دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
قیمت گذاری افشای اختیاری در بازار سرمایۀ ایران
279
300
FA
نازنین
بشیری منش
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
bashirimanesh@gmail.com
علی
رحمانی
دانشیار گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
rahmani.ali@gmail.com
سید علی
حسینی
0000-0002-2470-2950
استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
a.hosseini@alzahra.ac.ir
میر حسین
موسوی
استادیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
hmousavi@alzahra.ac.ir
10.22059/acctgrev.2015.55656
افشای اختیاری اطلاعات شرکتها از ابزار مهم مدیران بهمنظور انتقال اطلاعات عملکرد مالی به سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع است. یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. هدف این پژوهش بررسی قیمتگذاری افشای اختیاری با بهرهمندی از مدلهای اولسون (1995)، استون و هریس (1996) و مدل ارزش شرکت با توجه به اثر درونزای متغیر افشا است. در این راستا، شاخص افشای اختیاری 146 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1388 تا 1392 بهکمک روش تحلیل محتوا و رویکرد وزندهی یکسان، محاسبه و آزمون شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد افشای اختیاری شرکتها در تصمیمگیری و ارزشگذاری شرکتها بهکار میرود. همچنین بررسی مدل غیرخطی ارزش شرکت نشان میدهد در ارزشگذاری شرکتها سطح مطلوبی از افشای اختیاری بهکاربرده میشود.
ارزش شرکت,افشای اختیاری,بازده سهام,قیمت سهام
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55656.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55656_b7a39cc4cd1a16142514d8199b90d6ad.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
تأثیر ریسک وضعیت مالیاتی شرکت بر حقالزحمۀ حسابرسی
301
318
FA
امید
پورحیدری
0000000315994434
استاد حسابداری، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
opourheidari@uk.ac.ir
مجتبی
گل محمدی شورکی
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
mojtaba_g647@yahoo.com
10.22059/acctgrev.2015.55657
حسابرسان برای قیمتگذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده میکنند. از لحاظ نظری، ریسک و پیچیدگی واحدی که رسیدگی میشود از عوامل اصلی مؤثر بر حقالزحمۀ حسابرسی است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ریسک با وضعیت مالیاتی شرکت بر حقالزحمۀ حسابرسی است. ریسک یادشده از طریق اندازۀ نرخ مؤثر مالیاتی شرکت کمیسازی میشود. در این راستا، هر چه نرخ مؤثر مالیاتی کمتر باشد، ریسک وضعیت مالیاتی شرکت (اجتناب مالیاتی) بیشتر است. برای بررسی این موضوع، نمونهای متشکل از 62 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1387 تا 1392 انتخاب شد. فرضیههای پژوهش بهکمک تحلیل رگرسیون بررسی شدند. شواهد پژوهش نشان میدهد رابطۀ منفی (مثبت) و معناداری میان نرخ مؤثر مالیات (ریسک وضعیت مالیاتی) و حقالزحمۀ حسابرسی وجود دارد. به بیانی، هر چه وضعیت مالیاتی شرکت از ریسک بیشتری برخوردار باشد، حقالزحمۀ حسابرسی بیشتری پرداخت میشود. همچنین نتایج پژوهش برقراری رابطۀ مثبت و معنادار میان اندازۀ شرکت و گزارش زیان را تأیید کرد و نشان داد میان اهرم مالی و اظهار نظر تعدیلشده با حقالزحمۀ حسابرسی رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد.
