per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
154
179
10.22059/acctgrev.2020.291564.1008294
77356
Research Paper
بررسی سطوح تابآوری فردی، استرس حسابرس و روشهای تقلیلدهنده کیفیت در حرفه حسابرسی
The Study of Individual Resilience Levels, Auditor Stress and Reducing Audit Quality Practices in Audit Profession
حامد آراد
hamedarad@liau.ac.ir
1
سید محمد مشعشعی
mohammad.moshashaee@gmail.com
2
دل آرا اسکندری
eskandaridelara443@gmail.com
3
استادیار، گروه حسابداری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی شفق، تنکابن، ایران.
کارشناس ارشد، گروه حسابرسی، مؤسسه آموزش عالی شفق، تنکابن، ایران.
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط سطوح تابآوری فردی حسابرسان و روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی با توجه به عوامل استرسزا در حرفه حسابرسی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است. برای سنجش تابآوری، از پرسشنامه کونور و دیویدسون؛ برای بررسی روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی، از پرسشنامه اوتلی و پیرز؛ برای سنجش فرسودگی از پرسشنامه ماسلاچ و برای اندازهگیری برانگیختگی استرس، از پرسشنامه اسمیت، اورلی و هایت استفاده شد. دادهها از 201 پرسشنامهای گردآوری شدند که حسابرسان شاغل در مؤسسههای حسابرسی و سازمان حسابرسی، در سال 1398 به آن پاسخ دادند. شایان ذکر است که برای تحلیل یافتهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج، ارتباط منفی میان تابآوری با برانگیختگی استرس، فرسودگی و روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی، به تأیید رسید. افزون بر این، بین تعارض نقش و پرحجمبودن بار کاری با برانگیختگی استرس، ارتباط مثبت مشاهده شد؛ اما میان ابهام نقش و برانگیختگی استرس، ارتباط معناداری به دست نیامد. همچنین، نتایج نشان داد که میان برانگیختگی استرس و فرسودگی شغلی ارتباط مثبت وجود دارد؛ اما شواهدی مبنی بر رابطه معنادار بین برانگیختگی استرس و روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی به دست نیامد. از سوی دیگر، ارتباط مثبت میان فرسودگی شغلی و روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی نیز تأیید شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که موضوع تابآوری در حرفه حسابرسی بر رفتارهای شخصی و کارکرد حسابرسان اثرگذار است. این مؤلفه میتواند زمینهای برای کاهش کیفیت کار حسابرسان و ایجاد فرسودگی و برانگیختگی استرس آنان شود.
Objective: The purpose of this study is to investigate the relationship between auditors' individual resilience and reducing audit quality practices with respect to the stress pattern in the audit profession.
Methods: The study is an applied-type survey, that in order to measure the resilience we used Connor and Davidson questionnaire, for reduction practices in audit quality the Otley and Pierce questionnaire, for burnout the Maslach questionnaire, and stress arousal of Smith et al. questionnaire. Relevant data were collected from 201 completed questionnaires among the Iranian Society of Certified Public Accountants and Auditors in Audit Organization in 2018 and structural equation method was used to analyze the findings.
Results: The results of the study show that there is a negative relationship between resilience and stress arousal, burnout and audit quality reduction methods. Since resilience is considered as an attribute for successful and positive compliance with stress and stress factors, the results suggest that if the auditor’s resilience is low in work, the stress is increased by workload. There is also a positive relationship between role conflict with stress arousal and role overload with stress arousal but no significant relationship was found between role ambiguity and stress arousal. There is also a negative relationship between resilience and reduced audit quality practices. If the auditor has resilience and this characteristic is further enhanced, he or she will adhere to the standard time budget for audits, and will perform all necessary procedures in accordance with auditing standards and the audit plan, and thus conduct audits of behaviors that lead to improve the quality of auditing. When the auditor has a large number of tasks and on the other hand does not have the time needed to perform the assigned tasks, his or her stress increases. The degree of conflict between the role and occupation of the auditors is the factor that causes the auditors' stress to be addressed in their audit process. The results also show that there is a positive relationship between burnout and reduced audit quality.
