هدف: هدف این پژوهش بسط تفسیرگرایانه و ساختارمندانه علل زمینهای ایجادکننده بلوغ حرفهای حسابرسان از طریق تحلیل نظریه دادهبنیاد و تحلیل تفسیری/ ساختاری فراگیر است. روش: روششناسی پژوهش از حیث نتیجه، جزء پژوهشهای توسعهای، از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی ـ کاربردی و از حیث روش اجرای کار، ترکیبی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، 14 نفر از متخصصان حسابداری بودند که از طریق روش نمونهگیری نظری و بر مبنای قضاوتی انتخاب شدند. حال آنکه در بخش کمّی، ۱۷ نفر از حسابرسان مستقل، بر اساس تجربه و دانش فنی و برحسب روش نمونهگیری در دسترس، مشارکت کردند. نحوه جمعآوری داده برحسب روششناسی کیفی، از طریق تحلیل دادهبنیاد بود که با انجام مصاحبه، این دادهها جمعآوری شدند و بعد از کدگذاری، مدل پژوهش بر اساس چارچوب تئوریک طراحی شد. سپس، بهمنظور ارزیابی سطح پایایی، از تحلیل دلفی با هدف رسیدن به کفایت نظری مؤلفههای اصلی پژوهش استفاده شد تا در نهایت در بخش کمّی، بر اساس تحلیل تفسیری/ساختاری فراگیر، مؤلفههای پژوهش از تأثیرگذارترین تا کماثرترین سطحبندی شوند. یافتهها: در بخش کیفی، سازهای از علل زمینهای ایجادکننده بلوغ حرفهای حسابرسان معرفی شد که در آن، بلوغ حرفهای فرایند منسجمی است که بر ویژگیهای شناختی (شامل 3 نوع بلوغ روانشناختی، بلوغ ادراکی و بلوغ مهارتی)، چندبُعدی (شامل 2 نوع بلوغ ساختاری و جایگاه شغلی) و فراشغلی (شامل 2 نوع بلوغ فرهنگی و بلوغ اجتماعی) مبتنی است و در مسیر حرفهای، به اثربخشی بیشتر حسابرس کمک میکند. نتیجهگیری: نتایج بخش تحلیل تفسیری/ساختاری فراگیر نشان داد که برای ارتقای بلوغ حرفهای حسابرسان، بلوغ ادراکی و بلوغ اجتماعی، بسیار مهم و تأثیرگذار است.