TY - JOUR ID - 78819 TI - تأثیر مداخلات رفتاری بر رفتار اشتراک‌گذاری دانش توسط حسابرسان مستقل: بررسی نقش میانجی نگرش‌ها و هنجارهای انتزاعی JO - بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی JA - ACCTGREV LA - fa SN - 2645-8020 AU - نیکزاد قادیکلائی, مهدیس AU - فروغی, داریوش AU - امیری, هادی AD - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری،‌ دانشکده علوم اداری و اقتصاد،‌ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،‌ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. AD - استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،‌ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 27 IS - 3 SP - 429 EP - 453 KW - به اشتراک‌گذاری دانش KW - مداخلات رفتاری KW - تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده DO - 10.22059/acctgrev.2020.301925.1008374 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات رفتاری بر رفتار اشتراک‌گذاری دانش با استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، در بین حسابرسان مستقل است. نگرش‌ها، هنجارهای انتزاعی و تمایل، از ابعاد مهم این نظریه به حساب می‌آیند و نقش میانجی آنها در رابطه بین مداخلات رفتاری و رفتار اشتراک‌گذاری دانش نیز بررسی شده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی است و در طبقه پژوهش‌های آزمایشی قرار می‌گیرد. روش اجرا به‌صورت طرح پس‌آزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش، حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسه‌های حسابرسی شهر تهران است. نمونه نیز از روش نمونه‌گیری در دسترس و به‌صورت حذفی (غربالگری) انتخاب شده است. تکنیک معادلات ساختاری و آزمون‌های ناپارامتری کروسکال ـ والیس و من ـ ویتنی نیز برای بررسی فرضیه‌های پژوهش به‌کار گرفته شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد، مداخلات رفتاری با تحت تأثیر قرار دادن نگرش‎ها و هنجارهای انتزاعی، رفتار به اشتراک‌گذاری دانش حسابرسان مستقل را متأثر می‌سازد. به بیان دیگر، نگرش‌ها و هنجارهای انتزاعی، در رابطه بین مداخلات رفتاری و رفتار به ‎اشتراک‌گذاری دانش، نقش میانجی ایفا می‌کنند. بین میزان اطلاعاتی که هر یک از گروه‌ها به اشتراک گذاشته‌اند نیز تفاوت معناداری وجود دارد؛ در واقع، مشارکت‌کنندگانی که دربارۀ هر دو عقاید رفتاری و هنجاری پیام‌های هدفمندی را دریافت کردند، اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشتند. نتیجه‌گیری: حسابرسان مستقل در خصوص به اشتراک‌گذاری دانش در مؤسسه‌های خود نگرش مثبتی دارند و هنجارهای ذهنی آنها نیز تحت تأثیر نگرش مثبت رفتار به اشتراک‌گذاری دانش قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، نگرش‌ها و هنجارهای انتزاعی هم تحت تأثیر پیام‌های هدفمند (مداخلات رفتاری) تقویت می‌شوند. این دو عامل، تمایل آنها را برای به اشتراک‌گذاری دانش تشدید کرده است؛ اما رفتار به اشتراک‌گذاری دانش متناسب با این تمایل بیشتر نشده است. UR - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_78819.html L1 - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_78819_f3c0543f7341652eb2e52b18461205f4.pdf ER -