Conclusion: The results show that the resilience issue in the audit profession affects the personal behavior and professional outcomes of auditors. In fact, this factor can reduce the quality of auditor work and create burnout and stress arousal in the lead. However, stress arousal and its negative results do not affect job stress. Although some studies have documented that stress arousal can affect the reduction of audit quality, other studies have documented the effect of stress arousal on reducing audit quality.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77356_911af80d950e82b1c7f30bb07c20d309.pdf
تابآوری
روشهای تقلیلدهنده کیفیت حسابرسی
برانگیختگی استرس
فرسودگی
resilience
Reduced audit quality practices
Stress arousal
Burnout
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
180
201
10.22059/acctgrev.2020.303035.1008376
77357
Research Paper
قابلیت ارتباط با ذینفعان شرکت و سرمایهگذاری شرکتها در فعالیتهای نوآورانه
Company Stakeholder Capability Relationship and Company's Investment in Innovation Activities
یاسر رضائی پیتهنوئی
y.rezaeipitenoei@guilan.ac.ir
1
مهدی صفری گرایلی
safari@bandargaziau.ac.ir
2
حسن ولیان
hasan.valiyan@yahoo.com
3
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
هدف: ذینفعان شرکت در رفتار و عملکرد شرکتها تأثیر بسزایی دارند و منابع حیاتی برای سرمایهگذاری را در اختیار آنها قرار میدهند. از این رو، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، تأثیر قابلیت ارتباط با ذینفعان شرکت بر سرمایهگذاری را در فعالیتهای نوآورانه بررسی کرده است.
روش: در پژوهش حاضر، برای اندازهگیری قابلیت ارتباط با ذینفعان از تحلیل فراترکیب، تحلیل دلفی و پرسشنامه و برای سنجش نوآوری شرکت، از چهار شاخص نوآوری فنی، فردی، محیطی و اجرایی استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش در سال 1397 برای مدیران 151 شرکت ارسال شد که در نهایت مدیران 102 شرکت به پرسشنامهها پاسخ دادند.
یافتهها: پس از اطمینان یافتن از برازش قابل قبول مدلهای پژوهش، یافتهها نشان داد که قابلیت ارتباط با ذینفعان، به بهبود نوآوری شرکت منجر میشود.
نتیجهگیری: قابلیت ارتباط با ذینفعان به شرکتها امکان میدهد تا با نیازهای ذینفعان در زمینه نوآوری بهتر و بیشتر آشنا شوند و از طریق تبادل دانش با آنان، منابع جدید و ایدههای نوین را جذب کنند و در فعالیتهای نوآورانه، سرمایهگذاری بیشتری انجام دهند. این یافتهها، اهمیت قابلیت ارتباط با ذینفعان شرکت در نوآوری سازمان را نشان میدهد.
Objective: Stakeholders have a great impact on corporate behavior and performance and provide them with necessary resources for investment. Therefore, using the Structural Equation Modeling approach, this study examines the effect of the stakeholder relationship capability on corporate investment in innovative activities.
Methods: This study employs meta-synthesis analysis, Delphi analysis and a research-made questionnaire to measure stakeholder relationship capability, and four proxies of individual, technical, environmental and operational innovation to measure corporate innovation. The questionnaire is sent to 151 managers in year 2018. Finally, 102 managers answered the questionnaires.
Results: Having ensured the good-fitness of the evaluation and structural models, the results show that the stakeholder relationship capability improves the firm's innovation.
Conclusion: Stakeholder relationship capability assist mangers in identifying stakeholders’ innovation needs and consequently, interacting with them to attract new resources and ideas, and as a result, more investment in innovative activities. These findings suggest the importance of the stakeholder relationship capability in firm's investment in innovation activities.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77357_200c40692047c0ff5d59d3f8b5388fa7.pdf
قابلیت ارتباط با ذینفعان شرکت
سرمایهگذاری در فعالیتهای نوآورانه
معادلات ساختاری
: Company stakeholder relationship capability
Investment in innovation activities
Structural equations
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
202
230
10.22059/acctgrev.2020.299740.1008366
77361
Research Paper
تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر معیارهای ریسک پروژه حسابرسی
The Impact of the Annual Report Readability on the Audit Engagement Risk Measures
مهدی کاظمی علوم
mehdi.kazemi@qiau.ac.ir
1
مصطفی عبدی
abdi.accounting@roozbeh.ac.ir
2
حسن زلقی
zalaghi@basu.ac.ir
3
حسین جلالوند
jalalvand@iauh.ac.ir
4
دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی روزبه، زنجان، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.
کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
هدف: گزارشگری مالی پیچیده با خوانایی کمتر، موجب افزایش تلاش حسابرسان در راستای مدیریت ریسک پروژه حسابرسی خواهد شد. بر این اساس و با توجه به اهمیت گزارشگری مالی و خوانایی و فهمپذیر بودن آن برای ذینفعان و نیز، نقش حسابرسان در اعتباربخشی به صورتهای مالی، هدف این پژوهش بررسی تأثیر خوانایی گزارشگری مالی بر معیارهای ریسک پروژه حسابرسی است.
روش: بر اساس مبانی نظری و تجربی پژوهش، تأخیر گزارش حسابرسی، حقالزحمه حسابرسی، اظهارنظر ابهام در تداوم فعالیت و تغییر حسابرس، بهعنوان معیارهای ریسک پروژه حسابرسی انتخاب شدند. دادههای 150 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1391 تا 1397 جمعآوری شد و فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای ترکیبی و بهکارگیری رگرسیون چندگانه و لجستیک آزمون شدند.
یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، شرکتهایی که خوانایی گزارشگری مالی آنها کمتر است، تأخیر گزارش حسابرسی طولانیتر، حقالزحمه حسابرسی بیشتر و بهاحتمال بیشتری اظهارنظر ابهام در تداوم فعالیت دریافت کرده و در مقایسه با سایر شرکتها تغییر حسابرس بیشتری دارند. این نتایج نشان میدهند که در شرکتهای با خوانایی گزارشگری مالی کمتر، حسابرسان با ریسک حسابرسی بیشتری مواجه میشوند و باید تلاش بیشتری کنند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهند که خوانایی گزارشگری مالی، در رابطه با ریسک حسابرسی اطلاعات اثربخشی ارائه میکند و بر تصمیمهای حسابرسان تأثیر میگذارد. این یافتهها برای بسط زبانشناختی، بهبود خوانایی و افشای کافی در گزارشگری مالی برای قانونگذاران و تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری و حسابرسی در راستای تدوین دستورالعملهایی برای افزایش خوانایی مناسب است و حاکی از اهمیت ویژگیهای کیفی اطلاعات بر اثربخشی تجزیه و تحلیل و تصمیمهای سرمایهگذاران است.
Objective: Complex financial reporting and low readability increases auditor efforts to manage Audit Engagement Risk. Accordingly, considering the importance of financial reporting and readability, and its understandability for stakeholders, as well as the role of auditors in attestation of financial statements, the purpose of this study is to investigate the effect of annual report readabilityon the audit engagement risk measures.
Methods: Based on the theoretical and empirical bases of the research, the audit report lag, audit fees, going concern opinion and auditor turnover were selected as the risk criteria for the audit engagement. The data was collected from the firms listed in the Tehran Stock Exchange during the period 1391 to 1397 and the research hypotheses were tested using panel data and multiple regression and logistic regression.
Results: The results of the study indicate that in companies where the readability of financial reporting is lower, more audit fees, longer audit report lag and more likelihood of going concern opinion have received and more audits are more likely to change than the other companies. These results indicate that in firms with the less financial reporting readability, the auditors will face more audit risk and they need to work harder.
