دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
بررسی روش های مختلف تخمین بتا در بورس اوراق بهادار تهران
FA
شاپور
محمدی
shmohammadi@gmail.com
حسین عباسی
نژاد
69814232
سید روح الله میر
صانعی
37955389
در ادبیات مالی، مدل قیمتگذاری دارائیهای سرمایهای، رابطه بین ریسک سیستماتیک یا بتا با بازده مورد انتظار هر دارایی را نشان می دهد. یکی از مشکلات اساسی که مدیران پرتفوی و سرمایهگذاران برای بدست آوردن بازده مورد انتظار هر پرتفوی با آن مواجه هستند، تخمین بتا است. برای تخمین بتا معمولا از رگرسیون سریهای زمانی استفاده میشود و این امر به انتخاب دوره زمانی محاسبه بازده و روش تخمین، نیاز دارد. این مقاله، دورههای بازده، مدلهای تخمین و روشهای مختلف اقتصادسنجی (حداقل مربعات معمولی، حداکثر درستنمایی، گشتاورهای تعمیم یافته، حداقل قدر مطلق خطاها و رگرسیون ناپارامتری) را برای تخمین بتا بررسی مینماید. نتایج نشان میدهد که بازده های ماهانه و روش رگرسیون ناپارامتری مدیران را برای بدست آوردن بتای بهتر یاری میکند. تفاوت نسبتا" زیادی در نتایج به دست آمده با استفاده از روشهای مختلف تخمین بتا وجود دارد. بنابراین به نظر میرسد استفاده از بتا در مسائل کاربردی و نظری بایستی با احتیاط و مبتنی بر چند روش صورت گیرد. البته برای رتبهبندی از نظر معیار ریسک این اشکال چندان جدی بنظر نمیرسد. زیرا اگر تورشی وجود داشته باشد در تخمین بتای تمامی شرکتها وجود خواهد داشت. تفاوت مدل شارپ و بلک چندان قابل توجه نیست.
بتا,رگرسیون حداقل قدرمطلق خطاها.,رگرسیون ناپارمتری,روش حداقل مربعات تعمیم یافته,روش حداکثر درستنمایی,روش گشتاورهای تعمیم یافته,ریسک سیستماتیک
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18547.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18547_b20d5584c48533770791f6c0a7bdc77e.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
توجیه تصمیمات در برنامه ریزی حسابرسی
FA
یحیی حساس
یگانه
24221267
نظام الدین
رحیمیان
norahimian@yahoo.com
حسابرسان در زمان برنامهریزی حسابرسی، نوعاً به بررسی نوسانهای غیرمنتظره در مانده حسابها و نسبتهای صورتهای مالی میپردازند. طبق تحقیقات انجام شده، اولین منبع مورد رسیدگی حسابرسان در زمان کشف نوسان غیرمنتطره، بررسی توضیحات مدیریت واحدمورد رسیدگی است. حسابرسان پس ازدرخواست توضیحات مدیریت واحد مورد رسیدگی درباره تجدید نظر در برنامه حسابرسی و مستندسازی توجیهات در کاربرگهای رسیدگی برای برنامهریزی تصمیمگیری می کنند.
این تحقیق با این هدف صورت گرفته است تا به ارزیابی توضیحات مدیریت توسط حسابرسان بپردازد و بررسی کند که این ارزیابی چگونه روی فرایند بررسی حسابرسی تاثیر میگذارد. همچنین در این تحقیق، بررسی میشود که چگونه فرایند بررسی حسابرسی و نوع شواهد در دسترس روی قضاوت حسابرسان درباره تصمیمات برنامهریزی حسابرسی آنان تاثیر میگذارد.
طبق نتایج این تحقیق، این دوعامل تاثیر زیادی روی توجیهات حسابرسان دارند و حسابرسانی که انتظار بررسی بعدی را دارند توجیهات بیشتری را نسبت به حسابرسانی مستندسازی می کنند که انتظار چنین بررسی را ندارند. بنابراین اجرای بررسی بعدی موجب میشود حسابرسان به مستندسازی بیشتر انواع توجیهات بپردازند. همچنین توجیهات حسابرسان تحت تاثیر نوع شواهد در دسترس قرار میگیرند و حسابرسان دریافت کننده شواهد ناسازگار نسبت به کسانی که شواهد سازگار دریافت میکنند یا شواهدی را دریافت نمیکنند توجیهات بیشتری را در یادداشتهای برنامهریزی خود درج میکنند.
