TY - JOUR ID - 23026 TI - محرک‌های تصمیم تقسیم سود: پیام بازار JO - بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی JA - ACCTGREV LA - fa SN - 2645-8020 AU - تالانه, عبدارضا AU - مرتضائی شمیرانی, غزال AD - استادیار دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه، ایران Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 18 IS - 63 SP - 36 EP - 69 KW - تصمیم تقسیم سود KW - متغیرهای سطح بازار KW - متغیرهای سطح شرکت DO - N2 - این پژوهش با استفاده از داده‌های 314 شرکت تولیدی از بورس تهران در دوره زمانی 1372 تا 1382، به بررسی تجربی تصمیم تقسیم سود می‌پردازد. برخلاف پژوهش‌های پیشین انجام شده در ایران که به بررسی سیاست‌های تقسیم سود، عوامل مؤثر بر تقسیم سود و تأثیر تقسیم سود بر قیمت‌های سهام در بورس پرداخته‌اند، پژوهش حاضر ضمن درنظر داشتن موارد قبلی، به بررسی تصمیم تقسیم سود و تأثیر متغیرهای سطح بازار بر تقسیم سود می‌پردازد. نتایج بررسی ما نشان می‌دهد که از میان متغیرهای سطح شرکت، تنها متغیرهای سود تقسیمی سال قبل، سود سال جاری، سود سال قبل و تغییر سود سال جاری بر تصمیم تقسیم ‌سود اثرگذار هستند. برخلاف پژوهش‌های پیشین، شواهد محکمی مبنی بر اثرگذار بودن دیگر متغیرهای سطح شرکت مانند فرصت‌های رشد، نسبت اهرمی، اندازه شرکت و تمرکز مالکیت بر تقسیم ‌سود به‌دست نیامد. همچنین بازده قیمتی سهم در سال تحت بررسی در تصمیم تقسیم ‌سود گروه کاهش‌دهنده لحاظ می‌شود؛ اما به بازده سال قبل توجه نمی‌شود. درباره‌ی تأثیر متغیرهای سطح بازار بر تقسیم ‌سود، در گروه کاهش‌دهنده‌ها شواهد ضعیفی به‌دست آمد که نشان می‌دهد اگر بازده قیمتی سهم در سال جاری زیاد باشد، میل به تقسیم سود نیز کمتر خواهد بود. UR - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_23026.html L1 - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_23026_45807dd48c3d9c9a360cc03a54c8b6b1.pdf ER -