Conclusion: The findings indicate that the readability of financial reporting provides information about the risk of auditing and affects the decisions of auditors. These findings are suitable for Linguistic development, improving the readability and disclosure in financial reporting for auditors, legislators and auditors for auditing and accounting standards setting. It also highlights the importance of qualitative information characteristics on the effectiveness of investors' analysis and decisions.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77361_a7b6afdae390905f8c2373ca5b48ad3a.pdf
اظهارنظر ابهام در تداوم فعالیت
تأخیر گزارش حسابرسی
تغییر حسابرس
حقالزحمه حسابرسی
خوانایی گزارشگری مالی
Going concern opinion
Audit report lag
Auditor turnover
Audit Fee
Readability of financial reporting
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
231
257
10.22059/acctgrev.2020.304012.1008385
77365
Research Paper
بررسی رابطه غیرخطی افشای اختیاری و ارزش شرکت با بهرهگیری از رویکرد رگرسیون انتقال ملایم پانلی
Investigating of the Nonlinear Relationship between Voluntary Disclosure and Firm Value by the Use of PSTR Model
مهدیه کامران
ma_kamran@sbu.ac.ir
1
غلامحسین اسدی
h-assadi@sbu.ac.ir
2
حمیده اثنی عشری
h_asnaashari@sbu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
هدف: ارزش شرکت، نتیجه اقدامها و تصمیمهای مدیریت در ابعاد گوناگون و شاخصی از چگونگی درک بازار از شرکت است که از میزان و نحوه افشای اطلاعات شرکت منبعث شده است. پژوهش پیش رو، مدلی غیرخطی از رابطه افشای اختیاری و ارزش شرکت در حضور عواملی است که انتظار میرود مشابه با افشای اختیاری، از قابلیت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی برخوردار بوده یا بر میزان مربوط بودن افشای اختیاری تأثیرگذارند.
روش: بر اساس مبانی نظری و شواهد تجربی، متغیرهایی همچون محافظهکاری حسابداری، رقابت در بازار محصول، سطح نگهداشت وجه نقد، حاکمیت شرکتی و بیثباتی اقتصاد کلان در نظر گرفته شدند. با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی (PSTR)، وجود رابطه غیرخطی در حضور هر یک از متغیرهای نامبرده بررسی شد.
یافتهها: نتایج بررسی 124 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1392 تا 1396 نشان داد که متغیرهای محافظهکاری حسابداری، سطح نگهداشت وجه نقد و بیثباتی اقتصاد کلان، بین رابطه غیرخطی میان افشای اختیاری و ارزش شرکت رابطه ایجاد میکنند و حضور متغیر سطح نگهداشت وجه نقد در تبیین مدل، قدرت بیشتری دارد. ضریب اثرگذاری افشای اختیاری اطلاعات در سطوح پایین وجه نقد، منفی است؛ اما این اثر، بهازای مقادیر بیشتر از 152/0 معکوس میشود و بر ارزش شرکت تأثیر مثبت دارد.
نتیجهگیری: نقدینگی زیاد ممکن است با هزینههای نمایندگی سنگین همراه باشد؛ اما زمانی که افشا باکیفیت باشد، تأثیر جریانهای نقد آزاد بر ارزش شرکت قویتری است. به بیان دیگر، بهبود کیفیت افشا، به بهبود استفاده از وجوه نقد و سرمایهگذاری در طرحهای با خالص ارزش فعلی مثبت، کاهش سوءاستفاده از وجه نقد و افزایش ارزش شرکت منجر خواهد شد.
Objective: The value of the company is the result of various management actions and decisions. At the same time, it is an indicator of how the market perceives the company that is derived from the extent and manner of disclosing information. This study seeks to provide a non-linear model of the relationship between voluntary disclosure and firm value in the presence of factors that are expected to have a similar capability to reduce information asymmetry or to influence the value relevance of voluntary disclosure.
Methods: Accounting conservatism, product market competition, cash holding levels, corporate governance and macroeconomic instability were considered according to the theoretical and empirical literature and using the panel smooth transition regression model (PSTR), the existence of a nonlinear relationship in the presence of each of these variables was investigated.
Results: The results of analysis of 124 companies listed in the Tehran Stock Exchange during 2013 to 2016 showed that accounting conservatism, cash holding level and macroeconomic instability variables are able to establish a nonlinear relationship between voluntary disclosure and firm value but the presence of cash holding level variable has more power in explaining the optimal relationship. Also, the effect of voluntary disclosure of information at low cash levels is negative, but for values greater than 0.152, this effect is reversed and has a positive effect on firm value.
