fad822efade7889db68e3ac20c0eb6c2.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
ارتقای کیفیت خدمات امور مالی با بهکارگیری QFD و AHP
منصور
مومنی
حسن
مرمضی
بهکارگیری روشهای نوین مهندسی کیفیت درصنایع خدماتی طی دهههای اخیر رشد چشمگیری داشته است. این صنایع درمقایسه با صنایع تولید کالا از خصایص ویژهای برخوردار هستند. غیرملموس بودن خدمت، ارائه ومصرف همزمان، میسرنبودن اقدام اصلاحی، اهمیت ویژه طراحی، ضرورت پیشبینی و کنترل پیشنگر و ازهمه مهمتر اهمیت تأثیرانسان دراین صنایع، ویژگیهای متفاوت خدمات را تشکیل میدهد. توسعه عملکرد کیفی به عنوان یکی از روشهای نوین مهندسی کیفیت است و اساس این روش بر توجه به ندای مشتری وانتقال آن به کل سازمان به منظور طراحی وتولید محصولی منطبق با خواستههای مشتری است. ابزار اساسی مورد استفاده توسعه عملکرد کیفی «خانه کیفیت» نام دارد. به منظور استفاده از این تکنیک در بخشهای خدماتی درسالهای اخیر با انجام بعضی تعدیلات وتنظیمات در روش صنعتی رسمی توسعه عملکرد کیفی، روش سازگار شده قابل استفاده درصنایع خدماتی ایجاد گردیده است .
در این پژوهش با استفاده از توسعه عملکرد کیفی برای بهبود خدمات امور مالی شرکت نفت وگاز مسجد سلیمان،که ازجمله شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران است، دادههای مربوط به خواستههای مشتریان گروه هدف جمعآوری وبا استفاده از نظرات کارشناسان، الزامات مربوط به هریک از خواستههای مشتریان شناسایی و با استفاده ازتکنیک فرایند ثحلیل سلسله مراتبی ارجحیت معیارها تهیه شده است. در پایان اولویتبندی این معیارها برمبنای اوزان به دست آمده انجام شده است.
امور مالی
توسعه عملکرد کیفی
حسابداری
فرایند ثحلیل سلسله مراتبی
کیفیت
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18854_8a33a7805a3c4975e9703c1b272a03b7.pdf
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8020
1386
14
2
اندازهگیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران: UNQUAL در برابر UNPERF
سید رضا سید
جوادین
مسعود
کیماسی
حمید رضا
یزدانی
سید حامد
وارث
مسائل کیفیت خدمات(ابعاد و سنجش آن) ممکن است از یک کشوری به کشور دیگر و از یک صنعتی به صنعت دیگر فرق کند. بنابراین این موضوع کاملاً ضرروی است که معیارهایی از کیفیت خدمات ایجاد شوند که متناسب با کشور و فرهنگ جایی باشد که خدمات در آن عرضه میشود .هدف این مقاله ارائه مدلی برای اندازه گیری کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران و سپس آزمون این مدل سنجش در دانشگاه تهران به عنوان قدیمیترین و بزرگترین مرکز علمی- آموزشی- تحقیقاتی کشور (به عنوان نماد دانشگاه مادر و تحصیلات تکمیلی) میباشد. برای دستیابی به این هدف محققین سعی دارند تا به دو پرسش زیر جواب دهند:
1. آیا SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات: P) ابزار سنجش بهتری از SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات :E- P) یا برعکس؟
2. آیا ابعاد مدل برای دانشگاههای ایران مناسب است و میتوان این ابزار را بکار گرفت؟ و به عبارت دیگر آیا ما به ابزار دیگری برای سنجش کیفیت خدمات در دانشگاههای ایران نیاز داریم؟
ابعاد کیفیت خدمات از طریق تکنیک طوفان مغزی و مرتبسازی بدست آمد. براساس نتایج این مرحله از تحقیق، محققین یک پرسشنامه ای مشتمل بر 60 سئوال برای سنجش ادارکات و انتظارات دانشجویان درباره کیفیت خدمات دانشگاه در قالب 4 بعد طراحی نمودند. پرسشنامه در میان دانشجویان دانشگاه تهران توزیع گردید و سپس دو مدل کیفیت خدمات یعنی SERVPERF (مدل عملکرد کیفیت خدمات:P) و SERVQUAL (مدل شکاف کیفیت خدمات:E- P) را با استفاده از دو تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی ملاک و آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت و نهایتاً با توجه نتایج دو مدل، مدل SERVPERF مدل بهتری برای سنجش کیفیت خدمات بدست آمد و در نهایت نیز تاثیر کیفیت خدمات بر روی معدل تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
اندازه گیری
ایران
دانشگاه تهران
کیفیت خدمات
2007
11
22
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18855_bb2df8d910e137fd9f452b04b17e8b16.pdf