@article { author = {Tariverdi, Yadollah and Nik kar, Javad and Malekkhodae Hasanvand, Elahe}, title = {The Effect of the Company's Strategy and Managerial Ability on Asymmetric Cost Behavior}, journal = {Accounting and Auditing Review}, volume = {24}, number = {4}, pages = {503-526}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2645-8020}, eissn = {2645-8039}, doi = {10.22059/acctgrev.2018.239658.1007673}, abstract = {The aim of this study isto examine the effect of the company's strategy (Including competitive strategy, investment strategy, financing strategy, company strategy based on past information, and company strategy based on future information) and managerial ability on asymmetric cost behavior. For this purpose seven hypotheses are developed and data about 106 companies listed in the Tehran Stock Exchange for the period between the years 2006 to 2015 are analyzed. Regression models using panel data approach are reviewed and tested. The results show that the investment strategy, company strategy based on future information and management ability increase the asymmetry of cost behavior.In addition, the results show that the company's competitive index and financing strategy variables reduce the asymmetry of cost behavior.On the other hand, the results indicate that the company strategy based on past informationand GDP growth have no significant effect on the asymmetry of cost behavior in companies listed in the Tehran Stock Exchange.  }, keywords = {Ability of management,Asymmetric cost behavior,Corporate strategy,Costs stickiness,Product market competition}, title_fa = {تأثیر استراتژی شرکت و توانایی مدیریت بر عدم تقارن رفتار هزینه}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی ­تأثیر استراتژی شرکت (شامل استراتژی رقابتی، استراتژی سرمایه‎گذاری، استراتژی تأمین مالی، استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات گذشته و استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات آینده) و توانایی مدیریت بر عدم تقارن رفتار هزینه است. بدین منظور هفت فرضیه برای بررسی این موضوع تدوین شد و داده­های مربوط به 106 شرکت عضو بورس اوراق بهادار در دورۀ زمانی 1385 تا 1394 تجزیه و تحلیل شدند. مدل رگرسیون پژوهش با استفاده از روش داده‌های تلفیقی، بررسی و آزمون شد. نتایج نشان داد استراتژی سرمایه­گذاری، استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات آینده و توانایی مدیریت سبب افزایش عدم تقارن رفتار هزینه می­شود. افزون بر این، نتایج مؤید آن است که متغیرهای استراتژی‎های رقابتی شرکت و تأمین مالی سبب کاهش عدم تقارن رفتار هزینه می‎شود. از سوی دیگر، نتایج گویای آن است که استراتژی شرکت با توجه به اطلاعات گذشته و رشد تولید ناخالص داخلی، تأثیر معناداری بر عدم تقارن رفتار هزینه در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد.}, keywords_fa = {استراتژی شرکت,توانایی مدیریت,چسبندگی هزینه,رقابت بازار محصول,عدم تقارن رفتار هزینه}, url = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_65135.html}, eprint = {https://acctgrev.ut.ac.ir/article_65135_b22b3142b8f016053339552cd892c78b.pdf} }