TY - JOUR ID - 21211 TI - رابطه سرمایه فکری (انسانی، مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه (از دیدگاه مدیران) JO - بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی JA - ACCTGREV LA - fa SN - 2645-8020 AU - مجتهد زاده, ویدا AU - علوی طبری, سید حسین AU - مهدی‌زاده, مهرناز AD - دانشگاه الزهرا(س) AD - دانشگاه الزهراء (س) AD - دانشگاه الزهرا (س) Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 17 IS - 2 SP - EP - KW - انسانی KW - سرمایه‌های فکری KW - مشتری و ساختاری DO - N2 - در دو دهه اخیر، مدیریت عملکرد سازمانی به یکی از موضوع‌های مورد توجه و جذاب تبدیل شده است. بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزه مدیریت بر این باورند که کارکنان، مبنا و ریشه اصلی بهبود کیفیت و بهره‌وری هستند و باید نیروی انسانی را مبنای اصلی فرآیند افزایش کارایی و بهره‌وری و نوعی سرمایه به‌حساب آورد. نیروی انسانی با کیفیت و دانش مدار مهم‌ترین مزیت رقابتی سازمان و کمیاب‎ترین منبع در اقتصاد دانش محور امروز است. این پ‍ژوهش به بررسی رابطه سرمایه فکری (و اجزای آن) و عملکرد صنعت بیمه از دیدگاه مدیران می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد، سرمایه‌های فکری، انسانی، مشتری (رابطه‌ای) و ساختاری در بررسی جداگانه و مستقل از یکدیگر، با عملکرد رابطه معنادار دارند؛ درحالی‌که در بررسی همزمان صرفاً رابطه سرمایه ساختاری و انسانی با عملکرد معنادار است. UR - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_21211.html L1 - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_21211_82f7e63fc54c334f97a987148eb9d8e0.pdf ER -