Conclusion: According to the theory of free cash flow and the agency theory, it is argued that the goal of the manager is not to increase the wealth of shareholders, and by holding free cash, he may take steps for personal gain. Hence, high liquidity is associated with high agency costs. But when the quality of disclosure is high, free cash flows have a stronger impact on firm value. In other words, improving the quality of disclosure improves the use of cash and investment in projects with a positive net present value, reduces the misuse of cash, and increases the firm value. Also, one of the ways to increase the firm value by voluntary disclosure is to reduce the cost of transactions by reducing the cost of financing. Given that most sample companies were in the second regime, the importance of voluntary disclosure in promoting the value of the company would be more important.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77365_1f6a25f42c9a8b98f78ac9e81c83ba3e.pdf
افشای اختیاری
سطح نگهداشت وجه نقد
ارزش شرکت
مدل رگرسیون انتقال ملایم پانلی
Voluntary disclosure
Cash holding level
Firm Value
Panel smooth transition regression
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
258
287
10.22059/acctgrev.2020.289254.1008274
77367
Research Paper
تدوین الگوی انتخاب حسابرس مستقل در ایران
Develop a Model for Selecting an Independent Auditor in Iran
محمد مرادی
moradimt@ut.ac.ir
1
منیره یحیائی
yahyaei_monireh@yahoo.com
2
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران.
هدف: حسابرسان مستقل، در اعتباردهی بهصورتهای مالی و انتشار اطلاعات حسابداری شرکتها، نقش بسزایی دارند. انتخاب حسابرس مستقل، مهمترین تصمیم سهامداران برای اعتباربخشی بهصورتهای مالی است. در این پژوهش به تدوین الگوی انتخاب حسابرس مستقل در ایران پرداخته میشود. در این راه، تلاش شده است تا از دیدگاه عوامل مؤثر بر این موضوع که در وهله نخست حرفه حسابرسی، سپس مؤسسههای حسابرسی و در نهایت صاحبکاران را شامل میشود، الگوی کامل و همهجانبهای از انتخاب حسابرس مستقل ارائه شود.
روش: روش پژوهش از ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف در گروه پژوهشهای اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ، از ﺟﻨﺒﻪ ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ در دسته پژوهشهای کیفی و از ﺣﻴﺚ نتیجه در زمره پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد. ﺑﺮ اﺳﺎس روشﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﻴﻔﻲ و با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها، ﭘﺲ از ﺟﻤﻊآوری اطلاعات از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، دادهها به سه صورت ﺑﺎز، محوری و گزینشی ﻛﺪﮔﺬاری ﺷﺪﻧﺪ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ الگوی ﭘﮋوﻫﺶ ﻃﺮاﺣﻲ شد.
یافتهها: بر اساس رهیافت نظاممند در نظریه برخاسته از دادهها، الگوی انتخاب حسابرس مستقل همراه با مؤلفههای توضیحدهنده آن، یعنی شرایط علّی، شرایط بستر، راهبردها، عوامل مداخلهگر و پیامدها، تبیین شد.
نتیجهگیری: در تدوین الگوی انتخاب حسابرس، انگیزههای صاحبکار برای انتخاب حسابرس، جزء شرایط علّی شناسایی شده است که این انتخاب در بستری از وضعیت کلان اقتصادی و وضعیت عمومی بازار سرمایه صورت میگیرد. راهبردهای انتخاب حسابرس نیز، اَشکال و روشهای مختلف انتخاب است که به دو دسته قانونی و واقعی انتخاب دستهبندی میشود. از عوامل مداخلهگر مهم و مؤثر بر این راهبردها، میتوان به ویژگیهای تأثیرگذار مؤسسه حسابرسی، الزامات نشئتگرفته از قوانین، ارتباطات و شناخت بین صاحبکار و حسابرس و حقالزحمه حسابرسی اشاره کرد. در این الگو، راهبردهای بسیار مهم برای انتخاب حسابرس نیز عبارتاند از انتخاب حسابرس بر اساس ارتباطات، شناخت متقابل، جستوجوی ساده، منافع مالی و برگزاری مناقصه که میتواند پیامدهایی در سطح شرکت، بازار سرمایه و در سطح کلان اقتصاد به همراه داشته باشد.
