TY - JOUR ID - 19114 TI - تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد و بررسی قابلیت‌های سیستم حسابداری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تحقق پاسخ‌گویی مالی و عملیاتی JO - بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی JA - ACCTGREV LA - fa SN - 2645-8020 AU - باباجانی, جعفر AU - ستایش, محمدحسین AD - Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 14 IS - 3 SP - EP - KW - ارزیابی عملکرد KW - پاسخ‌گویی مالی و عملیاتی KW - سایر سیستم‌های تأمین‌کننده اطلاعات KW - سیستم حسابداری و گزارشگری KW - شاخص‌های ارزیابی عملکرد DO - N2 - عمده‌ترین هدف پژوهش حاضر، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد، بررسی کفایت و قابلیت شاخص‌های موجود و همچنین ارزیابی قابلیت‌های سیستم حسابداری و سایر سیستم‌های تأمین‌کننده اطلاعات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، جهت ایفای مسئولیت پاسخ‌گویی مالی و عملیاتی می‌باشد. در راستای تحقق این اهداف، پنج مرحله عملیاتی شامل: 1) بررسی و مطالعه مبانی نظری ارزیابی عملکرد و شاخص‌های مورد استفاده در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه 2) نظرخواهی از متخصصان و صاحب‌نظران کشور در مورد شاخص‌های کلیدی مستخرجه از مبانی نظری ارزیابی عملکرد 3) مقایسه شاخص‌های ارزیابی عملکرد موجود با شاخص‌های مورد اجماع جامعه تخصصی کشور 4) ارزیابی قابلیت‌های‌ سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و 5) ارزیابی قابلیت سایر سیستم‌های موجود تأمین کننده اطلاعات، طی گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران از شاخص‌های قابل قبول ارزیابی عملکرد، جهت ایفای مسئولیت پاسخ‌گویی مالی و عملیاتی برخوردار نمی‌باشند. ولیکن سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل و همچنین سایر سیستم‌های موجود تأمین‌کننده اطلاعات، از قابلیت‌های لازم برای تأمین اطلاعات مالی و غیرمالی شاخص‌های مورد اجماع جامعه تخصصی کشور، جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برخوردار می‌باشند. UR - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_19114.html L1 - https://acctgrev.ut.ac.ir/article_19114_7aff0193ced733925d1c8b3638c5b8e5.pdf ER -