%0 Journal Article %T مفاهیم شکل و محتوا و فاصله آنها درحسابداری %J بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2645-8020 %A نیکومرام, هاشم %A رهنمای رودپشتی, فریدون %A طالب‎نیا, قدرت‎الله %A پیک فلک, جمشید %D 2013 %\ 11/22/2013 %V 20 %N 3 %P 27-46 %! مفاهیم شکل و محتوا و فاصله آنها درحسابداری %K شکل و محتوا %K برتری محتوا بر شکل %K فاصلۀ انتظارات %K گروه¬های مرتبط باحرفه %R 10.22059/acctgrev.2013.35674 %X صورت­های مالی نمی­توانند تمام گزارش‎های دارای محتوای اطلاعاتی را در اختیار استفاده‎کنندگان قرار دهند. دلیل اصلی این موضوع، وجود زمینۀ قضاوت در استانداردها و مفاهیم کیفی گزارشگری مالی و تضاد منافع گروه­های مختلف است. مفاهیم شکل و محتوا از دستۀ این موارد هستند و اینکه تا چه اندازه در مورد این موضوع و فاصله بین آنها و برتری یکی بر دیگری بین گروه­های مورد بررسی در این پژوهش که پنج گروه تهیه­کنندگان، استفاده‎کنندگان­، تأییدکنندگان، مدرسان و دانشجویان حسابداری هستند، تفاهم یا تضاد وجود دارد، سؤال این پژوهش است. هدف پژوهش تشخیص عوامل مؤثر بر ایجاد فاصلۀ مذکور است. این پژوهش از نوع توصیفی، کمّی و مقطعی است. ابزار گرد­آوری داده­ها پرسش‎نامه بوده و برای تحلیل داده­ها از آزمون واریانس (ANOVA) آزمون F و آزمون t استفاده شده ­­است. یافته‎های پژوهش حاکی است که هم جایگاه گروه­های مورد بررسی و هم ویژگی­های عمومی و شخصیتی آنها بر نظرات آنها درخصوص محتوا، شکل و فاصله بین آنها تأثیر داشته است. بنابراین با توجه به یافته­های­ پژوهش و فاصلۀ قابل ­توجه بین شکل و محتوا و اینکه تدوین و به‎کارگیری استانداردهای حسابداری مناسب، می­تواند نقش مهمی در کاهش فاصلۀ مذکور داشته باشد، پیشنهادهایی در راستای کاهش این فاصله ارائه شده است. %U https://acctgrev.ut.ac.ir/article_35674_df9a4a0cbd91882ed0518403e97d2fab.pdf