Objective: One important purpose of financial reporting is to provide useful information for decision making. Users of accounting information make their necessary decisions based on the information reported in the financial statements. Given the crucial role of independent auditors in the accreditation of financial statements and accounting information released by corporations, auditors play as an external organizational mechanism for controlling managers. The formation of the Society of Certified Public Accountants in Iran in 2001 has led to a rapid growth in the number of private audit firms and increased competition in the Iranian audit market, followed by a change of auditor and selection of a new auditor. Choosing an independent auditor is the most important decision that shareholders make to increase the credibility of their financial statements. In this study, the pattern of selecting an auditor in Iran is studied and it is tried to determine a complete and comprehensive pattern of selection from the viewpoint of the factors involved in this issue, including auditing profession first, then audit firms and finally the owners.
Methods: The research approach is exploratory. According to the data type, qualitative research method was used. This research is a type of developmental research. According to the qualitative research method, requirement data was collected through grounded theory and interview. Open coding, axial coding and selective coding were done as well. Finally, research model designed based on the theoretical framework.
Results: In this study, based on a systematic approach to fundamental theory, the pattern of external auditor selection with its explanatory components is explained. These components include causal conditions, context, confounding factors, strategies and consequences of selecting an external auditor.
Conclusion: In designing the auditor selection pattern, the Corporate's motivation for selecting the auditor has been identified as causal in the context of macroeconomic conditions and the general state of the capital market. Auditor selection strategies also include different forms and methods, including the legal form and the actual form. The most important factors that interfere with these strategies are the influential characteristics of the audit firm, the requirements of the rules, the communication and understanding between the employer and the auditor, and the audit fee. The most important strategies for improving auditor selection include: increasing the transparency of business activities, increasing the effectiveness of the audit committee, creating more appropriate criteria for selection, overseeing the selection of an auditor, selecting an independent auditor, enhancing academic research, and promoting a public culture that can have consequences at company level, capital market and macro level.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77367_ab70130852abdab51c5aeb65771a2665.pdf
انتخاب حسابرس مستقل
نظریه برخاسته از دادهها
الگوی جامع انتخاب حسابرس مستقل
Auditor selection
Grounded Theory Approach
Comprehensive pattern of external auditor selection
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
288
306
10.22059/acctgrev.2020.300022.1008370
77368
Research Paper
بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ـ مقایسه مدلها در دوران پیش از تحریم و تحریم
Investigating the Effect of Competitive Strategies on the Competitive Power Growth of Listed Companies in Tehran Stock Exchange - Comparison Pre-Sanction with Sanction Period Models
داود مرادی
st_d.moradi@urmia.ac.ir
1
فرزاد غیور
f.ghayour@urmia.ac.ir
2
غلامرضا منصورفر
g.mansourfar@urmia.ac.ir
3
کارشناس ارشد، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
هدف: رقابت گسترده موجود در بازار، شرکتها را ناگزیر از بهکارگیری استراتژیهایی برای رویارویی با این رقابت کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی تمایز محصول، مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکتها و بررسی و مقایسه این تأثیر در دوران پیش از تحریم و تحریم است.
روش: نمونه پژوهش، از 137 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1383 تا 1394 تشکیل شده است. فرضیههای پژوهش طی سه دوره زمانی، پیش از تحریم (1383 تا 1388)، دوره تحریم (1389 تا 1394) و دوره زمانی 1383 تا 1394 آزمون شدند.
یافتهها: دو استراتژی تمایز محصول و مدیریت هزینه، بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوره پیش از تحریم تأثیر معناداری ندارند. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه، به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها و استفاده از استراتژی تمایز محصول، به کاهش رشد توان رقابتی شرکتها در دوره تحریم منجر شده است. همچنین در این دوره، شدت تأثیر استراتژی تمایز محصول در کاهش رشد توان رقابتی شرکتها، بیشتر از شدت تأثیر استراتژی مدیریت هزینه در افزایش رشد توان رقابتی شرکتها بوده است. از این رو، تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوران پیش از تحریم و تحریم با یکدیگر متفاوت است. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه طی سالهای 1383 تا 1394، رشد توان رقابتی شرکتها را افزایش داده است؛ اما استراتژی تمایز محصول تأثیر معناداری نداشته است.