برنامهریزی حسابرسی,تصمیمگیری,توجیه,شواهد حسابرسی,فرایند بررسی
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18548.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18548_e59681fa5a588c81a3093057ab2bce90.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیش بینی بازده سهام
FA
حمید
حقیقت
hhagh2006@yahoo.com
سید احمد
موسوی
42434816
مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای رابطه تعادلی بین ریسک و نرخ بازده مورد انتظار اوراق بهادار را بیان میکند. این مدل ادعا میکند که سرمایهگذاران تنها در قبال پذیرش ریسک سیستماتیک انتظار دریافت پاداش یا صرف را دارند. تحقیقات تجربی اخیر این مدل را با چالشهای جدی مواجه ساخته است و به نظر میرسد بتا به عنوان شاخص ریسک سیستماتیک توان تشریح رابطه بین ریسک و بازده را در دورههای بلند مدت از دست داده است. این درحالی است که متغیرهای دیگری نظیر رشد فروش و شاخص بحران مالی به عنوان جایگزین شاخص ریسک مطرح شدهاند. شاخصهای رشد فروش و شاخص بحران مالی از جمله شاخصهایی هستند که توانایی ارزیابی قدرت بازپرداخت بدهیها و قابلیت سودآوری واحد تجاری را دارند. از این رو این تحقیق در نظر دارد تا با مرور ادبیات موجود و با استفاده از رگرسیون خطی ساده و چند متغیره با نمونهای شامل 106 شرکت طی دوره زمانی 1383- 1374 تاثیر دو عامل رشد فروش و شاخص بحران مالی را درپیشبینی بازده سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار دهد. با توجه به آزمونهای رگرسیون خطی، نتایج تحقیق حاکی از آن است که ترکیب عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی فاقد قدرت توضیحی لازم در تشریح میانگین بازدهی سهام شرکتهای مورد مطالعه است.
بازده سهام,رشد فروش,ریسک,شاخص بحران مالی,مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18549.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18549_dbff6bbf514870a9a2ccbffc0f16e9f0.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
بررسی ارتباط بین هموارسازی سود با اندازه شرکت و نوع صنعت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
FA
مهناز ملا
نظری
51923427
ساناز
کریمی
28978884
این پژوهش سه هدف کلی را مدنظر داشته و مورد بررسی قرار میدهد. 1. شناسایی شرکتهای هموارساز سود. 2. بررسی میزان ارتباط بین هموارسازی سود با نوع صنعت (محوری و پیرامونی) و اندازه شرکت (فروش). 3. بررسی میزان ارتباط بین هموارسازی ساختگی سود با اندازه شرکت (فروش) و نوع صنعت (محوری و پیرامونی). برای بررسی اهداف بالا دو دسته اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است. دسته اول، مطالعات کتابخانهای و دسته دوم به صورت اطلاعات ثانویه در غالب اطلاعات مالی استخراج شده از صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1378 تا 1383 است.
نتایج حاصله نشان داد که بین اندازه شرکت (فروش) و هموارسازی سود همبستگی قوی وجود دارد و این ارتباط بهصورت معکوس است، همچنین تفاوت قابل ملاحظهای بین شرکتهای هموارساز سود از نظر نوع صنعت (محوری یا پیرامونی) وجود ندارد. تنها در سطح سود ناویژه ارتباط ضعیفی بین صنعت و هموارسازی سود مشاهده میشود. همچنین ارتباط معناداری بین هموارسازی ساختگی سود با اندازه شرکت وجود دارد. سرانجام بین هموارسازی ساختگی و نوع صنعت ارتباط معناداری وجود ندارد.