اجتناب مالیاتی,اظهارنظر تعدیلشدۀ حسابرسی,حقالزحمۀ حسابرسی,نرخ مؤثر مالیاتی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55657.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55657_f832b99547315aabd59d15446a8f863a.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
بررسی ارتباط بین اجزای انعطافپذیری مالی داخلی
319
336
FA
پرویز
پیری
استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
parvizpiry@yahoo.com
سمانه
برزگری صدقیانی
کارشناس ارشد حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
s_barzegari69@yahoo.com
10.22059/acctgrev.2015.55658
آگاهی از چگونگی ارتباط بین اجزای انعطافپذیر مالی داخلی شرکتها به بهبود عملکرد مدیریت در برخورد با مشکلات و بحرانهای مالی ناگهانی و همچنین استفادۀ بهینه از فرصتهای سرمایهگذاری پیشآمده منجر میشود. مدیریت انعطافپذیری مالی داخلی، بهطور مستقیم به چگونگی استفاده از وجه نقد، ظرفیت بدهی و اثر متقابل آنها در وضعیت مواجهه با بحران و شوکهای برونسازمانی بستگی دارد. در این راستا، مقالۀ حاضر به بررسی رابطۀ اجزای انعطافپذیری مالی داخلی در 69 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازۀ زمانی 1382 تا 1391 میپردازد. بدین منظور، اطلاعات استخراجشده بهکمک روشهای آمار توصیفی و الگوی دادههای تابلویی آزمایش و تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس نتایج بهدستآمده، ظرفیت بدهی در پیشبینی میزان نگهداشت منابع نقدی تأثیری ندارد؛ اما میزان نگهداشت منابع نقدی را میتوان یکی از عوامل مؤثر در تعیین ظرفیت بدهی شرکتها معرفی کرد.
انعطافپذیری مالی داخلی,ظرفیت بدهی,نگهداشت منابع نقدی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55658.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55658_1069573b20f4edf569dcf7fc72d8ccde.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
اهمیت عامل نقدشوندگی در توضیح مازاد بازده سهام: شواهد جدید از بورس اوراق بهادار تهران
337
362
FA
عبدالرضا
تالانه
دانشیار گروه حسابداری دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
unistpapers@yahoo.com
مینوش
حسینی
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
sahbamay@yahoo.com
10.22059/acctgrev.2015.55659
پژوهش حاضر، نقش عامل نقدشوندگی را در توضیح مازاد بازده سهام شرکتهای بورس تهران بررسی میکند. نتایج برازش مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای، مدل دوعاملی لیو (2006)، مدل سهعاملی فاما و فرنچ (1993) و مدل چهارعاملی (صرف نقدشوندگی بهعلاوۀ سه عامل فاما و فرنچ) بر هشت پورتفوی ساختهشده بر مبنای اندازه، نسبت ارزش دفتری به بازار و نقدشوندگی، نشان میدهد مدل دوعاملی لیو توضیح بهتری از مدل قیمتگذاری دارایی سرمایهای دارد؛ اما در مقایسه با مدل سهعاملی فاما و فرنچ توان توضیح بیشتری ندارد. با افزودن صرف نقدشوندگی به مدل سهعاملی فاما و فرنچ، توان توضیحی افزایش شایان توجهی مییابد که نشان میدهد چهار عامل بازار، اندازه، ارزش و نقدشوندگی در تبیین بازده سهام مؤثرند. نتایج بهدستآمده در برابر تحلیلهای حساسیت پایدارند.
مدل دو عاملی لیوو,مدل سه عاملی فاما و فرنچ,نقدشوندگی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55659.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55659_d7ab75cb104c0e9462173bd52229baa2.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
بیش اطمینانی مدیریت و حق الزحمۀ حسابرسی
363
384
FA
یحیی
حساس یگانه
دانشیار گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
yahya_yeganeh@yahoo.com
مسعود
حسنی القار
مربی گروه حسابداری، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بزرگمهر قائنات، قائن، ایران
acc.hasani@gmail.com
محمد
مرفوع
0000-0003-4925-7029
استادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
marfoua@gmail.com
10.22059/acctgrev.2015.55660
