%0 Journal Article %T شناسایی رویکردهای کارا و فرصت‎طلبانۀ مدیریت سود در سطوح کیفیت سود %J بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2645-8020 %A کردستانی, غلامرضا %A تاتلی, رشید %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 21 %N 3 %P 293-312 %! شناسایی رویکردهای کارا و فرصت‎طلبانۀ مدیریت سود در سطوح کیفیت سود %K اقلام تعهدی‌اختیاری %K سطوح کیفیت سود %K مدیریت سود فرصت‎طلبانه %K مدیریت سود کارا %R 10.22059/acctgrev.2014.52383 %X مدیریت سود هم خوب است و هم بد. اگرچه مدیریت سود کم می­تواند محتوای اطلاعات حسابداری را بهبود بخشد، رفتار فرصت­طلبانه با دستکاری سود، قابلیت اتکای اطلاعات را کاهش‎ ‌می‌دهد و کیفیت سود را خراب می­کند. این پژوهش در تلاش است کارا یا فرصت‎طلبانه‎بودن مدیریت سود را در پرتفوهای تشکیل‎شده از کیفیت سود بالا و پایین شناسایی کند. در این راستا برای اندازه­گیری کیفیت و مدیریت سود، داده­های 841 سال ـ شرکت طی دورۀ 1380 تا 1390 ارزیابی شد و برای آزمون فرضیه‎ها به تحلیل 490 سال ـ شرکت پرداخته شده است. یافته­ها نشان می­دهد، مدیریت سود در شرکت­هایی­که سطح کیفیت سود پایینی دارند، از نوع فرصت­طلبانه است. همچنین در شرکت­هایی که سطح کیفیت سود بالاست، شواهد فرصت­طلبانه‎بودن مدیریت سود، بیشتر از کارا بودن آن است. بنابراین مدیریت سود زیاد، موجب کاهش کیفیت سود شده و داده­های ساختگی به تصمیم‎گیری‎های درستی منجر نمی‎شود. %U https://acctgrev.ut.ac.ir/article_52383_8ec798784e2859fa55abf998de2f0f94.pdf