اندازه شرکت,نوع صنعت,هموارسازی ساختگی سود,هموارسازی سود
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18550.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18550_7ac60bb6bdb62a4b1b46d24f5ae8ae31.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
بررسی رابطه ضریب P/Eو متغیرهای کلان اقتصادی
FA
محمد حسین
قائمی
0009-0001-1499-9447
ghaemi_d@ikiu.ac.ir
محمد علی
معینی
97867785
هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضریبP/E بورس اوراق بهاءدار تهران با متغیرهای کلان اقتصادی است. ضریب P/E از معیارهای رایج برای تحلیل وضعیت شرکتها، صنایع و بازار است. این نسبت پایة ارزیابی قیمت سهام بر مبنای سود شرکت است و بیش از سایر عوامل، به عنوان پایة قیمتگذاری مورد استفاده قرار میگیرد. ضریب P/E از عایدی شرکت به عنوان مبنای ارزشگذاری سهام استفاده میکند و به روشهای مختلف به ارزیابی سهم، بدرة سهام (پورتفوی) و شاخص بازار میپردازد و مظنة زیر ارزش یا بالای ارزش بودن قیمت سهم است، محاسبة آن ساده است و به دلیل عدم دخالت عوامل ذهنی و سایر برآوردها، کلیه استفادهکنندگان به نتایج یکسانی می رسند. با استفاده از فرمول ارزش فعلی، ضریب P/E میتواند به عنوان شاخص رشد عایدات مورد انتظار و نرخ بازگشت سرمایهگذاری سهام یا ترکیبی از هر دو باشد. در این تحقیق21 متغیر کلان اقتصادی به تفکیک پولی و حقیقی انتخاب شد. همچنین برای روندزدایی، متغیر روند به عنوان یک متغیر مستقل وارد مدلها گردید وبرای بررسی فرضیه های تحقیق از رگرسیون چند گانه وتحلیل عاملی استفاده شد. نتایج رگرسیون چندگانه بین ضریب P/E وتمامی متغیرهای اقتصادی منتخب نشان از همخطی شدید بین متغیرهای منتخب دارد.ولیکن با استفاده از روش تحلیل عاملی و مولفه اصلی، وجود ارتباط بین متغیرهای مستقل تحقیق با متغیر وابسته P/E تایید گردید.
چرخههای تجاری,سیاستهای مالی و پولی,ضریب P/E,فرضیه بازار کارا (EMH) متغیر های کلان اقتصادی (پولی و حقیقی),مدل ارزشیابی داریی های سرمایه ای (CAPM),مدل قیمت گذاری آربیتراژ (APT)
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18551.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18551_55ed1a9113138a1d4959598bd3207405.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
سنجش ارزش دوره زندگی مشتری (CLV) بر اساس مدل RFM
FA
بابک
سهرابی
52822224
امیر
خانلری
54378669
شرکتهای امروزی به طور روز افزونی درآمدهای خود را از ایجاد و حفظ روابط بلندمدت با مشتریان کسب می کنند. در چنین محیطی، بازاریابی به بیشینه نمودن ارزش دوره زندگی مشتری و سهم مشتری که جمع ارزش دوره زندگی مشتریان شرکت است، کمک میکند. یکی از مشکلات عدیده شرکتهایی که قصد سنجش سوددهی مشتری را دارند این است که سیستمهای حسابداری و گزارشدهی متمایل به سنجش سوددهی محصول هستند تا سوددهی مشتری. اما علیرغم این مشکلات، شرکتها به دنبال روشهایی هستند تا ارزش دوره زندگی مشتریانشان را محاسبه کنند. در این مقاله، جهت تعیین ارزش دوره زندگی و بخشبندی مشتریان شعبهای از بانکهای خصوصی تازه تأسیس ایران بر اساس معیارهای تأخر، فراوانی و ارزش مالی(RFM) از روش خوشه بندی K میانگین استفاده شده است. تأیید این نتایج با استفاده از روش تحلیل ممیزی صورت گرفته و در نهایت، بر اساس بخشبندی صورت گرفته، استراتژیهایی برای برخورد با هر یک از گروههای مشتری ارائه شده است.
ارزش دوره زندگی مشتری,بازاریابی رابطه مند,خوشه بندی,مدل RFM
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18552.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18552_3c49bb9a53ce8058c5e7d811b5515f2d.pdf
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
14
1
2007
08
23
تعیین محتوای اطلاعاتی نسبی و فزاینده ارزش افزوده نقدی و نسبتP/E در ارتباط با بازده سهام در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
FA
رضوان
حجازی
hejazi37@yahoo.com
ملک تاج ملک
اسکوئی
91371721
ارزش افزوده نقدی,محتوای اطلاعاتی,محتوای اطلاعاتی فزاینده,محتوای اطلاعاتی نسبی,نسبت P/E
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18553.html
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_18553_e03efc0287885a68b73028121894fd46.pdf