@article { author = {Sheybani Tezerji, Abbas and Khodamipour, Ahmad and Pourheidari, Omid}, title = {Investigating the Effect of Customer Concentration on Tax Avoidance, Considering Firm's Market Share}, journal = {Accounting and Auditing Review}, volume = {25}, number = {2}, pages = {215-232}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2645-8020}, eissn = {2645-8039}, doi = {10.22059/acctgrev.2018.239298.1007667}, abstract = {Objective: The aim of this study is to investigate the effect of customer concentration on tax avoidance considering the firm's market share. Methods: Tax avoidance measure is the difference between legal and actual tax rates of a company. The sample of this study consists of 79 firms listed in the Tehran Stock Exchange for the period from 2006 to 2015. Data has been examined using regression analysis. Results: The results indicat that customer concentration had a significant positive impact on the activities of tax avoidance. In addition, positive relationship between customer concentration and tax avoidance is more pronounced when a firm has a lower market share in its industry. Conclusion: Level of customer concentration affects a firm’s operating performance, cash flow risk, and financial policies, hence one expect that it also affects the extent to which the firm engages in tax avoidance. Corporate customer concentration leads to demand for more cash holdings and less financial volatility. Since tax planning can increase both cash flow and accounting earnings, firms with a concentrated customer base may be more likely to engage in tax avoidance.  }, keywords = {Tax avoidance,Tax income,Customer concentration,Market share,Cash flow risk}, title_fa = {بررسی تأثیر تمرکز مشتری براجتناب مالیاتی با درنظر گرفتن سهم بازار شرکت}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر اجتناب مالیاتی با در نظر گرفتن سهم بازار شرکت است. روش: معیار اندازه‎گیری اجتناب مالیاتی، تفاوت نرخ قانونی و واقعی مالیات شرکت است. نمونه پژوهش شامل 79 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1384 تا 1393 بوده و داده‌ها با استفاده از رگرسیون تجزیه ‌و تحلیل شده‎اند. یافته‎ها: یافته‎های پژوهش نشان داد که تمرکز مشتری شرکت دارای تأثیر مثبت و معنادار بر فعالیت‎های اجتناب مالیاتی آن است. علاوه بر این، ارتباط مثبت بین تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی زمانی برجسته‎تر است که شرکت در صنعتی که فعالیت می‎کند، سهم بازار کمتری داشته باشد. نتیجه‎گیری: سطح تمرکز مشتری بر عملکرد عملیاتی، ریسک جریان نقدی و سیاست‎های مالی شرکت تأثیر می‎گذارد، از این رو انتظار می‎رود میزان مشارکت در فعالیت‎های اجتناب از مالیات را نیز تحت‎ تأثیر قرار دهد. تمرکز مشتری شرکت به تقاضا برای نگهداری نقدینگی بیشتر و نوسان‎های مالی کمتر منجر می‎شود. از آنجا که برنامه‎ریزی مالیاتی می‎تواند جریان‎های نقدی و سودهای حسابداری را افزایش دهد، شرکت‎های با پایه مشتری متمرکز ممکن است بیشتر در فعالیت‎های اجتناب مالیات مشارکت کنند.}, keywords_fa = {اجتناب مالیاتی,مالیات بر درآمد,تمرکز مشتری,سهم بازار شرکت,ریسک جریان نقدی}, url = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67559.html}, eprint = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_67559_4f21794881b66c59b205bf65299dc767.pdf} }