@article { author = {khajavi, shokr allah and Nahas, Kazem}, title = {Increasing Accounting Learning Through Concept Map}, journal = {Accounting and Auditing Review}, volume = {26}, number = {3}, pages = {394-412}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2645-8020}, eissn = {2645-8039}, doi = {10.22059/acctgrev.2019.280046.1008166}, abstract = {Objective: This paper is an interdisciplinary study (accounting and psychology) aimed at examining the impact of concept map as a psychological tool that is consistent with the skill index in accordance with International Accounting Education Standards, on the learning of intermediate accounting students. Methods: This study is a semi-experimental research which has been conducted by pre-test, post-test, and analysis of Covariance (ANCOVA). The statistical population of this study includes all the students of Zand Institute of Higher Education in Shiraz in the educational year 2017-2018. The samples were selected according to the available population. In this study, students were divided into one experimental and one control group (35students in the experimental group and 35 students in the control group). The final exam score of students is considered as their learning score. Results: The results show that pre-test scores have no influence on post-test scores.On the other hand, the significant level of ANCOVA test of the groups equales to zero. Therefore, there is a significant difference between post-test (learning) scores. In other words, the learning difference in the post-test scores of the test group (concept map) are not due to the pre-test scores (basic knowledge of the students), but are the result of a concept map. Conclusion: Concept map corresponds to the intellectual skills index and is an appropriate tool to improve the meaningful learning of accounting concepts.}, keywords = {Concept map,Meaningful learning,Intermediate accounting}, title_fa = {افزایش یادگیری حسابداری به‌وسیله نقشه‏ مفهومی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش بین رشته‌ای (حسابداری و روان‌شناسی) حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی به‌عنوان یک ابزار روان‌شناسی که با شاخص‌های‏ استانداردهای بین‌المللی آموزش حسابداری هم‌خوانی دارد، بر یادگیری دانشجویان حسابداری میانه 1 انجام شده است. روش: در این پژوهش از فن پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای جمع‌آوری داده‌ها و از تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) برای آزمون داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشجویان حسابداری میانه 1 مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در نیم سال تحصیلی اول و دوم سال‌های 1396 و 1397 است. انتخاب نمونه آماری بر اساس جامعه در دسترس بود و در مجموع 70 نفر (35 نفر گروه آزمون و 35 نفر گروه کنترل) از دو گروه حسابداری میانه1 انتخاب شدند و نمره پایان ترم دانشجویان به‌عنوان شاخص یادگیری مد نظر قرار گرفت. شایان ذکر است که مدرس هر دو گروه یکی از پژوهشگران بود. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره‌های پیش‌آزمون تأثیر معناداری بر نمره‌های پس‌آزمون ندارند. از طرف دیگر، مقدار سطح معناداری آزمون آنکوای گروه‌ها برابر با صفر شد، بنابراین مشخص می‌شود که بین نمره‌های پس‌آزمون (نمره‌های یادگیری) گروه‌ها تفاوت معناداری وجود دارد. به‏ بیان دیگر، تفاوت یادگیری در نمره‌های پس‌آزمونِ گروه‏ آزمون (نقشه مفهومی) نشئت گرفته از نمره‌های پیش‌آزمون (دانش اولیه دانشجویان) نیست، بلکه از نقشه مفهومی نشئت گرفته است. نتیجه‌گیری: نقشه مفهومی با شاخص مهارت‌های ذهنی مطابقت دارد و ابزار مناسبی برای ارتقای یادگیری معنادار مفاهیم حسابداری است.}, keywords_fa = {نقشه مفهومی,یادگیری معنادار,حسابداری میانه}, url = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_73839.html}, eprint = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_73839_083c30ba5d2d1187253d48f36c0154fb.pdf} }