TY - JOUR ID - 67566 TI - تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‎ها در صنایع مختلف JO - بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی JA - ACCTGREV LA - fa SN - 2645-8020 AU - نمازی, محمد AU - مقیمی, فاطمه AD - استاد حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 25 IS - 2 SP - 289 EP - 310 KW - عملکرد مالی KW - مسئولیت اجتماعی KW - معادلات ساختاری KW - متغیر تعدیلی KW - نوآوری DO - 10.22059/acctgrev.2018.255023.1007870 N2 - هدف: نوآوری به شرکت‎ها توانایی می‌دهد تا بتوانند به رقابت و تغییرات محیطی بهتر پاسخ داده و با کسب قابلیت‎های جدید، به عملکرد مالی مطلوب‎تری دسترسی پیدا کنند. هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت‎پذیری اجتماعی بر رابطه بین نوآوری و عملکرد مالی شرکت‎ها در صنایع مختلف است. روش: جامعه آماری پژوهش شرکت‎های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و نمونه آماری شامل 184 شرکت بورسی (سال ـ شرکت 1840) در بازه زمانی 1386ـ 1395 است. به‌منظور بررسی تأثیر متغیر‎ها از روش معادلات ساختاری و برای تحلیل الگوها از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافته‎ها: یافته‎ها نشان می‎دهند که در بورس اوراق بهادار تهران، نوآوری در صنعت دارویی، شیمیایی و پلاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیری بیشتری روی عملکرد مالی دارد. مسئولیت‌پذیری اجتماعی در صنعت کانی‎ها و دارویی، شیمیایی و لاستیک نسبت به صنایع دیگر، تأثیر بیشتری بر عملکرد مالی شرکت‎ها دارد. با افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی، عملکرد شرکت‌ها به‌مراتب بهبود پیدا می‎کند. نتیجه‎گیری: هنگامی که مسئولیت اجتماعی به‌عنوان متغیر تعدیلی در نظر گرفته می‌شود، قدرت مدل در تمامی صنایع افزایش می‎یابد، اما تأثیر آن در صنعت کاشی، سیمان، آهک و گچ و همچنین صنعت کانی‎ها بیشتر از سایر صنایع است. این یافته‎ها اهمیت نوآوری و مسئولیت اجتماعی در عملکرد سازمان را نشان می‎دهند. UR - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67566.html L1 - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67566_c710e773ceb9b8a252e71a8b67e42b7b.pdf ER -