%0 Journal Article %T اطلاعات بازار دربارۀ عوامل بنیادی و مدیریت سود %J بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی %I دانشکده مدیریت دانشگاه تهران %Z 2645-8020 %A باباجانی, جعفر %A تحریری, آرش %D 2013 %\ 05/22/2013 %V 20 %N 1 %P 19-34 %! اطلاعات بازار دربارۀ عوامل بنیادی و مدیریت سود %K جریان نقد عملیاتی %K کیفیت سود %K بازده مالکانه %K نوسان فروش %K مدیریت سود %R 10.22059/acctgrev.2013.35516 %X هنگامی که سرمایه‎گذاران به آگاهی بیشتری در مورد عوامل بنیادینی که مختصات مالی شرکت را ترسیم می‎کنند، دست می‎یابند، به‎طور منطقی می‎باید توانایی بیشتری نیز برای تشخیص مدیریت سود داشته باشند. بنابراین در چنین شرایطی، مدیران انگیزه کمتری برای دستکاری یا مدیریت سود دارند. پژوهش پیش رو به‎صورت تجربی، به بررسی تأثیر آگاهی سرمایه‎گذاران از چهار عامل مهم بنیادی شرکت بر توانایی آنها در شناسایی سودهای مدیریت‎شده در شرکت‎های پذیرفته‎شده در بورس اوراق بهادار تهران می‎پردازد. دورۀ زمانی مورد مطالعه سال‎های 1380 تا 1388 و نمونۀ انتخابی شامل 119 شرکت است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‎دهد که دانش بازار از دو عامل بنیادی جریان نقد عملیاتی و نسبت بازده مالکانه، تأثیری کاهنده و معنادار بر سطح مدیریت سود دارد، اما شواهدی دال بر وجود چنین تأثیر منفی و معناداری در مورد دو عامل بنیادی دیگر؛ یعنی کیفیت سود و نوسان فروش یافت نشد.     %U https://acctgrev.ut.ac.ir/article_35516_63c861c5755597ed879420bbf093e259.pdf