%0 Journal Article %T قیمت گذاری افشای اختیاری در بازار سرمایۀ ایران %J بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2645-8020 %A بشیری منش, نازنین %A رحمانی, علی %A حسینی, سید علی %A موسوی, میر حسین %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 22 %N 3 %P 279-300 %! قیمت گذاری افشای اختیاری در بازار سرمایۀ ایران %K ارزش شرکت %K افشای اختیاری %K بازده سهام %K قیمت سهام %R 10.22059/acctgrev.2015.55656 %X افشای اختیاری اطلاعات شرکت‎ها از ابزار مهم مدیران به‎منظور انتقال اطلاعات عملکرد مالی به سرمایه‎گذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذی‎نفع است. یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. هدف این پژوهش بررسی قیمت‎گذاری افشای اختیاری با بهره‎مندی از مدل‎های اولسون (1995)، استون و هریس (1996) و مدل ارزش شرکت با توجه به اثر درون‎زای متغیر افشا است. در این راستا، شاخص افشای اختیاری 146 شرکت پذیرفته‎شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‎های 1388 تا 1392 به‎کمک روش تحلیل محتوا و رویکرد وزن‎دهی یکسان، محاسبه و آزمون شد. یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد افشای اختیاری شرکت‎ها در تصمیم‎گیری و ارزش‎گذاری شرکت‎ها به‎کار می‎رود. همچنین بررسی مدل غیرخطی ارزش شرکت نشان می‎دهد در ارزش‎گذاری شرکت‎ها سطح مطلوبی از افشای اختیاری به‎کاربرده می‎شود. %U https://acctgrev.ut.ac.ir/article_55656_b7a39cc4cd1a16142514d8199b90d6ad.pdf