بیشاطمینانی یا اعتماد بیش از حد به خود میتواند اعتقاد بیاساس دربارۀ تواناییهای شناختی، قضاوتها و استدلال شهودی فرد تعریف شود. بیشاطمینانی یکی از مهمترین ویژگیهای شخصیتی مدیران است که بر ریسکپذیری تأثیر میگذارد. چنانچه حسابرس این ویژگی شخصیتی مدیران را تشخیص دهد و ریسک گزارشگری مالی را بهدلیل بیشاطمینانی مدیران، بیش از حد برآورد کند، میتواند حقالزحمة بیشتری مطالبه کند و اقدامهایش را بهمنظور کاهش ریسک عدم کشف کامل کند. از سوی دیگر، چون مدیران بیشاطمینان به فرایند گزارشگری مالی شرکت اطمینان دارند، تلاش میکنند از طریق مذاکره، دامنة رسیدگیهای حسابرسی را کم کنند و حقالزحمة کمتری پرداخت کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بیشاطمینانی مدیریت بر حقالزحمة حسابرسی است. جامعة آماری پژوهش را شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1392 تشکیل میدهد. در این پژوهش برای اندازهگیری بیشاطمینانی مدیریت از دو سنجة مبتنی بر تصمیمهای سرمایهگذاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد بین بیشاطمینانی مدیریت و حقالزحمة حسابرسی ارتباط منفی معناداری برقرار است. بر اساس بررسیهای بیشتر، بیشاطمینانی مدیریت بر استفاده از حسابرس متخصص صنعت، تأثیر معناداری ندارد. <br />
بیشاطمینانی مدیریت,حسابرس متخصص صنعت,حقالزحمة حسابرسی,ریسک حسابرسی و گزارشگری مالی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55660.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55660_d9354eb5d084ba149768e160a3259794.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
بررسی تأثیر راهبرد تنوع بر عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بهکمک معیار آنتروپی
385
400
FA
فرزانه
حیدرپور
0000000243096423
دانشیار گروه حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
fheidarpoor@yahoo.com
کیمیا
علوی
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدۀ اقتصاد و حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kimia.alavi1366@gmail.com
10.22059/acctgrev.2015.55661
مدیران واحدهای تجاری طی دورۀ مدیریت، بهدنبال یافتن راهکاری برای بهبود عملکرد واحد تجاری خودهستند. یکی از این راهکارها بهکارگیریراهبرد تنوع است که ضمن ایجاد دامنهای از فعالیتهای تجاری برای شرکتها، به بهبود عملکرد آنها نیز کمک میکند.پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبرد تنوع بر عملکرد 87 نمونه از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 - 1388 میپردازد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ غیرخطی بین راهبرد تنوع و سودآوری واحد تجاری با در نظر گرفتن افراز تنوع به دو بخش مرتبط و نامرتبط است. در این پژوهش برای آزمون فرضیهها، مدل رگرسیون خطی چندمتغیره بهکار گرفته شد و روش آماری آن روش دادههای پانل است. نتایج، حاکی از وجود رابطۀ U شکل بین تنوع و سودآوری واحدهای تجاری است؛ به این معنا که سودآوری در سطوح پایین تنوع مرتبط کاهشیافته و در سطوح بالای تنوع مرتبط افزایش مییابد. همچنین سودآوری در سطوح پایین تنوع نامرتبط افزایشیافته و در سطوح بالای تنوع نامرتبط کاهش مییابد.
تنوع نامرتبط,تنوع مرتبط,راهبرد تنوع,معیار آنتروپی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55661.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55661_1c481d1ba7e4b2f736907571b196c5f3.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
22
3
2015
09
23
بررسی تغییرپذیری زمانی نرخ نهایی و ارزش نهایی وجه نقد در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
401
419
FA
مهدی
مشکی میاوقی
0000000327775159
استادیار مالی، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران
mhd.meshki@yahoo.com
مهیار
صنایعی
کارشناسارشد، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، ایران
m.sanayeei@yahoo.com
10.22059/acctgrev.2015.55662
هدف از این پژوهش، بررسی تغییرپذیری ارزش نهایی و نرخ نهایی وجه نقد طی زمان و مطالعۀ رابطۀ ارزش نهایی وجه نقد با ارزش اسمی آن است. نمونۀ آماری پژوهش از 101 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی 1388 تا 1392 انتخاب شده است. آزمون فرضیهها نیز بهکمک روش حداقل مربعات تعمیمیافته، اجرا شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد ارزش نهایی یک ریال وجه نقد، کمتر از ارزش اسمی آن است. همچنین بر اساس نتایج، نرخ نهایی ارزش وجه نقد، نرخی کاهنده است؛ به این معنا که ارزش نهایی یک ریال وجه نقد تحصیلشدۀ شرکتها به موازات افزایش در میزان نگهداشت وجه نقد، کاهش مییابد. این موضوع را میتوان با توجه به تئوری موازنه و تئوری نمایندگی توجیه کرد. در نهایت یافتهها نشان دادند ارزش نهایی وجه نقد با گذر زمان تغییر میکند.
ارزش نهایی وجه نقد,نرخ نهایی وجه نقد,نگهداشت وجه نقد
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55662.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55662_7c7726baff507acf6e43097941d780fb.pdf