نتیجهگیری: استفاده از استراتژی تمایز محصول در بین شرکتهای ایرانی چندان موفق نبوده است؛ اما استفاده از استراتژی مدیریت هزینه به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها منجر شده است.
Objective: The widespread competition in market, has forced companies to adopt strategies to deal with this competition. This study aims to investigate the effect of competitive strategies of product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power and to scrutinize pre-sanction and sanction periods in regards with this effect.
Methods: The sample consisted of 137 listed companies in the Tehran Stock Exchange during the years 2004 to 2015. Then research hypotheses analysed for three time periods namely pre-sanctions period (2004 - 2009), the sanctions period (2010 - 2015) and the whole period of 2004 - 2015 seprately.
Results: The results showed that non of competitive strategies product differentiation and cost management had significant impact on the companies competitive power growth in the pre-sanctions period. The use of cost management and product differentiation strategies has led to increas and decrease in competitive power growth of companies respectively during the sanctions period. In addition, during this period, the intensity of the effect of product differentiation strategy on decreasing the competitive power growth has been more than the intensity of the effect of cost management strategy on increasing the competitive power growth. So, the effect of competitive strategies including product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power inpre-sanction and sanction periods are different. The results also indicated that the use of cost management strategy during the period form 2004 to 2015 has increased the competitive power growth of companies but the product differentiation strategy had no significant effect.
Conclusion: The growth of Competitive power varies according to the type of competitive strategy which is pursued by companies. An increase in the competitiveness power of companies is seen due to the use of cost management strategy; however the use of product differentiation strategy has not been very successful. The results indicate that in order to take advantage of opportunities and to overcome the threats, managers should consider a strategic management approach based on understanding the internal and external environment of the organization in developing competitive strategies of companies. Also, by carefully monitoring their operating costs and not compromising product quality, they have to utilize a cost leadership strategy. In addition, in order for a product differentiation strategy to succeed in creating value for customers and for the company to achieve competitive advantage, the values created in the company's products or services need to be higher than the customer's costs so that customers are willing to pay a higher price.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77368_5adf5ff8edcd3394f069df088c7d59bc.pdf
رقابتپذیری
رشد توان رقابتی
استراتژی تمایز محصول
استراتژی مدیریت هزینه
تحریم
Competitiveness
Competitive power growth
Product differentiation strategy
Cost management strategy
Sanction
per
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بررسیهای حسابداری و حسابرسی
2645-8020
2645-8039
2020-07-22
27
2
307
333
10.22059/acctgrev.2020.288392.1008261
77369
Research Paper
بررسی سازههای اقتضایی مؤثر بر اجرای سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت عملگرا: شکاف بین تئوری و عمل
Investigation the Effective Contingent Constructs of Implementation of the PFABC Costing System: The Gap between Theory and Practice
محمد نمازی
mnamazi@rose.shirazu.ac.ir
1
زهرا سادات حسینی
hosseinizahra@iauyasooj.ac.ir
2
اسـتاد ممتاز، گروه حسـابداری، دانشـکده اقتصـاد، مـدیریت و علـوم اجتمـاعی، دانشـگاه شـیراز، شـیراز، ایـران.
دانشجوی دکتری، گروه حســابداری، دانشــکده اقتصــاد، مــدیریت و علــوم اجتمــاعی، دانشــگاه شــیراز، شــیراز، ایــران.
هدف: هدف این پژوهش آن است که بر اساس نظریههای اقتضا و نوآوری بررسی کند که چه سازههایی باید در اجرای موفق سیستمهای هزینهیابی انتخاب شوند و چرا بین تئوری و عمل این سیستمها فاصله وجود دارد؟ در این راستا تأثیر عوامل سازمانی، تکنولوژی، محیطی، هزینهای و سایر عوامل مربوط به سیستم PFABC بهعنوان سومین و جدیدترین سیستم ABC بررسی شدند. روش: این پژوهش در زمره پژوهشهای کمّی و پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری بررسیشده، کلیه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران بود. پس از توزیع 450 پرسشنامه به مدیران شرکتها در سال 1397، در نهایت 262 پرسشنامه قابل استفاده و تکمیل برای تجزیه و تحلیل جمعآوری شد. برای آزمون فرضیهها، از معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کلیه سازههای مرتبط با عوامل سازمانی، تکنولوژی، محیطی و هزینهای، بر اجرای سیستم هزینهیابی PFABC تأثیر معنادار و مثبتی دارند و این یافتهها، شواهد تجربی برای تأیید نظریههای اقتضا و نوآوری، محسوب میشوند. عوامل محیطی با ضریب 997/0 دارای بیشترین تأثیر است و پس از آن، عوامل هزینهای (996/0)، عوامل تکنولوژی (993/0) و عوامل سازمانی (981/0) قرار دارند. بین سازههای مرتبط با سایر عوامل (تمایل به صرفهجویی، یکپارچگی سیستم و زمان پیادهسازی سیستم) و اجرای سیستم هزینهیابی PFABC رابطه مهم و معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، عوامل مهم و ایجادکننده شکاف بین تئوری و عملکرد سیستم هزینهیابی PFABC را نمایان کرده است و نشان میدهد که ABC، TDABC و PFABC بهترتیب در 1/6 درصد، 04/0 درصد و صفر درصد شرکتهای بورسی پیاده شدهاند. از این رو، بین تئوری و عملکرد این سیستمها شکاف زیادی وجود دارد.
Objective: Costing systems are among the foundations that have gained prominence in the new world of cost management. The purpose of this study is, by innovation and contingent theories, to investigate 1. What constructs should be selected for successful implementation of costing systems? 2. Why there is a gap between theory and practice in these systems? In this regard, the influence oforganizational, technological, environmental, costs and other factors relating to the PFABC system, as the most contemporary ABC system, were investigated. Methods: This research adopts the quantitative approach and survey method. First, by library research approach and utilizing the literature of innovation and expectancy theories, a conceptual model was developed. Second, by adopting content analysis, the major imputing constructs of the framework were identified and tested. A five scale Likert type of questionnaire was employed to collect necessary data. The validity and reliability of the questionnaire was tested by the face validity and Crohnbach's alpha, respectively. The statistical population consists of all the Tehran Stock Exchange (TSE) companies. In 2018, 450 questionnaires were sent to (TSE) corporate executives and 262 usable responses were collected. Structural Modeling equations, SPSS and SMARTPLS softwares were used to analyze the results. Results: By introducing a comprehensive framework, the results showed that all constructs relating to organizational (management's support, employee's support, education, type of the industry, organization's size, and tendency of management towards risk), technology, (product variety, product complexity, and volume of the overhead) environment (type of the organization's strategy, competition, role of the government, and culture) cost factors (implementation costs and maintenance costs of the system), and other construct (cost saving, integration of the system, and timing of the system implementation) had a positive and significant effect on the implementation of the PFABC costing system. The environmental factors with the coefficient of (0.997) had the greatest impact, followed by cost factors (0.996), technology factors (0.993) and organizational factors (0.981) respectively. However, there was no meaningful relationship between the constructs related of other factors (desire to save, system integration and time of system implementation) and implementation of the PFABC costing system. Conclusion: The most important constructs that influence the successful implementation of a costing system are relating to organizational, technological, environmental and cost factors. These are also the major factors responsible for the existence of a gap between theory and practice. The application of ABC, TDABC, and PFABC among TSE firms, was 6.1%, 0.04% and 0% accordingly, hence, there is a huge gap between theory and practice.
https://acctgrev.ut.ac.ir/article_77369_6dff10c234c9004fdbd8fe303251a26f.pdf
سیستم هزینهیابی PFABC
عوامل سازمانی
عوامل تکنولوژی
عوامل محیطی
عوامل هزینهای
PFABC costing system
organizational factors
Technological factors
environmental factors
Cost factors